Enväggstält

owahlund; sa:
First Light väger väl 1220g med duk och bågar? Du sparar 164g med kolfiberbågar vilket skulle ge 1156g?

Jag räknar med att minska vikten med ca 50-100g på nästa version. Light is right?

Iofs ör 1220-164=1056 men ..

Tror mitt vägde mindre än 1220 när jag fick det men var så länge sen nu att jag inte minns säkert. Sen sparar man rätt mycket på 8 st titanpinnar som väger ca 6 gram styck, samt på byte av staglinorna. Har nåt som liknar "persienn-snöre". Är rätt säker på att mitt är strax under kilot i sin påse men tar inte gift på det.. Spelar inte så stor roll heller egentligen.

Ja, jag har testad det i hårt regn. slår igenom några droppar här och var men inte mer än att en liten trasa nån gång ibland ordnar saken om det stör. Dock har jag gått över alla sömmar med medföljande SilNet seam-sealer. Skippar man det lör säkert det droppa genom många sömmar. Jag tycker Epic's egenskaper för mindre kondens än heltäta tyger är värt mycket. Men det är en smaksak.

Japp, lätt är rätt, och ditt tält verkar vara imponerande genomtänkt. Kan göras i andra färger än rött? Även om jag personligen inte är spekulant. Fixa det i grönt så lär nog några utsidare vara intresserade :)
 
Nej precis, världen finns kvar även om våra tält väger 200g mer :)

Jag trodde den angivna vikten 1220g var utan pinnar eller linor? Den s.k. nettovikten med själva tältduken och stängerna som håller upp den?

Sedan håller jag med om att titanpinnar sparar.
Jag använder 2mm reflekterande lina till mitt tält. Då går det enkelt att justera även med tumvantar på och så snubblar man inte på den när man skall pinka och ser tältet lätt med pannlampa.
Persiennlina blir för tunn. Den använder jag till annat. Ekstrem brottstyrka i förhållande till vikten!!

Tältet kan fixas i olivgrönt,...oooohhhh!! :):) haha

Som du säger håller First light ganska bra mot regn och om man sköter det bra är det inga större problem. Personligen skulle jag köpt ett om jag hade haft pengar och inte var intresserad av att göra ett själv! Då skulle jag däremot se till at slippa moms o tull så jag kom ned mot 2500 totalt.

Ingen som har provat Outdoor Designs enväggstält???
Det är lite mindre och lite tyngre än BD så kanske inte lika populärt?
[Ändrat av owahlund 2007-04-05 kl 18:42]
 
jamo; sa:
-De flesta tycker att ett rent vintertält ska ha mer utrymme och en rejäl absid. Och att materialet ska vara mycket mer slittåligt för skavande skare och is. Och klara tung blötsnö med mera. Corax's Bibler-tält är tveklöst tåligare för riktiga vinterstormar och högalpina miljöer om det är en liknande design man är ute efter.

Hmmm.
Jag misstänker att "Corax's Bibler-tält" är ett misstag och att du syftar på mitt Integral Designs?
Finns ett kort inlägg med länk i denna tråd.
Jag skrev dock någon gång i forntiden om att jag inte var nöjd med mitt Bibler, så jag har haft ett. Anledningen till mitt missnöje var att kondensansamlingen var bortom alla gränser. På den tiden körde Bibler med standard Goretex (om jag inte minns fel) och det visade sig vara mindre lyckat.

Hursomhelst är jag nöjd med mitt ID-tält och jag anser dessutom att det är ett "riktigt" tält. Det finns många lättviktsalternativ som ser ut som tält och även kallas så. Frågan är var gränsen mellan ett tält och ett vindskydd, bivack etc går.
Jag ser t.ex. att Hilleberg placerat Rajd i underkategorin "bivack" och inte bland tälten. Jag tycker det är riktigt, för det är i alla fall inte vad jag kallar tält. Det är många som nu slåss om att lansera superlätta tält och vikten är då givetvis det starkaste säljargumentet.

Det är möjligt att det kommit fram några banbrytande konstruktioner, men utifrån vad jag sett, provat och vet finns det inga tält (som gör skäl för namnet) under 1.4 - 1.5kg. I den viktklassen och strax över hittar man ett gäng konstruktioner som duger till i stort sett allt naturen kan kasta fram.

Kommer man under denna vikt finns det otaliga "tältlika konstruktioner" som duger fint till sommartida vandringar, där man förutsätter relativt måttliga vindar.

Vore jag tveksam till om min tältlika konstruktion skulle palla vindstyrka X, och/eller min sovsäck eventuellt inte skulle vara varm nog, skulle jag hellre gå med halvkilot tyngre (ett riktigt tält) eller gå ännu lättare och satsa på en rejäl bivacksäck. Då skulle jag hamna runt 0.5kg.

jamo; sa:
I slutändan är inte petitesser i utrustning så himla noga. Ut i terrängen och ha kul. Grejerna duger säkert.

(Bra sätt att avluta inlägg i pryldebatter hehe)


Sant, så sant.
:)
 
Nu handlade urinlägget om enkel och kort vandring
sommartid på låglandet.

Vidare, de allra flesta som funderar på enkelvägg
är intresserade av att hålla vikten nere. Det kan vara väsentligt för att ens genomföra turen. Det kunde vara värt att fråga vad den frågande har NU. Den som t ex
har ett Hilleberg Akto, är nog inte beredd att
slänga ut över 500 dollar (räkna med faktorn 10
när detta översätts till kronor)
på att minska packningen med
ett hekto.

Själv vill jag bort minst ett kilo, vilket jag påmindes om på en övningsutflykt idag (ja, ett till två kilo
kan vara skillnaden mellan behag och obehag).
Kunde jag få bort ett halvt kilo på tältet
är det värt att fundera på säcken (just nu 1.8 kg).
Det är mågna svår avvägningar i båda fallen, men
ett 500-dollarstält slom är obetydligt lättare
än mitt eget löser inga problem.
 
Det löste inte mitt problem heller!

Det var just därför jag tillverkade ett själv.

Jag kan tillägga att det har använts i -15 och 20m/s och jag sov gott. Öronproppar håller vinden borta och tältet höll utan problem för påfrestningarna.

Dessutom är det helt regnsäkert till skillnad från BD "First Light" eller Outdoor Designs "Summit Extreme"

Jag är nöjd med tältet och har inte lagt ut 500$, det är vad som betyder något för mig i slutänden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Avslutat medlemskap Enväggstält Bo och sova 56

Liknande trådar