Er äldsta friluftsgrej?

Eftersom min åttatons lastbil från sextiotalet är såld kvalar min Berghaus Cyklops II Atlas in som näst äldst i arsenalen. Köptes 1995 om jag inte minns fel. Den har varit med mig ett helt liv. Nu börjar mitt nästa. :)

Min äldsta och käraste friluftspryl är kaffepannan (till höger i bid) från norska Ilovan som jag har ärvt efter min far. Den är ca: 50-60 år gammal men funkar fortarande felfritt. Kaffet som kokas i denna panna är magiskt gott ska ni veta.

Bilagor

• Kamerarens 021.jpg
    Kamerarens 021.jpg
    29.8 KB · Visningar: 649
Optimus no111 som jag fått ta över efter morfar. Minns inte exakt, men det har nog en 40 år på nacken. Har bytt en packning =)

Äldsta som jag införskaffat själv är nog mitt Optimus Nova. Snart 10 år av felfri gång.

När jag fiskar använder jag av nån anledning gamla ryggsäckar med mes. De lär vara från 50-60-tal som värst. Det hänger nog med en och annan morakniv som är gammal, dvs träskaft och sån där slida i nån slags pressad papp.

Kaffepannan ser ut som om den vore från 1800-tal, men är kanske också från 50-60-tal. Dvs sån där rund påskkärringsvariant med fläns för trefot eller vedspis eller vad det nu är.

Jag har en kaffepåse i renskinn, som är med på i stort sett alla friluftsaktiviteter som är längre än 10 timmar eller nåt (termostturer). Den påsen lär väl åtminstone vara från 70-talet, men kan också vara dubbelt så gammal.

I nån mesryggsäck hänger en gammal sliten lappkniv, den är troligen äldsta prylen, för den kan vara uppåt 100 år. Sliten och osignerad.

Med risk för att underminera tyngden hos mina framtida inlägg de närmsta typ 30 åren erkänner jag att min packning innehåller ingenting som är äldre än från år 2010.

Vid närmare eftertanke har vi en sovsäck här hemma som överlevde några danska musikfestivaler under tidigt 90-tal och den används numera av min dotter vid liknande tillfällen. Dessutom kom jag att tänka på min Helly Hansen-anorak som jag ju faktiskt använder ibland. Även den är från början av 90-talet.

Det är nog en del fiskeprylar och knivar inköpta på 1970 talet som fortfarande används, ex min ABU Ambassadeur 6000C från ca 1971.
Vad gäller vanliga friluftsprylar är det nog mitt Trangia T25 från 1983 som modifierats för gas och fortfarande gör sitt jobb. Pålitligheten själv:)

Päronryggsäck

Päronryggsäck (ABC) ärvt av min far från 40 eller 50-talet, tror jag. Rymlig, rätt otymplig och förhållandevis tung;, så därför blir bara kortare dagsturer med den.

äldsta är en kånken som jag tog över från min syrra, den är säkerligen från 70 talet och har inte används på flera år. näst äldsta är en karrimor säck på 60 liter som blev min första riktiga ryggsäck i början av 90 talet och som grundlade ett säreget ryggsäcks intresse som har hållit i sig genom åren. tilläggas bör att det var på den tiden karrimor gjorde gedigna säckar, den säcken håller än idag och skulle säkerligen överleva ett krig också. fast nu har syrran den. måste också tilläga en north face gore tex jacka i lila färg, monsoon hette den och var med mig hela 90 talet. den finns fortfarande kvar men blixtås samt tejpning har upphört att fungera och har heller inte används på flera år.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg