Erfarenhet av Salomon XA Pro 3D XCR?

Bra tråd

Tack för alla bra inlägg! :) Jag ska till Sthlm nu i veckan, ska kolla i dessa butiker. Får passa på när det är bättre sortiment i huvudstaden än tex i Umeå men även här har vissa butiker relativt bra sortiment men ändå vill jag se flera och dessutom får möjlighet att prova olika märken och modeller.

Kikade på Salomon XA Pro 3D idag och velar mellan de med gore-tex och de utan. Valet kan bli väldigt enkelt för de utan gore-tex fanns inte inne i min storlek i hela Luleå men å andra sidan går de kanske att beställa någonstans. Om jag tolkat kommentarerna i denna tråd rätt så kan de utan goretex kännas lite kalla ibland medan de med goretex vara lite för varma, båda suger en del vatten i sulan.
Känns som en gore-texsko är aningen bättre när man gå i ex. lingonris odl som är blött men efter ett vad så borde det väl vara svårare att få skon att torka när den blivit blöt innuti än en sko utan gore-tex?

Andra skor jag tittade på är Ecco Receptor Ultra Terrain, någon som kanske testat båda och kan ge ett utlåtande? De satt ungefär lika bra som XA Pro på foten i alla fall, kanske lite smalare och kan ev. börja klämma ovanför lilltån. Icebugs skor verkar vara populära, har ingen koll på om det finns någon återförsäljare i min närhet (Boden/Luleå) och deras webbsidan är onåbar just nu.

Jag vill ha ganska bra dämpning på främre trampdyna, är det för hårt där får jag blåsor under foten har jag märkt.

Andra skor jag tittade på är Ecco Receptor Ultra Terrain, någon som kanske testat båda och kan ge ett utlåtande? De satt ungefär lika bra som XA Pro på foten i alla fall, kanske lite smalare och kan ev. börja klämma ovanför lilltån. Icebugs skor verkar vara populära, har ingen koll på om det finns någon återförsäljare i min närhet (Boden/Luleå) och deras webbsidan är onåbar just nu.
Jag vill ha ganska bra dämpning på främre trampdyna, är det för hårt där får jag blåsor under foten har jag märkt.

Jag har sprungit terräng de senaste somrarna med ERUT om det är de med nätovansida du menar.
Tunt med dämpning i framdelen, men jag tycker de är klockrena för mina fötter att gå/springa i.
Använt dem till dagsturer/vardags/löpturer.

Icebugs (ej vattentäta) kör jag med till löpning vintertid, har gjort korta damasker till dem av Biltema-cykelskoskydd. Kommer nog att prova gå med dem på tur i sommar. De jag har har inte heller mycket till dämpning i framfot. Känns om det är stumt underlag.
Team Sportia säljer Icebugs i Luleå.

Jag har sprungit terräng de senaste somrarna med ERUT om det är de med nätovansida du menar.
Tunt med dämpning i framdelen, men jag tycker de är klockrena för mina fötter att gå/springa i.
Använt dem till dagsturer/vardags/löpturer.

Icebugs (ej vattentäta) kör jag med till löpning vintertid, har gjort korta damasker till dem av Biltema-cykelskoskydd. Kommer nog att prova gå med dem på tur i sommar. De jag har har inte heller mycket till dämpning i framfot. Känns om det är stumt underlag.
Team Sportia säljer Icebugs i Luleå.

Jag går ju nu på sommaren dagligen i mina Ecco Receptor sandaler och de var även med på Cypern på långpromenade. Men där märkte jag att det tog hårt på främre fotsulan men å andra sidan hade jag ju inga sockar i dem. Var dock tvungen att byta skor efter ett par dagar då jag hade blåsor lite här och var. Hon på Eccoaffären sa att det var lite mer dämpning i ERUT. Så med mina tjocka smartwoolstrumpor kanske det skulle funka bra.

Team Sportia ute vid ICA? Jag var på Team Sportia i Smedjan idag och de hade inga inne vad jag kunde se, om de nu inte hade stoppat dem på annan hylla är där Salomonskorna stod. Skall ta mig en tur till Luleå i morgon och då får jag väl åka dit ut oxå.

Jag personligen skulle aldrig välja ett par lågskor i gore-tex.
Sannolikheten att du blir blöt inne i skon är stor och då tar det jättelång tid innan de torkar.

Då är det bättre att antingen välja ett par kängor (med gore-tex) eller ett par lågskor (helt utan gore-tex) helst i mesh-tyg.
Så ser jag på det.
//Peter

Jag personligen skulle aldrig välja ett par lågskor i gore-tex.
Sannolikheten att du blir blöt inne i skon är stor och då tar det jättelång tid innan de torkar.

Då är det bättre att antingen välja ett par kängor (med gore-tex) eller ett par lågskor (helt utan gore-tex) helst i mesh-tyg.
Så ser jag på det.
//Peter

Jo lite så var min tanke, den enda gången det kan vara fördel att ha gore-tex i lågskor måste ju vara när man rör sig i tät vegetation som kan vara blöt men så fort man är ute därifrån borde man torka upp om man har ett par mesh-tygsskor istället.

Jo lite så var min tanke, den enda gången det kan vara fördel att ha gore-tex i lågskor måste ju vara när man rör sig i tät vegetation som kan vara blöt men så fort man är ute därifrån borde man torka upp om man har ett par mesh-tygsskor istället.

Ungefär så tänker jag också. Men förhållandevis så blir man väldigt lite blöt då om man har ett par mesh-skor så det torkar upp snabbt (om man nu inte går flera mil i det, men då kommer man , som jag ser det, ändå bli blöt om man har ett par gore-tex skor).
//Peter

Goretex-strumpor

Man kan ju köpa en modell utan goretex och kombinera med goretex-strumpor. Använda dem vid dåligt väder eller om det är mycket blött. Vid bra väder och det är också torrt, då kan du använda vanliga trekkingstrumpor. Du kan också använda goretex-strumpor till andra skor. Alla sko med goretex är oftast några hundra kr dyrare än utan.

Annars kan jag tipsa dig om Icebug Mistress (dammodell) som har bra dämpning där framme och är dessutom skönt att gå i.

Man kan ju köpa en modell utan goretex och kombinera med goretex-strumpor. Använda dem vid dåligt väder eller om det är mycket blött. Vid bra väder och det är också torrt, då kan du använda vanliga trekkingstrumpor. Du kan också använda goretex-strumpor till andra skor. Alla sko med goretex är oftast några hundra kr dyrare än utan.

Annars kan jag tipsa dig om Icebug Mistress (dammodell) som har bra dämpning där framme och är dessutom skönt att gå i.

Nu har jag tagit hem ett par Salomon XA 3D Pro f3D för att provgå här hemma en dag eller så men de kändes mycket bättre än de med gore-tex som jag provade igår, de hade en otrevlig söm bak på hälkappan. De på Team Sportia vid Ica Kvantum i Luleå hade inga Mistress bara Pytho och en annan på P som jag inte minns namnet på. Phyto hade nog varit trevlig om det funnits en storlek större, den jag provade var en halvstorlek/en storlek för liten. Jag upptäckte oxå att Icebug var man tvungen att fråga efter, de har dem inte ute i butiken nu på sommaren. Hittade Gripmistress på nätet (ex http://www.maximalfritid.se/shop/?artnr=7890302) och den ser onekligen ut att vara en trevlig sko.

Salomon XA 3D Pro Ultra W skulle det stå. Slant visst lite på tangenterna. Tyvärr hade de bara vita/lime inne. Hade hellre tagit en mörk sko.

Jag har ett par av XCR varianten. De blir vedevärdigt varma och täta varma dagar om man springer, väldigt obehagligt tycker jag.
Däremot tycker jag de fungerar att vandra i, åtminstone när det inte är en riktigt varm sommardag.
Skulle inte välja dem som löpskor eller vandringsskor vid finväder.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg