Sealskinz och XA pro 3D
Vandrade en vecka i Sarek slutet aug, början sept med nämnda skor, utan Goretex. Vi gick från Akka till Skierfe mestadels "offpist". Provade först med ett par yllestrumpor, smartwool. Blev snabbt blöt om foten. Det var lugnt så länge vi vandrade, men vid pauser blev det lite kallt. Vid kvällen, då tempen sjönk under nollan var fötterna lite nedkylda och det var skönt att krypa ned i sovsäcken och värma dem. Efter några dagar tog jag fram sealskinzen. De funkade bättre och höll foten varmare, en även nu var det lite kallt vid paus. Ett par vindpåsar över skon vid paus funkade ganska bra. Sista dagarna hade jag ett par yllestrumpor under sealskinzen och det var kanske bäst.
Mina kompisar gick i kängor. De klagade mindre på frusna fötter, men fick skavsår, hade det kämpigt i uppförsbackarna och blev så klart blöta även de - det tog bara lite längre tid.
Slutsats för egen del: Aldrig kängor på fjällvandring, det är inte värt den extra vikten.
Vriststöd? Den enda gången jag stukat foten i fjällen var när jag hade mina kängor - det känns lite som att gå med styltor. Jag är löptränar en del gillar terräng och trail.
XA pro är underbara. Jag har ännu inte sett några av de problem som nämnts ovan. Innesulorna tog jag dock bort efter första dagen i Sarek: De var som disktrasor, sög i sig och höll kvar väta. Min enda invändning är nog att skorna kunde vara lite mer väldränerade och ha lite mindre stoppning. Jag tror kanske att ett par Icebugs (multisport/orienteringskor) tar priset. Tänker prova dem vad det lider. Har köpt ett par anatomiska innesulor som kanske kan bli bra till.
/Anders