Enväggstält

Re: Re: Re: Enväggs tält!

europa12; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
europa12; sa:
Såg Monsen testa ett enväggs tält tillverkat av fjällräven i två veckor på en vandring i finnmarksvidda...Han var inte särskilt imponerad av konstruktionen vill jag minnas.Tältet var alldeles vått av all kondens...och det slutade med att han försökte byta tält med en japan i nordkap...Mvh.europa12

Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?

Jörgen
Det var ett kupoltält tvåmans...vilken väv fjällräven använder på den vet jag inte...europa12

Kupoltält är ju svåra att ventilera rejält och samtidigt hålla täta mot regn och rusk. Även med en väv so mandas så borde vara kondensbenäget. Mitt BD Firstlight ser jag som ett rent vintertält. Frusen kondens är lättare att leva med och man har inte så mycket val. Dessutom behöver ju tältet inte vara 100% regntätt om detta förbättrar fukttransporten.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
En teoretisk summering från min sida är då att Roben på 1,4 kg är tyngre än Rajd, men bättre ventilerat. Och tyngre än Tarptents och sämre ventilerat. Känns inte så upphetsande.

Tack för svaret!

Ja, jag funderar på om jag ska satsa på detta tält eller en tarp. Jag lockas av tarp pga att det är mer "naturnära". Men om det blåser verkar tarpen inte helt praktisk, eftersom det blåser in. Och när det regnar, så rinner vattnet in under tarpen... Golv till tarpen gör ju att vikten inte längre blir så mycket lägre. Ni som använder tarp, hur löser ni dessa problem?
 
Re: Re: Re: Re: Enväggs tält!

Jörgen[skrev:[/i]
Mitt BD Firstlight ser jag som ett rent vintertält.

Nu förvirrar du folk i onödan. Ett rent vintertält? För dig personligen, för att du föredrar tarpar på sommaren menar du. Vilket även jag gör, åtminstone om det inte är alltför mycket mygg eller knott.

Du menar att Epic är en vinter-väv för att det vid ihållande regn släpper igenom lite fukt som kan hanteras med en trasa? Jag vet inte. Om det är blött och sedan fryser (Just det har jag nog inte varit med om vad jag kan minnas med Firstlight) kanske man får vara väldigt varsam med väven när det är is mellan trådarna. Kanske.

-De flesta tycker att ett rent vintertält ska ha mer utrymme och en rejäl absid. Och att materialet ska vara mycket mer slittåligt för skavande skare och is. Och klara tung blötsnö med mera. Corax's Bibler-tält är tveklöst tåligare för riktiga vinterstormar och högalpina miljöer om det är en liknande design man är ute efter.

Men BD Firstlight är ett kompakt, lätt alternativ som klarar det mesta om man är lite varsam i hanteringen. Kombineras gärna t.ex. med en poncho-tarp som man spänna ut som ett litet tak över entren t.ex.

Med tanke på hur uppenbart nöjd Marmotta är med sitt Hilleberg Akto förvånas jag över att han inte bara köper ett till. Det fungerar ju uppenbarligen mycket bra för hans behov. 0,5 kilo går säkert att spara någon annan stans. Eller så kanske liknande tvåvävstält är vad han borde köpa, som Terra-Nova Laser Competition tex. Kan ju inte bli så fel, förutom att det nog inte håller lika länge. Blir väl mer värme i det än i envävstälten i alla fall.

I slutändan är inte petitesser i utrustning så himla noga. Ut i terrängen och ha kul. Grejerna duger säkert.

(Bra sätt att avluta inlägg i pryldebatter hehe)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Enväggs tält!

jamo; sa:
Jörgen[skrev:[/i]
Mitt BD Firstlight ser jag som ett rent vintertält.

Nu förvirrar du folk i onödan. Ett rent vintertält? För dig personligen, för att du föredrar tarpar på sommaren menar du. Vilket även jag gör, åtminstone om det inte är alltför mycket mygg eller knott.
...

Exakt för att jag föredrar tarp eller tarptält på sommaren, och myggen går att skydda sig mot med myggnät/bivacksäckar. Jag skulle kunna tänka mig samma variant på vintern, men vill ha ett riktigt skyddat rum om det blåser hårt. Vilket det gjorde senast häromveckan.

Så det skall vinter till för att få in mig i ett tält :)

Jörgen
 
matslandgren; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
En teoretisk summering från min sida är då att Roben på 1,4 kg är tyngre än Rajd, men bättre ventilerat. Och tyngre än Tarptents och sämre ventilerat. Känns inte så upphetsande.

Tack för svaret!

Ja, jag funderar på om jag ska satsa på detta tält eller en tarp. Jag lockas av tarp pga att det är mer "naturnära". Men om det blåser verkar tarpen inte helt praktisk, eftersom det blåser in. Och när det regnar, så rinner vattnet in under tarpen... Golv till tarpen gör ju att vikten inte längre blir så mycket lägre. Ni som använder tarp, hur löser ni dessa problem?

Jag tycker någon produkt från http://www.tarptent.com ser helt perfekta ut. De har tarpens fördelar och minimerar dess nackdelar. De har tältets fördelar och minimerar dess nackdelar.

Även med golv som tillval är de betydligt lättare än praktiskt taget alla tält på marknaden. Du kan få insektsskyddade enmans från ca 600 g och rejäla tvåmans för under kilot.

Obs att jag inte på något sätt är associerad med Tarptent :)

Det har bara hänt mig en gång att vatten runnit in. Det var skyfall och torr tallmark med högt vätningsmotstånd som gjorde att vattnet inte sjönk in, utan rann på ytan. Men det gick att avleda tillräckligt för att kunna sova. Nackdelen med ett golv är ju att om man får in vatten någonstans på golvet så sprider det sig sedan lätt över hela golvytan.

Men man bör naturligtvis. liksom även med tält, försöka välja tältplatser som är belägna så att vattnet rinner bort från dem och inte till.

Jörgen

PS. Två gånger har det runnit in, en gång i fjällen då vattnet samlades i en liten grop under mina knän. Men det läckte inte igenom liggunderlaget.
 
matslandgren; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
En teoretisk summering från min sida är då att Roben på 1,4 kg är tyngre än Rajd, men bättre ventilerat. Och tyngre än Tarptents och sämre ventilerat. Känns inte så upphetsande.

Tack för svaret!

Ja, jag funderar på om jag ska satsa på detta tält eller en tarp. Jag lockas av tarp pga att det är mer "naturnära". Men om det blåser verkar tarpen inte helt praktisk, eftersom det blåser in. Och när det regnar, så rinner vattnet in under tarpen... Golv till tarpen gör ju att vikten inte längre blir så mycket lägre. Ni som använder tarp, hur löser ni dessa problem?

Har du tillräckligt stor tarp kan du minska på takhöjden när det blåser och regnar. Det fungerar tämligen väl. Allt beroende på operatören.

Valet av lägerplats blir inte mindre viktigt när man saknar golv. Att finna lättdränerad mark, plan och som befinner sig någon dm över omgivningen är precis lika viktigt med tarpning som vid tältning. Den som tror och litar på badkarsgolv, vill nog innerst inne bli våt.

go tur
 
johankse; sa:
Valet av lägerplats blir inte mindre viktigt när man saknar golv. Att finna lättdränerad mark, plan och som befinner sig någon dm över omgivningen är precis lika viktigt med tarpning som vid tältning. Den som tror och litar på badkarsgolv, vill nog innerst inne bli våt.

go tur

På låglandet, åtminstone i Sydsverige,
är sådana skyfall som momentant mättar marken
bundna till en rätt kort tid på året,
några få dagar i augusti.
Men där finns säkert oftare möjligheter att
hjälpa naturen på traven. För rent låglandsbruk skulle
jag f ö antagligen satsa på en självbärande konstruktion.

På kontinenten har jag många gånger varit med om skyfall i samband med åskväder,
(i vissa trakter kanske två dagar av tre),
där marken stått
under åtskilliga centimeter med vatten, samtidigt som
golvet i innertältet varit hur torrt som helst.

Man vill nog ha så få kriterier som möjligt vid valet av tältplats: 1) oknöligt, 2) nära till vatten,
3) fin utsikt. Det kan ibland ta en timme
att uppfylla ens krav 1) och 2).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Enväggs tält!

jamo; sa:
Med tanke på hur uppenbart nöjd Marmotta är med sitt Hilleberg Akto förvånas jag över att han inte bara köper ett till. Det fungerar ju uppenbarligen mycket bra för hans behov. 0,5 kilo går säkert att spara någon annan stans. Eller så kanske liknande tvåvävstält är vad han borde köpa, som Terra-Nova Laser Competition tex. Kan ju inte bli så fel, förutom att det nog inte håller lika länge. Blir väl mer värme i det än i envävstälten i alla fall.

I slutändan är inte petitesser i utrustning så himla noga. Ut i terrängen och ha kul. Grejerna duger säkert.

(Bra sätt att avluta inlägg i pryldebatter hehe)


Ett till? Jag har använt mitt i 137 nätter, och det bör hålla ett tag till. Ser jag enbart till prestanda
*på plats* är det närmast oslagbart, utom att
det tar stort utrymme under uppsättningen (vilket kan göra att man missar bästa sovläget - marginalerna
är ibland otroligt knappa).



Jag lägger förstås inte 3-4000 sek på
ett 2 hg lättare tält. Jag lägger inte ens 2-300
dollar på att minska packningen med 0.5 kg - det ingår
isåfall i en större plan, säg 2 kg. Då är det kanske dumt att välja bort den mest uppenbara punkten, näst efter ryggsäcken.

Med en lättare artros
som visserligen en kirurg, men inte en röntgenläkare,
kan se, bör jag iaf tänka på vad jag bär (och vara
glad att jag inte burit SÅ tungt tidigare år).
Jag vill vandra minst 3 somrar till, alltså tills
jag blir 65.

Terra-Nova väger löjligt nog ungefär vad 2-mans tarptents (som ofta kräver minst en stav) väger -
det betyder snarast att jag bör titta på
de riktigt lätta alternativen.
 
Lätt tält?

Jag har tagit fram ett enväggstält med högst regntålig duk.

1000g väger det och ger utrymme för två goda kamrater eller en vuxen med packning. (om du vill spara vikt antar jag att du inte har för mycket andra prylar med dig)
Världens lättaste om jag inte har helt fel.

210x120cm stort, två bågar diagonalt invändigt-självstagande som Black Diamond First Light

Med ett par veckor i leveranstid så är det ditt för 3000kr :)

Jag älskar det, men det är för speciella ändamål. Att ventilera ut all fukt kan vara svårt på vintern när det blåser. Det är nog enda nackdelen, som jag skall fixa till nästa version. Tyget andas bra och tål mycket regn så det skall inte vara något problem vid plusgrader.

Finns en bild på mitt fotoalbum.
[Ändrat av owahlund 2007-04-05 kl 17:31]
 
Vad använder du för material?

3000 SEK? Mja, Black Diamond Firstlight kostar runt 300 USD = 2100 SEK. Plus moms och frakt iofs men ändock. Bågar beställde jag från Fibraplex i usa, http://www.fibraplex.com . Kostade runt 100 USD har jag för mig men det var några år sedan. Titanpinnar från england, http://www.hike-lite.co.uk har jag för mig.

Har ditt tält ventilation på båda sidor som Firstlight eller endast på dörrsidan?

Impressive work i alla fall.
 
2100+ 50$frakt(350kr)+ 20%moms(400kr)+ tullavgift 135kr+ kolfiberstänger 128$(900kr) så hamnar vi på 4000kr utan titanpinnar.... Det är just vad det säljs för i den butik i norden jag hittat det också. sportsnett.no 3999NOK

Hur som helst är det ett väldigt bra alternativ om man inte måste ha ett helt regnsäkert tält.

Har inte själv använt BD men har pratat med folk som använt det och andra enväggstält med membrantyger av epic-typ. De vars tyg håller tätt har istället detaljer som t.ex. kardborre som håller bågarna på insidan som är fästa i sömmen i hörnet och "suger" in vatten utifrån sömmen. Även öglan i taket och fästena för tältlinor har benägenhet att suga in vatten på TNFs modell.

Har du använt det i hårt regn?
[Ändrat av owahlund 2007-04-05 kl 18:10]
 
Jag använder ett laminattyg med ripstopnylon på utsidan, laminat och ett ytterst tunnt lager av skyddande nät på insidan. Nätet är inte heltäckande utan sitter som prickar på tyget med lika stort avstånd som de är breda.

Golvtyget är helt tät belagd nylon.

Kolfiberstänger från fibraplex.(Verkar vara de enda som tillverkar?)

Det är bara ventilation på ena sidan nu men i vikten ingår ventilation på båda sidor. Har inte haft tid att montera.

Sömmarna är svetsade och inte sydda. Då sparar man tejpen.

First Light väger väl 1220g med duk och bågar? Du sparar 164g med kolfiberbågar vilket skulle ge 1156g?

Jag räknar med att minska vikten med ca 50-100g på nästa version. Light is right?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
Avslutat medlemskap Enväggstält Bo och sova 56

Liknande trådar