Re: Re: Re: Enväggs tält!
Kupoltält är ju svåra att ventilera rejält och samtidigt hålla täta mot regn och rusk. Även med en väv so mandas så borde vara kondensbenäget. Mitt BD Firstlight ser jag som ett rent vintertält. Frusen kondens är lättare att leva med och man har inte så mycket val. Dessutom behöver ju tältet inte vara 100% regntätt om detta förbättrar fukttransporten.
Jörgen
europa12; sa:Det var ett kupoltält tvåmans...vilken väv fjällräven använder på den vet jag inte...europa12Jörgen Fjaderlatt.se; sa:europa12; sa:Såg Monsen testa ett enväggs tält tillverkat av fjällräven i två veckor på en vandring i finnmarksvidda...Han var inte särskilt imponerad av konstruktionen vill jag minnas.Tältet var alldeles vått av all kondens...och det slutade med att han försökte byta tält med en japan i nordkap...Mvh.europa12
Som jag skrev, det är stor skillnad på envägstält och envägstält. Hur var det testade tältet konstruerat och vilka material användes?
Jörgen
Kupoltält är ju svåra att ventilera rejält och samtidigt hålla täta mot regn och rusk. Även med en väv so mandas så borde vara kondensbenäget. Mitt BD Firstlight ser jag som ett rent vintertält. Frusen kondens är lättare att leva med och man har inte så mycket val. Dessutom behöver ju tältet inte vara 100% regntätt om detta förbättrar fukttransporten.
Jörgen