Equalette?

Necromancy!

Har läst boken och håller med om att equaletten är smidig och överlägsen i många situationer, allt från topprep i bultar till standplats på luriga säkringar. Har dock aldrig hört talas om den innan jag läste boken, och aldrig sett någon använda den. Equaletten borde definitivt ingå i klätterförbundets utekurser. Gör den det nuförtiden?

Jag är personligen inte såld på idén trots att jag läst om det hela. Jag använder en lång slinga med ögglor i varje ända(typ webolette). Jag tror knappast att en equalette är snabbare eller enklare av den enkla anledningen att det finns minst två knutar att måtta och knyta istället för en, och jag vet inte hur mycket man ska träna på att använda den för att det ska gå per automatik om man är trött och har brådis pga väder eller nått.

Frågan är hur mycket mera det där extra micklandet med en equalette är värd. Gör man standplats med sketchy placeringar så visst, så länge den vänstra säkringen (i denna bild) inte rippar. Skulle den rippa så får man chock belastning på de andra två då jämnvikningen inte är total mellan den vänstra och de andra två. Om chockbelastingen nu är försumbar som många säger så förstår jag inte riktig hela vitsen med equaletten till att börja med. Är dina övriga säkringar bomber så ska det inte spela så stor roll om den ena i en cordelette belastas efter en rippad eller två jämnviktade i en equalette? Chockbelastningen skulle ju vara försumbar ju?

För mig är säkringarna själva mycket viktigare än jämnvikningen. Har man bomber säkringar lite utspridda och inte så kompakt som alla exempelbilder på equaletten visar så kan det väll bli det ännu mera micklande att få den där equaletten rätt? Har man råkat knyta knutarna som begränsar de jämnviktade karbinerna lite för nära för ett sånt här fall blir det lite krångligt. Har man knytigt de med ett stort avstånd blir det mera chockbelastning om den vänstra rippar.

Min långa webolette liknande slinga kan jag snabbt bygga stand av ett tjockt träd eller två mindre tjocka precis bredvid varandra. Den är bra mycket mera allsidig i en situation där en lååång slinga behövs istället för en slinga/repsnöre som har ett par knutar på sig.

Jag kan så klart ha fel i allt jag säger, men jag tror inte att mina funderingar är unika vad det gäller denna equalette. Det viktigaste av allt är ju själva säkringarna i standplatsen. Kan man lita på dem så kan man lita på en cordelette, webolette eller equalette i vilket fall.

Mjo alltså, boken konstaterar också att bra placeringar är fundamentalt i att bygga standplats.. argumentationen i slutet av boken kretsar mest kring lastfördelning. Med cordolette i allt utom ideala förhållanden pekar testerna på att väldigt stor del av lasten hamnar på de säkringar som är kortast avstånd från power-pointen. Kan vara bra att veta, särskilt om dessa säkringar i någon situation är dåliga och riskerar att inte klara av att ta upp hela belastningen av ett allvarligare fall.

Så... slutsatsen är väl att... cordolette är _helt_ värdelös för lastfördelning, och att equalette ger bättre lastfördelning än sliding x, pga friktionen som uppstår i loopen på en sliding x.

Sen finns det säkert många situationer där det är mer praktiskt att använda något helt annat. Men enligt författaren är equaletten smidig att använda.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg