Er äldsta friluftsgrej?

Jag har flera dymlingsborrar som används vid vindskyddsbygge, eldstadsbänkar etc. i skogen,
de är från 1700-1800-talet, och de är med fortfarande i skogen vid byggen av diverse slag.
Men det där blir ju lite fel med att inneha "antika" föremål som man numera använder under friluftslivets paroll.

Men annars så är nog min eget köpta finska kniv som jag köpte i Wasa 1970, den äldsta
friluftsutrustningsdetalj jag har.

Jag minns att den här sortens kniv med hästhuvud på skaftet mm.,kallades för något i Finland, men inte vad det namnet var,
är det någon som vet ?

Kniven är antagligen en Iisakki Järvenpää kniv eller en kopia av en dylik. Blodskåran borde vara rätt bred men grund. Bladet är väl också väldigt spetsigt. Dessa knivar användes ofta av så kallade "puukkojunkkarit" vid knivslagsmål ofta på bröllop eller andra tillställningar.
Koivu
 
Min pappa som visade mig utelivets knep, yxa, spade, såg, göra upp eld, vindskydd, skydd mot köld, log o sade de här knepen ,trixen betyder ingenting, om du inte vill,
det är din vilja som gör att du klarar dig.
Han föddes 1912, elitgymnast, startade frisksportarna i Norrköping under en gran i Graversfors, Östergötland. Han hade inga favoritfabrikat, det fanns inte då, utan man använde det som fungerade, tvärtom som många gör nu.

"Det är din vilja som gör att du klarar dig"


Det är nog mitt äldsta tips,utepryl, funkar än....
 
Senast ändrad:
Prylen är min farmors kåsa som hon brukade på sin promenad Norbotten-Stockholm. Inte stor men rätt lagom, har en viss patina och brukades av min far sen min farbror och numera av mig.

Peters råd ovan i olika former bibringas på dv utbildningsanstalter fortframt, de gäller universellt.
Sannorlikt är de viktigare än prylarna.

Funktion går alltid före märke! Ull är phenomenalt....från ökentält till vadmalskläder, ovärderligt i strumpor och sockar....
 
Ett fjällräven-tält från någon gång från 60-talet. Liknar ett litet g66 (kan det vara det?). När det blåser är det tystare en Nallo och ganska trevligt på något vis. Märkligt nog är det fortfarande förvånansvärt fräsht. Enda felet är väll att bottnen inte är det minsta vattentät, så man får välja plats med lite omsorg.
 
"Det är din vilja som gör att du klarar dig"

Kan inte riktigt hålla med om det.
Jag vill ligga kvar i sängen på morgonen i stället för att gå till jobbet.
Jag vill hellre ha pizza och hamburgare än någon nyttigare mat.
Jag dricker hellre öl och whisky än vatten.
Osv.
Inte är viljan är nåt att luta sig mot när åskan går.
Bättre att göra som man bör och inte som man vill.

Annars har jag faktiskt en kniv från Roselli från 80-talet som jag ofta använder.
Bladet är av (förmodligen) handsmitt kolstål och är lätt att få vasst.
Den bytte jag till mig av en kompis som inte riktigt kom överens med den.
En mycket trevlig gammal kniv som varit med sedan dess.
 
"Det är din vilja som gör att du klarar dig"

Kan inte riktigt hålla med om det.
Jag vill ligga kvar i sängen på morgonen i stället för att gå till jobbet.
Jag vill hellre ha pizza och hamburgare än någon nyttigare mat.
Jag dricker hellre öl och whisky än vatten.
Osv.
Inte är viljan är nåt att luta sig mot när åskan går.
Bättre att göra som man bör och inte som man vill...

:) Vad har man för nytta av dålig karaktär om man aldrig använder den?
 
Mina äldsta prylar är nog Trangia 25 från början av 70-talet (används inte numera så ofta) samt den gröna militärkåsan från lumpen 69/70.

/p-a
 
Äldst är nog min sovsäck: en Fjällräven Expedition som jag köpte ca -78. Inget bekvämt innertyg eller modern skärning med rörelsemån, men jag är van vid den och den fungerar trots sin ålder bra. När den var ny fungerade den alldeles utmärkt i -25, men nu med 30 år i drift är minus 16-17 mer realistiskt.

Mitt Hilleberg Nammatj från 1987 hänger fortfarande med, men har p g a av familjebildningen fått sällskap av ett Nammatj från 2004: http://www.panoramio.com/photo/7489179

Ibland luftar jag ett par gamla Dachstein bergskängor som jag är rätt förtjust i. Ungefär som dom på den här bilden fast gjorda nån gång på 80-talet innan Dachsteins konkurs. Mycket lika dom här: [URL="http://de000017.host.inode.at/dachstein_outdoorgear/2006/assets/images/history1.jpg"]http://de000017.host.inode.at/dachstein_outdoorgear/2006/assets/images/history1.jpg[/URL]

/Calle
 
Makens asymetriska, ljusblå ryggåstält i bommul är från tidigt 70-tal, tror jag. Vad alla loppisramar har för år på nacken är en ren gissning, men några är det. Mammas dunsäck från 50-talet har lillebror. Grovkniven tillverkades nog -82, samma år som Lundhagarna köptes (men de slutanvändes nu i vinter( Suck, var är gråtikonen?)
 
Ett tröstens ord Anna

För ca tjoget år sen fick jag reparerat ett par Alaska som jag trodde var slut, när de återvände var de som nya fast ingångna, försök....
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg