Irrbloss
Ja, naturen är verkligen fantastisk. Korallrävens fråga om Dalby stenbrott fick mig nyfiken nog att ockupera minst en timme av min söndagkväll. Det finns säkert fler möjligheter, men här är en teori att jobba med i alla fall för att förklara ljusfenomenen (Obs, jag är verkligen ingen geolog! Men naturen är så spännande så att det inte går att låta bli!)
Stenbrottet (numera under en sjö) utvann gnejs.
Gnejs innehåller mycket kvarts.
Kvarts är en starkt piezoelektrisk kristall.
En möjlighet är alltså att gruvdriften påtvingat mekanisk stress i berggrunden, och deformationen av kvartskristaller har skapat en "permanent" förskjutning av laddning inuti kristallen och därmed en "permanent" spänning (så länge trycket stannar på konstant nivå då man slutat bryta). Även om spänningen säkerligen är svag, så skulle den ge upphov till en (motsvarande svag) ström i vattnet. Om den mekaniska stressen minskar, vilket jag kan tänka mig att den gör i ett stenbrott med tiden, så kommer laddningsfördelningen att omfördela sig igen och säkert kan nog något starkare elektriska urladdningar uppkomma i vattnet som skulle kunna ge upphov till ljusfenomen.
I wikis artikel om fenomenet
Will-o-the-wisp (irrbloss på svenska) hittade jag sedan följande som en av möjliga förklaringar:
"In 1993, professors Derr and Persinger proposed that some ignes fatui may be geologic in origin, piezoelectrically generated under tectonic strain. The strains that move faults would also heat up the rocks, vaporizing the water in them. Rock or soil containing something piezoelectric, like quartz, silicon, or arsenic, may also produce electricity, channeled up to the surface through the soil via a column of vaporized water, there somehow appearing as earth lights. This would explain why the lights appear electrical, erratic, or even intelligent in their behavior.[28][29]"
Jag har kikat lite översiktligt efter vetenskapliga artiklar på området, men det mesta verkar vara fokuserat på aktiv brytning och det exakta moment då en kvartskristall spricker. Och källorna på wiki-sidan var inte länkade... Så nu tar jag Feierabend och låter någon annan kolla fakta
God natt, och tack för en trevlig kväll!
Edit: en liten länk kunde jag väl klämma in i alla fall.