Erfarenhet av Salomon XA Pro 3D XCR?

Nu har jag provgått mina med packning under 2 kortarre turer 2,2 mil ena dagen och 1,7 nästa och jag har identiska problem på båda fötterna. skavsår på knölen vid stortån, det var ett färste precis ovanför där. Kommer definitivt behöva tejpa där. Sen fick jag blåa på tårna bredvid stortån men det kan bero på slarvigt klippta naglar. Går alltid att linda med självhäftande tejp lite om så behövs. Värre var att jag fick blåsa mellan storån och nästa tå, en bit ner mot trampdynan. Vet inte hur jag skall komma åt det riktigt och ont gör det. Kanske trycker de ihop min fot för mycket framtill?

Jag utsatte mina stackars skor för en hel del. Efter 1,1 mil första dagen skulle jag svänga in på ett traktorspr, det var lerigt men såg torrt ut, det var det inte, plötsligt stod jag med sugande lera upp till knäna på båda benen. Sen gick jag i högt gräs så leran försvann nästan helt från brallorna och det värsta från skorna. Efter det avverkade vi ett hygge med ris och hamnade i en slysnårskog. Men de var hela tiden sköna att gå i på asfalt, på packad grusväg, på uppkörda traktorspår, över ängar mm. Den enda gången jag hade velat ha en tätare sko (bortsett från i lertrampandet då) var när jag gick i ca 1 dm djup sand på en bandvagnsväg. Sanden åkte alldeles för lätt in i skon.

Leran lämnade oxå efter sig otroliga mängder sand i skon vilket nog bidrog till visst obehag under foten, hade lera inne i mina strumpor. Kunde inte stanna och tvätta av fötterna och byta strumpor förren jag var framme vid målet.

Som sagt över lag är jag nöjd med mina Salomon XA 3D Pro 3D Ultra W. Hoppas de överlevde att få åka tvättmaskin, det gick inte att få dem rena med trädgårdsslangen.

Nu skall fötterna få vila från dem några dagar sen får jag provgå lite till för att se om blåsorna bredvis stortån inträffar igen.

Senast ändrad:
Nu har jag provgått mina med packning under 2 kortarre turer 2,2 mil ena dagen och 1,7 nästa och jag har identiska problem på båda fötterna. skavsår på knölen vid stortån, det var ett färste precis ovanför där. Kommer definitivt behöva tejpa där. Sen fick jag blåa på tårna bredvid stortån men det kan bero på slarvigt klippta naglar. Går alltid att linda med självhäftande tejp lite om så behövs. Värre var att jag fick blåsa mellan storån och nästa tå, en bit ner mot trampdynan. Vet inte hur jag skall komma åt det riktigt och ont gör det. Kanske trycker de ihop min fot för mycket framtill?

Text borttagen

Som sagt över lag är jag nöjd med mina Salomon XA 3D Pro 3D Ultra W. Hoppas de överlevde att få åka tvättmaskin, det gick inte att få dem rena med trädgårdsslangen.

Nu skall fötterna få vila från dem några dagar sen får jag provgå lite till för att se om blåsorna bredvis stortån inträffar igen.

Trevligt att du är nöjd med dem. Med tanke på din beskrivning skulle de åka i skräphinken direkt om det var jag. Vet inte hur länge jag haft mina kängor men sulorna är snart nedslitna till cellgummit och jag har fortfarande inte fått en blåsa. Kan rekommendera ten-toes strumpor, så borde du slippa blåsor mellan tårna.

Mvh
Peter P.

Trevligt att du är nöjd med dem. Med tanke på din beskrivning skulle de åka i skräphinken direkt om det var jag. Vet inte hur länge jag haft mina kängor men sulorna är snart nedslitna till cellgummit och jag har fortfarande inte fått en blåsa. Kan rekommendera ten-toes strumpor, så borde du slippa blåsor mellan tårna.

Mvh
Peter P.

Jag gillar inte att gå i kängor, går inte ens i vinterkängor på vintern här uppe utan knatar hela vintern omkring i mina walkingskor. Har tidigare haft kängor men aldrig hittat några som suttit riktigt bra vilket medfört rejäla skavsår på hälar, skavsår uppe vid skaftet mm mm och dessutom om man väl blir blöt i dem så torkar de ju aldrig. För att inte tala om att de är tunga och varma.

Nu är inte min vana att trampa ner i väldigt sandig gyttja och i fjällen finns det oftare tillgång till vatten i närheten att stanna till vid för att skölja av skor och byta strumpor. Nu befann jag mig på en väg tvärs igenom sumpmark.

Att saker skaver lite på en sko i början är ju inget ovanligt, tycker att oavsett sko eller känga alltid haft någon punkt som behövts tejpas lite extra, i mitt fall oftast stortåknölen som inte vrekar stämma med sntandardfoten.

Tack för tipset om tentoes det låter ju som ett alternativ värt att testa.

XA Pro 3D Ultra - Hur bra andas de? Hur klarar de vatten?

Jag ska köpa skor för vandring mestadels i stadsmiljö men även lite i skogen. Skorna kommer inte att användas vintertid utan i huvudsak på sommaren och därför är det bra om de andas bra. Ett annat viktigt kriterie är att den hanterar vatten bra, dvs att de inte blir obehagliga att använda om man går i t.ex. vattenpölar och i vått gräs.

Jag har provat Salomon XA Pro 3D Ultra och gillar dem, men har några frågor:

1. Hur upplever ni att Salomon XA Pro 3D andas vid användning varma sommardagar? Finns det några jämförbara modeller som är svalare, t.ex. med öppet mesh-material (typ Merrell Gauley)?

2. Hur klarar Salomon XA Pro 3D (ej GTX) vatten? Alltså, är den behaglig att använda fast den blir blöt? Torkar den snabbt osv? Även här funderar jag på om en sko med öppet mesh-material passar mig bättre.

3. Jag läste nånstans att Salomon XA Pro 3D är en färskvaru-sko eftersom den är skapad för terränglöpning. Innebär detta att det är ett sämre val än andra modeller om man som jag inte kommer att använda skon speciellt ofta utan istället hoppas att den håller i många år?

Jag tycker de andas bra men de blir blöta rätt fort om man trampar i vattenpöl som kommer upp över nätet. Plösen torkar långsamt då den är tjock och vadderad. Men jag upplever inget obehag av skon när den är blöt. Ecco har några fina och sköna skor med mesh om du vill ha en vardagssko som även funkar i skogen. De verkar vara luftigare och mer snabbtorkande (tyvärr passade inte dammodellerna mina fötter speciellt bra men kompisen köpte ett par som han är nöjd med).

Jag kan bara säga det att jag idag var och köpte mitt andra par Salomon XA pro 3D Ultra XCR. Mitt första par har varit till enorm glädje både till vardags och till äventyrs. Jag har haft med mig skorna på vandringar i skogen och på fjället. Jag har promenerat, flanerat och löptränat i dem. Jag har använt dem så mycket att de blivit helt utnötta och förtjänar att pensioneras. Nåväl, den som läser detta inlägg förstår väl att jag rekommenderar dessa skor. :)

Mvh /Joel

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg