@Spacemonkey:
A. Säkrar du den som leder med GriGri också?
B. En annan sak som John tar upp gång på gång i boken är att man på standplats alltid ska koppla en säkring som tål drag uppåt, är det nån som gör det?
C. Använder min egen kropp som motvikt när jag från standplats säkrar ledklättraren och har hittills knappt ruckats vid ledarfall.
D. En situation när man skulle kunna ha stort behov av det vore om den som leder ramlar och slår sig jävligt illa efter att han har klättrat mer än halva repets längd. Man har inte rep nog att fira ner den skadade ettan till sig på stand.
E. Kanske inte är så dumt att alltid rigga multidirectionals. Men några speedrekord blir det ju inte.. ;-)
A. Ja, jag säkrar i princip alltid försteman med en GriGri. I min värld så tar jag hellre en broms som faktiskt låser (och då ger en aning högre fångryck) än tvärtom. Dagens rep är så pass bra att betydelsen av en statisk standplats-säkring är försumbar. Man kan också välja rep med olika fångryck - jag personligen klättrar oftast med Bealrep och tycker dessa har föredömliga prestanda på alla punkter, såväl praktiskt som teoretiskt.
Värt att notera är att inom bigwall och aidklättring med KASSA säkringar (A3-A4-A5) så säkrar man försteman i säkert 99% med en GriGri, så att bekymra sig om att GriGri'n skulle vara för statisk för "normal" Tradklättring på "normala" tradsäkringar är bara slöseri med tid och energi
Jag har gjort så pass många, och fångat, låååånga fall (25 - 40meter) att jag vet av reell erfarenhet (inte teoretiska fångrycksstudier alltså) vilka krafter det blir på standplatsen - det är i princip omöjligt (i min ödmjuka mening) för andreman att hålla ett kraftigare fall med något annat än GriGri (eller liknande autolåsande säkringsmanick typ cinch) man rycks upp med en sådan kraft att man tappar totalt kontrollen om vad som är upp och ner, tid o rum, bak o fram och därmed också givetvis kontrollen på bromsen. Före GriGrin's tid använde man oftast knutar i repet för att garantera att repet stoppar i bromsen.
B. Ja, när det behövs (bedömningsfråga, på plats, baserad på erfarenhet) så sätter jag en säkring för drag uppåt, dock ALLTID om det finns risk för runouts (R/X). Om standen inte är bultad på en blank slab förstås...
C. Se punkt A.
D. Ja det är viktigt att kunna förutse möjliga händelser. Jag har upplevt det du beskriver, är försteman dessutom medvetslös så är snabb insats mycket viktig. Har försteman klarat sig med endast brutna ben så löser det sig ändå...
E. Speedklättring medför mer risk - viktigt att båda i replaget är medvetna om teknik och taktik och gör upp en gemensam plan.
PS. Tror vi pratade bromsar i en annan tråd för inte så länge sedan, achtminus kanske minns?
peace