Enväggstält

Re: Re: Enväggs tält!

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?

Envägstält, är det nån slags Hotel California? Man kan krypa in, men "... you can never leave" ;)

Eftersom vi har båda herrarna Nordesjö/Johansson i denna tråd, och eftersom det handlar om lätta tält: kolla in http://www.fjaderlatt.se, en sida i alla fall jag har höga förhoppningar om!
 
Re: Re: Enväggs tält!

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?

"Stora justerbara öppningar säkerställer god ventilation."
"Yttertält av Hydrotex Lite, silikonbehandlad, 5000 mm vattenpelare. Golvet är av 210T Nylon PU belagt, 5000 mm vattenpelare. Tältet har tejpade sömmar och är flamskyddsbehandlat."

Ser ut att ha ganska bra ventilation på bilden... :)
 
Re: Re: Re: Enväggs tält!

alven; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?

Envägstält, är det nån slags Hotel California? Man kan krypa in, men "... you can never leave" ;)

Eftersom vi har båda herrarna Nordesjö/Johansson i denna tråd, och eftersom det handlar om lätta tält: kolla in http://www.fjaderlatt.se, en sida i alla fall jag har höga förhoppningar om!

Skönt att du är bättre på att stava än jag, annars kunde det ju blivit "föga förhoppningar" :)

Jörgen
 
Re: Re: Re: Enväggs tält!

matslandgren; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?

"Stora justerbara öppningar säkerställer god ventilation."
"Yttertält av Hydrotex Lite, silikonbehandlad, 5000 mm vattenpelare. Golvet är av 210T Nylon PU belagt, 5000 mm vattenpelare. Tältet har tejpade sömmar och är flamskyddsbehandlat."

Ser ut att ha ganska bra ventilation på bilden... :)

Det är ju sällan man ser någon tillverkare skriva om "dålig ventilation" :)

Men Hydrotex är väl en i viss utsträckning ånggenomsläpplig väv, vilket gör det aktuella tältet mindre tätt än Rajd och sämre ventilerat än Tarptent.

Var står texten någonstans?

Jörgen
 
Re: Re: Re: Enväggs tält!

alven; sa:
Eftersom vi har båda herrarna Nordesjö/Johansson i denna tråd,..: kolla in http://www.123.se, en sida i alla fall jag har höga förhoppningar om!

Eftersom det redan blev väldigt OT med alvens länk:

Jag funderar på att justera mitt username till "jamo adlibris.se" , låter det bra tycker ni? Fast iofs kanske "jamo amazon.com" eller "jamo ebay.com" klingar bättre? Får fundera lite. Fast iofs kanske det räknas som reklam. Hmmm..

Inget större fel på bloggen men om man har en bok att kränga kan man ju köpa en banner på utsidan t.ex?
 
Hvad er det der diskuteres her?

- er det Trap-telte (mere ellet mindre åbne oversejl).
- er det enlags telte som HB Rajd
- er det enlags telte med dug i GoreTex eller andet åndende materiale, som Bibler Eldorado.
???
 
Re: Re: Re: Re: Enväggs tält!

jamo; sa:
Inget större fel på bloggen men om man har en bok att kränga kan man ju köpa en banner på utsidan t.ex?

Helt sant.
Och om man tycker att Sverige saknar en bra webbplats om lättpackning så kan man bygga sig en egen! Tänk vad webben är fantastisk.

(Jag har inte skrivit nån bok. Men om folket tycker att det är olämpligt att vi har vår webbplats i användarnamnet, och påpekar det på lämpligt sätt, så kan vi såklart ändra det.)

----

Åter till ämnet...
Svårt att se om Robens-tältet har bra ventilation eller inte. "Bra ventilation" betyder möjlighet till genomluftning - öppna fotänden och helst sidorna.

Om Fjällrävens enväggstält som nämns ovan är det där FEM-tältet så var nog ventilationen rätt dålig. Det var bara ett kupoltält utan innertält. Dessutom vägde det ÖVER 2 kilo, vilket man ju kan få ett dubbelväggstält för.
En rätt onödig produkt, således.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-03-15 kl 11:12]
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Var står texten någonstans?
Jörgen

runekargo; sa:
Hvad er det der diskuteres her?
- er det Trap-telte (mere ellet mindre åbne oversejl).
- er det enlags telte som HB Rajd
- er det enlags telte med dug i GoreTex eller andet åndende materiale, som Bibler Eldorado.
???

Länken fanns med i första inlägget:
-Robens Summer Wind Lite
http://www.wild-outdoorlife.se/600.asp

På bilden ser det ut som att långsidorna har nät 1 dm över marken. Och det lär vara nät upptill på gavlarna, precis som hos Rajd. Och väven ska klara av 5000 mm vattenpelare...
 
Re: Re: Enväggs tält!

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
europa12; sa:
Såg Monsen testa ett enväggs tält tillverkat av fjällräven i två veckor på en vandring i finnmarksvidda...Han var inte särskilt imponerad av konstruktionen vill jag minnas.Tältet var alldeles vått av all kondens...och det slutade med att han försökte byta tält med en japan i nordkap...Mvh.europa12

Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?

Jörgen
Det var ett kupoltält tvåmans...vilken väv fjällräven använder på den vet jag inte...europa12
 
lite opraktiskt är det ju

när det startas två trådar med samma ämne och identiskt likadan rubrik, med två veckors mellanrum.
Med lite tur hinner vi få i hop 20 trådar
i detta ämne innan årets slut!

Sen jag startade den förra tråden har jag
spanat in

Black Diamond Fistlight, c:a 1 kg MED kolfiberbågar.
Enligt översikten jag tryckt ut: vindstabilt, 4 på skala till 5. Skillnaden mellan Wind Stability och
Storm Protection är inte helt klar för mig.
2.5 m^2 golvarea, absid 1.2, men jag vet inte
om siffrorna ska adderas!

Av Tarptent har jag kikat på Cloudburst 2,
samma vikt, verkar väldigt rymligt. Kan inte se om det har absid (vill väldigt gärna laga mat i tältet).

Squall (också Tarptent), aningen lättare, men verkar
kräva 2 vandringsstavar. Jag vill ha tält som
klarar sig med en, eftersom det är en detalj som kan gå
sönder. Båda stavarna ska tydligen användas i full
längd. Det finns enväggstält som använder
ena staven i kort läge.

Contrail, genuint enmans, golv 1.9-2.5 m^2 vad nu det
betyder, kräver en stav vad jag kan se. Verkar inte så
rymligt. "Sleeps 1+" står det i reklamen. För Rainbow
anges "Sleeps 1-2", 2.1-2.8 m^2, självbärande, ingen absid vad jag kan se.

Rainshadow 2 är ngt att vräka sig i, anges som 3 personer, 3.9-4.6 m^2 golvyta. Verkar kräva 2 stavar.

Det här var fanimej inte lätt. Golvlösa alternativ
har jag helt spolat, ormar, insekter, tycker inte
om hur det ser ut i absiden under åska (detta handlar alltså inte om fjällen).

Ngt som aldrig anges eller diskuteras är hur *varmt*
tältet är. I sydliga trakter får man räkna med ett par
frostnätter varje tur. Olika tält värmer verkligen olika, t ex mitt Tadpole värmer definitivt bättre än mitt Akto (men väger 0.5 kg mer). Och nu väntar jag
mig att spara ytterligare 0.5 kg.

Hållbarhet under relativt hårda förhållanden - om så en enda natt - är förstås extra viktigt när man reser så långt som jag gör, och helst vill vara ute en
månad.
 
Robens Summer Wind Lite

OK, ingen verkar ha testat Robens Summer Wind Lite.

Jag kan väldigt lite om tält & material, så jag vore väldigt tacksam om någon mer insatt kunde klicka på länken:
http://www.wild-outdoorlife.se/600.asp
och säga vad de tror. Verkar det vara något att satsa på?

Tacksam för alla synpunkter.
.
[Ändrat av matslandgren 2007-03-15 kl 19:46]
 
matslandgren; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Var står texten någonstans?
Jörgen

runekargo; sa:
Hvad er det der diskuteres her?
- er det Trap-telte (mere ellet mindre åbne oversejl).
- er det enlags telte som HB Rajd
- er det enlags telte med dug i GoreTex eller andet åndende materiale, som Bibler Eldorado.
???

Länken fanns med i första inlägget:
-Robens Summer Wind Lite
http://www.wild-outdoorlife.se/600.asp

På bilden ser det ut som att långsidorna har nät 1 dm över marken. Och det lär vara nät upptill på gavlarna, precis som hos Rajd. Och väven ska klara av 5000 mm vattenpelare...

OK. Det ser med andra ord ut att vara bättre ventilerat än Rajd med nätet längs långsidorna. Däremot missade jag det där med att väven är silikonbehandlad (trodde det handlade om Fjällräventältet, de har väl någon Hydratic-väv som andas). Den är alltså lika tät som den på Rajd.

En teoretisk summering från min sida är då att Roben på 1,4 kg är tyngre än Rajd, men bättre ventilerat. Och tyngre än Tarptents och sämre ventilerat. Känns inte så upphetsande.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Avslutat medlemskap Enväggstält Bo och sova 56

Liknande trådar