Jag funderar på en kort, okomplicerad tur - antagligen tre nätter - en av de sista helgerna i september och överväger just nu start från Boxfjäll och vandring upp till Atoklinten. Frågan är var jag ska gå därefter? Funderar på att vandra sydost in mot Södra Storfjället. I så fall tycker jag att de två små tvillingsjöarna mellan Rijstjahke (1243 möh) och Guevtelestjahke (1267 möh), inte långt från rengärdet, verkar sympatiska med möjlig toppbestigning på båda topparna.
Känner någon till området? Är det någon som vet om det är överlag lättvandrat eller stora partier videsnår och blockterräng? Är det någon som har varit upp på Rijstjahke och Guevtelestjahke och kan berätta om det? Det finns förvånansvärt lite skrivet om detta område överhuvudtaget.
Därifrån skulle jag eventuellt sedan vandra söderut mot Ropenkåtan och sedan vända tillbaka längs stigen mot Atostugan för att återvända till utgångspunkten Boxfjäll. Några kommentarer kring detta eller allmänna kommentarer kring vandringsförslaget?
Tacksam för alla tips som er som gått inåt i Södra Storfjället från väster!
Känner någon till området? Är det någon som vet om det är överlag lättvandrat eller stora partier videsnår och blockterräng? Är det någon som har varit upp på Rijstjahke och Guevtelestjahke och kan berätta om det? Det finns förvånansvärt lite skrivet om detta område överhuvudtaget.
Därifrån skulle jag eventuellt sedan vandra söderut mot Ropenkåtan och sedan vända tillbaka längs stigen mot Atostugan för att återvända till utgångspunkten Boxfjäll. Några kommentarer kring detta eller allmänna kommentarer kring vandringsförslaget?
Tacksam för alla tips som er som gått inåt i Södra Storfjället från väster!