Lustigt att jämförelsen kom upp! Själv gillade jag XA Pro som vardagsskor pga den praktiska snörningen och sköna stoppningen, men de slutade följa med till skogen eftersom de alltid blev fulla med grus/barr och sög vatten som svampar! Trailfox däremot tätar till bättre runt fotleden och har mkt mindre tyg som håller vatten. Däremot håller jag med Tjonsson om att Salomon-skon är hållbarare. Mina åts upp att ett par getkillingar i Lycksele djurpark.Jag vandrade med XA Pro i år. Visst kunde man tänka sig mindre stoppning, men min upplevelse var att stoppningen hade en funktion vars värde överstiger lidandet till följd vätan som sugs upp av den - nämligen att den hindrar grus och sten från att komma in i skon.
Min vän vandrade med ett par Puma Trailfox, vilka har betydligt mindre stoppning än Salomon XA Pro. För honom blev grus och småsten i skon ett problem han var tvungen att åtgärda stup i ett. En liten sten orsakade även ett skavsår för hans del. En fylligare jämförelse mellan dessa skor återfinns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=315933#post315933
Däremot skulle jag inte ta någondera skorna till lättpackning. Jag skulle välja en sko med styvare sula för att slippa jobba så hårt med musklerna i foten när jag går. Trailfox har alldeles för mjuk sula för vandring, och jag tycker inte heller XA Pro räcker till.
Så mitt val:
Trailfox till löpning och orientering
XA Pro till vardags, i tvättstugan eller ute med hunden
?? till vandring (Adidas har flera trejl-modeller, och man kan prova att lägga in ett par Superfeet-sulor)