Erfarenhet av Salomon XA Pro 3D XCR?

Jag vandrade med XA Pro i år. Visst kunde man tänka sig mindre stoppning, men min upplevelse var att stoppningen hade en funktion vars värde överstiger lidandet till följd vätan som sugs upp av den - nämligen att den hindrar grus och sten från att komma in i skon.

Min vän vandrade med ett par Puma Trailfox, vilka har betydligt mindre stoppning än Salomon XA Pro. För honom blev grus och småsten i skon ett problem han var tvungen att åtgärda stup i ett. En liten sten orsakade även ett skavsår för hans del. En fylligare jämförelse mellan dessa skor återfinns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=315933#post315933
Lustigt att jämförelsen kom upp! Själv gillade jag XA Pro som vardagsskor pga den praktiska snörningen och sköna stoppningen, men de slutade följa med till skogen eftersom de alltid blev fulla med grus/barr och sög vatten som svampar! Trailfox däremot tätar till bättre runt fotleden och har mkt mindre tyg som håller vatten. Däremot håller jag med Tjonsson om att Salomon-skon är hållbarare. Mina åts upp att ett par getkillingar i Lycksele djurpark.

Däremot skulle jag inte ta någondera skorna till lättpackning. Jag skulle välja en sko med styvare sula för att slippa jobba så hårt med musklerna i foten när jag går. Trailfox har alldeles för mjuk sula för vandring, och jag tycker inte heller XA Pro räcker till.

Så mitt val:
Trailfox till löpning och orientering
XA Pro till vardags, i tvättstugan eller ute med hunden
?? till vandring (Adidas har flera trejl-modeller, och man kan prova att lägga in ett par Superfeet-sulor)

Så mitt val:
Trailfox till löpning och orientering
XA Pro till vardags, i tvättstugan eller ute med hunden
?? till vandring (Adidas har flera trejl-modeller, och man kan prova att lägga in ett par Superfeet-sulor)

Mina preferenser är motsatta. Jag vill tillägga att jag även har vandrat i Ammarnäs samt bergslöpt i Norge med mina XA Pro (exklusive den Sarek-vandring jag rapporterade ovan). Med dessa erfarenheter i ryggen, där XA Pro efter en tvätt fortfarande ser ut som om de kom direkt ur skokartongen, samt det faktum att jag sett ett par Trailfox trasas sönder inom ett par dagar i fjällterräng, gör att mitt val ser ut som följer:

- Trailfox endast på heltäckningsmatta inomhus i omöblerade rum (i t.ex. en tvättstuga kan du lätt stöta in i något)
- XA Pro till löpning och vandring både i skog och på fjäll

Med dessa erfarenheter i ryggen, där XA Pro efter en tvätt fortfarande ser ut som om de kom direkt ur skokartongen, samt det faktum att jag sett ett par Trailfox trasas sönder inom ett par dagar i fjällterräng, gör att mitt val ser ut som följer:

Så det går bra att tvätta dem i tvättmaskinen? Påverkar det inte funktionen?

Så det går bra att tvätta dem i tvättmaskinen? Påverkar det inte funktionen?

Det fungerar lika bra att tvätta XA Pro i maskin som vilken annan sko som helst. Den enda skillnaden från då de används i terrängen är att vattnet i tvättmaskinen är rent samt att du adderar lite fettlösande kemikalier.

Vilken funktion tänker du på?

Det fungerar lika bra att tvätta XA Pro i maskin som vilken annan sko som helst. Den enda skillnaden från då de används i terrängen är att vattnet i tvättmaskinen är rent samt att du adderar lite fettlösande kemikalier.

Vilken funktion tänker du på?

Jag skulle ha varit tydligare: Jag tänker på tex sömmarna, klarar de tvättmaskinen? Kanske andra delar i skon? Jag tänkte ifall att skorna slits i tvättmaskinen?

Jag skulle ha varit tydligare: Jag tänker på tex sömmarna, klarar de tvättmaskinen? Kanske andra delar i skon? Jag tänkte ifall att skorna slits i tvättmaskinen?

Ok, då förstår jag. Jo, nog slits skon lite i sömmar och mesh-tyg av en tvättmaskinbehandling. Jag har dock inte erfarit något märkbart efter tre tvättar. Men tillhör man den mer försiktiga skaran och vill minska halveringstiden på sin sko står ju alltid handtvätt till hands.

Lädervariant XA Pro

finns i den vinterkatalog från Glebetrotter som nyss ramlade ned i brevlådan.

Kanske kan vara en vettig vardagsdoja under vinterhalvåret? Någon som har synpunkter?

Thure

finns i den vinterkatalog från Glebetrotter som nyss ramlade ned i brevlådan.

Kanske kan vara en vettig vardagsdoja under vinterhalvåret? Någon som har synpunkter?

Thure
Jag kände lite på de idag när jag var på Playground. Av det lilla jag såg verkade de helt ok, dock skulle jag tro att de vanliga ventilerar (marginellt?) bättre genom tyget. Summa summarum: de kanske kan vara något..
Är det någon som har erfarenhet av Salomon S-LAB XA Pro 3D ? De borde eliminera en del av problemen med grus och skräp i skon iaf. Jag tycker de ser intressanta ut, någ som har provat?
Någon?

Jag kände lite på de idag när jag var på Playground. Av det lilla jag såg verkade de helt ok, dock skulle jag tro att de vanliga ventilerar (marginellt?) bättre genom tyget. Summa summarum: de kanske kan vara något..Någon?

Du menar att dessa skor finns på Playground i Sthlm? Jag ska till Sthlm nästa vecka så jag tänker passa på att kolla några friluftsbutiker. Har Playground bra sortiment på trailskor?

Du menar att dessa skor finns på Playground i Sthlm? Jag ska till Sthlm nästa vecka så jag tänker passa på att kolla några friluftsbutiker. Har Playground bra sortiment på trailskor?
Inte jättemycket men lite bra iaf. Hade jag varit i Stholm och letat trailskor hade jag besökt Playground, Addanture och Arc'teryxbutiken då de alla har lite olika märken/modeller. Alla dessa är värda ett besök oavsett om man ska handla något eller inte då de är mycket trevliga.

http://www.addnature.com/
http://www.arcteryx.nu/
http://www.playgroundstores.com/

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg