etrex modeller och grundkarta

Gul eTrex utan karta!!

Om man tittar på minnesstorlekarna, 24 för Legend + 8 för Vista, får man 32, vilket är en vanlig storlek för minneskapslar. Nya modeller med 56 + 8 ger 64, oxå vanlig minnesstorlek.

OK, jag gissar, erkänner, men har svårt att tro att man tillverkar kretsar i 56 eller 24 meg....

Så. mjukvarulåsning, ja, jag tror det. Men vad hjälper det mig?? Kommer inte åt det iallafall...
 
Re: Gul eTrex utan karta!!

mikr; sa:
Om man tittar på minnesstorlekarna, 24 för Legend + 8 för Vista, får man 32, vilket är en vanlig storlek för minneskapslar. Nya modeller med 56 + 8 ger 64, oxå vanlig minnesstorlek.
Förklaringen (som Anders Persson berättat flera gånger här i forumet) är att grundkartan är på 8MB (i eTrex- och 60-seriens modeller med karta). Lägger man på grundkartans 8MB så hamnar på för minneskretsar vanliga värden: 16, 32, 64MB o.s.v.

För övriga modeller med autorutt, som har en mer omfattande grundkarta, upptar den 13MB vilket förklarar 19MB(+13=32MB) i GPS V, 115MB(+13=128MB) i 76C och 243(+13=256MB) i Quest för att bara nämna några.

Så ja det är också en mjukvarubegränsning att man inte kan använda den del av minnet som upptas av grundkartan men det är en helt annan sak än spärren i Venture. Eftersom det här skulle finnas ekonomiska vinster att göra så kan man vara övertygad om att folk verkligen kämpar för att knäcka denna spärr men ännu så länge har de mig veterligen inte lyckats.
 
Visst jag är novis vad gäller GPS. Har mycket att lära mig. Tyvärr tycker jag att några svar är på gränsen till dryga. Svara inte då om ni stör er på mina frågor...


Tack för alla trevliga svar!
 
matte_upp; sa:
Tyvärr tycker jag att några svar är på gränsen till dryga. Svara inte då om ni stör er på mina frågor...
Eftersom du nu slutat upprepa samma fråga antar jag att mitt svar åtminstone var informativt och tydligt nog. Tonen jag använde när jag samtidigt försökte förklara att frågan du så intensivt fokuserade på är en fullkomligt ovidkommande teknikalitet var inte lyckad men förhoppningsvis har vi båda nu ändå lärt oss något av det.
 
Som tillägg till Pelles information kan jag lägga, att vissa nyare enheter, som har autorutt, men inte så stort minne, har en mindre detaljerad baskarta, som ändå stödjer autorutt.
Detta gäller exempelvis Vista C och 60CS. Där klarar baskartan autorutt, men den är bara på 8 MB, istället för 13 MB, som i 76CS och i Quest.
Detta då för att Vista C har 32 MB, 60CS 64 MB, medan 76CS har 128 MB och Quest 256 MB. De tyckte väl att en 13 MB baskarta snodde för mycket av minnet i de mindre modellerna.

Skillnaden i praktiken på dessa baskartor är att de mindre har Europavägar och riksvägar. De större har även länsvägar. Detta för Sverige, men principen är densamma i övriga länder.

Anders
 
Grafikprocessor

Alla svar här riktar in sig på mjukvara och minne.
Jag trodde att det var stor skilnad på grafikprocessorn mellan Venture och Legend.
Har jag helt fel???

/Martin
 
Re: Grafikprocessor

Martin O; sa:
Alla svar här riktar in sig på mjukvara och minne.
Nej, i mitt svar öppnade jag för möjligheten att hårdvaran kunde ha andra begränsningar men eftersom mig veterligt ingen här har full insyn i designen av Garmins produkter kan vi bara gissa vilt.
Jag trodde att det var stor skilnad på grafikprocessorn mellan Venture och Legend.
Har jag helt fel???
Jag vet inte ens om man verkligen har en separat grafikprocessor men det är rimligt att behovet av processorkraft för skärmuppdateringar inte är lika stort i Venture som Legend/Vista. Däremot är det nog inte alltid som behovet av beräkningskraft exakt avspeglar valet av komponenter.

Motiverar verkligen prisskillnaden mellan komponeterna kostnaden för att göra en separat design för den förhållandevis korta serie det är fråga om för en uddamodell som Venture? Att de har samma skärmupplösning och framförallt att prisskillnaden upp till Legend/Vista är överraskande liten talar för att det mycket väl bortsett från minnet kan vara samma hårdvara men att den helt enkelt inte behöver jobba lika hårt i Venture.

Frågan jag ställer mig är fortfarande vad det kan finnas för drivkraft att veta exakt hw-design i en flera år gammal nischmodell som trots allt ändå har för lite minne för att göra något skojigt med?
 
Nu ska du inte vara sån, Pelle. Man måste alltid veta, för vetandets skull.

Etrexmodellerna är ganska lika inuti. Konstruktionen är tämligen skalbar.
Processor, ASIC för GPS, arbetsminne (RAM), flash för firmware och waypoints mm samt flash för kartor, där sådana förekommer.

Dessutom lite annat nödvändigt krafs, som tryckgivare (Vista), drivning till displayljus osv.

Jag vet inte exakt om Venture saknar det extra minnet till kartor, utan lägger in POI i samma flash som firmware och användarens data, eller om den faktiskt har ett 1 MB chip till POI.
 
Om man kunde drömma lite så skulle jag önska ett sätt att bli av med den ruttna basemappen i mina garmin, så det alokerade minnet gick att använda till vettigt kartmaterial.

Men jag antar att Garmin använder basemapen som regionskod, som på DVDer, dom vill väl att man ska köpa där man bor.

ursäkta att jag lämnade ämnet


/Andreas
 
Re: Re: Grafikprocessor

Frågan jag ställer mig är fortfarande vad det kan finnas för drivkraft att veta exakt hw-design i en flera år gammal nischmodell som trots allt ändå har för lite minne för att göra något skojigt med? [/QUOTE]

Nu är ju inte alla här i forumet så väl bemedlade att man kan ha det allra senaste.

Etrex Venture må vara en "gammal" modell. Den utgör numera ingångsmodellen till Garmins sortiment. Venture duger gott att navigera med och är utmärkt till geocaching.

Jag lyckades att få tag i en Legend till ett oförskämt lågt utförsäljningspris. Jag vill säga att den duger utmärkt till mina behov. Jag har installerat friluftskartan och använder den nästan dagligen inom geocaching.

Det Garmin är dåliga på är manualer. Det är då vi i forumet ställer tekniska frågor som vi inte kan få svar på någon annanstans.

/Martin
 
Re: Re: Re: Grafikprocessor

Martin O; sa:
Nu är ju inte alla här i forumet så väl bemedlade att man kan ha det allra senaste.
Okej, i brist på argument väljer du att försöka styra över det till en klassfråga eller något sådant genom att haka upp dig på ett ordval. Så då är det väl bäst att jag förklarar min kommentar om "gammal". Det kom sig av att jag kan förstå om någon extremt teknikintresserad vill veta mer om designen i de senaste enheterna (alldeles oavsett om man äger dem eller inte) för att man skall kunna förstå var teknikutvecklingen befinner sig och kanske kunna sia om möjliga vidareutvecklingar, eller vad man nu funderar över.
Etrex Venture må vara en "gammal" modell. Den utgör numera ingångsmodellen till Garmins sortiment. Venture duger gott att navigera med och är utmärkt till geocaching.
En enhet som fungerar för ens egna behov är alldeles utmärkt och det är ointressant hur "gammal" den är då. Men jag tror knappast heller att det spelar någon roll för varken navigationen eller geocachandet om man får reda på att den innehåller den eller den processorn. Och det var ju vad citatet du valde ut från mig egentligen handlade om.
Jag lyckades att få tag i en Legend till ett oförskämt lågt utförsäljningspris. Jag vill säga att den duger utmärkt till mina behov. Jag har installerat friluftskartan och använder den nästan dagligen inom geocaching.
Grattis! Det är inte alla som hittar rätt enhet för sina behov direkt och dessutom gör det till ett bra pris.

Tvärtom finns det folk som köper sjukt många enheter innan de blir nöjda. Eller hur Anders Persson? ;)
Det Garmin är dåliga på är manualer. Det är då vi i forumet ställer tekniska frågor som vi inte kan få svar på någon annanstans.
Garmins handböcker, liksom de flesta andras, har brister och att man efter ha läst dem har användnings- och navigationsrelaterade frågor är fullt naturligt. Men jag tror fortfarande att man som nybörjare fokuserar på fel saker för att utveckla sin GPS-användning om man börjar gräva ner sig i hw-designen av en enskild enhet.
 
Nja, det är ju studiet av datorarkitekturer (en GPS är ju just en dator, om än lite speciell) som gör livet värt att leva. Man kan lära ganska mycket av att begrunda gamla maskiners uppbyggnad också. Jag har en bok på hundratals sidor, som beskriver innandömet i olika klassiska datorer, om någon vill ha ett tips. Den är på ISP-nivå, så till vissa delar kan man se nästan på grindnivå hur processorn arbetade.

Jag har bara köpt en GPS själv, Pelle. En iQue har arbetsgivaren betalt (det är ju en PDA, som jag har behov av). Resten har jag fått av Garmin.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg