etrex modeller och grundkarta

Re: Re: Re: Re: Grafikprocessor

PR; sa:
Martin O; sa:
Nu är ju inte alla här i forumet så väl bemedlade att man kan ha det allra senaste.
Okej, i brist på argument väljer du att försöka styra över det till en klassfråga eller något sådant genom att haka upp dig på ett ordval. Så då är det väl bäst att jag förklarar min kommentar om "gammal". Det kom sig av att jag kan förstå om någon extremt teknikintresserad vill veta mer om designen i de senaste enheterna (alldeles oavsett om man äger dem eller inte) för att man skall kunna förstå var teknikutvecklingen befinner sig och kanske kunna sia om möjliga vidareutvecklingar, eller vad man nu funderar över.
Etrex Venture må vara en "gammal" modell. Den utgör numera ingångsmodellen till Garmins sortiment. Venture duger gott att navigera med och är utmärkt till geocaching.
En enhet som fungerar för ens egna behov är alldeles utmärkt och det är ointressant hur "gammal" den är då. Men jag tror knappast heller att det spelar någon roll för varken navigationen eller geocachandet om man får reda på att den innehåller den eller den processorn. Och det var ju vad citatet du valde ut från mig egentligen handlade om.
Jag lyckades att få tag i en Legend till ett oförskämt lågt utförsäljningspris. Jag vill säga att den duger utmärkt till mina behov. Jag har installerat friluftskartan och använder den nästan dagligen inom geocaching.
Grattis! Det är inte alla som hittar rätt enhet för sina behov direkt och dessutom gör det till ett bra pris.

Tvärtom finns det folk som köper sjukt många enheter innan de blir nöjda. Eller hur Anders Persson? ;)
Det Garmin är dåliga på är manualer. Det är då vi i forumet ställer tekniska frågor som vi inte kan få svar på någon annanstans.
Garmins handböcker, liksom de flesta andras, har brister och att man efter ha läst dem har användnings- och navigationsrelaterade frågor är fullt naturligt. Men jag tror fortfarande att man som nybörjare fokuserar på fel saker för att utveckla sin GPS-användning om man börjar gräva ner sig i hw-designen av en enskild enhet.

Detta inlägg vill jag direkt rikta till Pelle.

I astronomidebatter, något jag är väl förtrogen med, har jag allt för ofta sett att man klankar ned på fullt fungerande enklare utrustning, något nybörjare ofta har i sin ägo.
Effekten av detta är att nybörjaren ställer sig frågan "har jag verkligen köpt rätt, har jag satsat alla pengar på fel pryl?" och i sämsta fallet tappar sugen och slutar med sin hobby.

När vi nu talar gps och hw kunskap tycker jag det är väldigt viktigt så man kan sikta och träffa rätt den dag man skall skaffa sig en bättre gps.

Jag kan tyvärr inte förstå din inställning att hw-kunskap inte har någon framträdande ställning, framförallt då tillverkarna inte presenterar relevanta fakta och den enda resursen man har att tillgå är ett forum som detta.

/Martin
 
Re: Re: Re: Re: Re: Grafikprocessor

Martin O; sa:
I astronomidebatter, något jag är väl förtrogen med, har jag allt för ofta sett att man klankar ned på fullt fungerande enklare utrustning, något nybörjare ofta har i sin ägo.
Men nu var det ju inte det jag gjorde. Kan vi inte försöka hålla oss till sakfrågan istället?
När vi nu talar gps och hw kunskap tycker jag det är väldigt viktigt så man kan sikta och träffa rätt den dag man skall skaffa sig en bättre gps.
Jag är ingen motståndare till teknikkunskaper utan deltar med liv och lust i sådana diskussioner om jag åtminstone tror mig ha lite koll. Den specifika fråga jag ifrågasatte relevansen av var dock om det fanns hårdvaruskillnader mellan Venture och Legend som påverkade deras respektive egenskaper eller om detta enbart var en mjukvaruspärr.

Som du kan se i den här tråden finns inte ens sådan detaljkunskap i forumet då ingen kunde ge ett definitivt svar. Det blev bara några mer eller mindre kvalificerade gissningar. Bland alla dessa navigationsrävar finns det alltså ingen som under de år enheterna funnits har ansett det värt att reda ut exakta prestandaskillnader på delkomponenter i Venture och Legend utan man har nöjt sig med att veta vilka faktiska egenskaper som skiljer funktionellt mellan dem. Kan det då inte vara rimligt att som ett tips påpeka att det nog inte är speciellt viktigt att fokusera på till att börja med, även om man borde framfört det på ett finkänsligare sätt än jag lyckades med?

Jag kan tyvärr inte förstå din inställning att hw-kunskap inte har någon framträdande ställning, framförallt då tillverkarna inte presenterar relevanta fakta och den enda resursen man har att tillgå är ett forum som detta.
Generell teknikkunskap underlättar naturligtvis och om vi begränsar oss till hårdvara (vilket egentligen är dumt när mjukvara och omgivningsfaktorer är minst lika avgörande) så är t.ex. antal kanaler och hur det påverkar funktionen, mottagningskänslighet i olika miljöer, olika skärmtypers egenskaper, batterityper och deras olika karakteristik betydligt mycket mer värdefullt än att veta exakt vilka komponenter som sitter i varje enhet.

Om man verkligen har ambitionen att gå djupare i tekniken, vilket jag dock inte tycker skall vara en förutsättning för att använda GPS, så hittar man på följande sida mängder med intressanta artiklar. Det kan i förstone vara en överväldigande mängd information men om man tittar på kategoriseringen kan man ganska snart börja hitta saker man söker:
http://gpsinformation.net/

Anders och många andra i det här forumet har stora kunskaper om en massa olika saker och för många av dem är det intressant att sväva ut i diskussioner om det. Men att påstå att alla dessa specialkunskaper är en förutsättning för att kunna välja rätt enhet eller använda en GPS tror jag snarare är avskräckande än inspirerande för någon som nyfiket närmar sig GPS-världen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg