Ensamvandring och säkerheten.

crazy; sa:
Tråden var menat att handla om det men det är få som sagt vad de gör praktiskt.

1) Vandra i grupp (/par).

2) Vandra på leder (där folk passerar).

3) Lämna en turbeskrivning efter dig och skriv i besöksböckerna vid alla stugor du passerar.

4) Ha stora säkerhetsmargianler, dvs inga onödiga risker såsom vanskliga toppbestigningar, farliga vad etc.

/ G
 
Råd

1/Känn dig själv och dina begränsningar.

2/ Lär känna tecknen för när din hjärna inte tänker klart (pga nedkylning, mat/vätskebrist, utmattning etc)

3/ Avbryt i tid (marschen, vadet etc), så att du inte hamnar i ett farligt läge (STOP - Stanna-Tänk-Orientera-Planera). Käka skall du göra vid första tecken på att energin sviktar - inte när du är "framme".

4/ Förbered dig väl. Glöm inte att sällskap kan ge falsk säkerhet - "har inte du heller koll på var vi är??"

5/ Trippelkolla utrustningen innan. Glöm inte reserver för sådant som inte får gå sönder.

6/ Förbered det näst värsta och acceptera att det värsta kanske inträffar. Är du inte beredd att betala priset - gör något annat.
 
crazy; sa:
... då måste det väl ändå vara kört om man blir inmobilariserad om man bryter foten eller nåt.
Hur lång kan man anta att man klarar att förflytta sig med en bruten fot?

Det finns så många olika sätt att skada sig och så många olika sätt att reagera på skadan att det är ytterst svårt att säga någonting generellt. Och bara för att man har kunnat uthärda en skada skall man inte ta för givet att man kan uthärda en annan.
Inte ens gamla påståenden som "man kan mer än man tror", eller "man kan kan klara det man MÅSTE klara" behöver alltid vara sanna. Det som bara är en utmaning för person A kan framstå som ett oöverstigligt hinder som inte ens är värt att ge sig på för person B.

Annars så kan jag instämma i tidigare inlägg om att utnyttja skadechocken och att benbrott utan grova deformiteter ofta går att hantera rätt väl även med primitiva medel.

En risk som är värd att överväga är att även en ganska enkel skada (nyckelbensbrott tex) gör det mycket svårare att bära saker, vilket kan ställa till det för en även om man har en känd led inom "räckhåll". Om man bara får med sig det man går och står i så kan även bara ett dyggns väntan bli tämligen obekväm.
 
Visselpipa och signalspegel kan vi väl lägga bland tipsen. Kan vara bra när man ligger där i någon sluttning och ser vandrare passera på håll...
 
För att konsolidera en del av detta borde ett bra tips vara att se till att ha med sig en laddning energikakor el dyl som gör att mna kan få med sig energi även i ett sådant läge då transport av annan utrustning är svår att åstadkomma?

Eller ska man hålla sig till vad i alla fall jag alltid fått itutat mig: att stanna på platsen, eftersom det ökar (eller i alla fall sägs öka) chansen att bli hittad?

Frågan kompliceras väl av när under en vandring olyckan sker: i början när det tar 7 inplanerade dagar plus 3 utryckningsdagar innan hjälpen kanske kommer eller om det sker sista dygnet (1 + 3 dagar).

Är det någon som har erfarenhet av att sitta och bara vänta på hjälp? Jag kan tänka mig att jag för egen del skulle ha svårt att psykiskt hantera det, det skulle troligen kännas bättre att vara mer aktiv och söka hjälp på ett eller annat sätt. (Men det är bara vad jag tror.)
 
alven; sa:
För att konsolidera en del av detta borde ett bra tips vara att se till att ha med sig en laddning energikakor el dyl som gör att mna kan få med sig energi även i ett sådant läge då transport av annan utrustning är svår att åstadkomma?

Eller om köket skulle haverera...
 
alven; sa:
Eller ska man hålla sig till vad i alla fall jag alltid fått itutat mig: att stanna på platsen, eftersom det ökar (eller i alla fall sägs öka) chansen att bli hittad?

Det rådet gäller väl i första hand vid olyckor typ bil, flyg, båt etc. Spåren efter en bruten fot är inte så stora att det stör och vet ingen vilken färdplan du hade just då så...

Men det har bäring såtillvida att du inte skall ta en genväg till närmsta bebyggelse (om du håller färdplanen) och att det ofta är bättre att stanna vid tältet än att försöka ta sig hem på egen hand.
 
Duracellkaninen; sa:
Det rådet gäller väl i första hand vid olyckor typ bil, flyg, båt etc. Spåren efter en bruten fot är inte så stora att det stör och vet ingen vilken färdplan du hade just då så...

Nja, i och för sig tänkte jag mig förstås en situation då man lämnat färdplan och inte avviker från den (gällande sträckningen). Annars är det kanske lite väl optimistiskt. "OK han är försvunnen. Var är han?" "Jo han började nånstans mellan Abisko och Narvik för en vecka sedan och sedan skulle han kanske gå söderut."

Blir man hittad då så ska man köpa en Bingolott.
 
Ensamvandrare i grupp?

tigertamjaren; sa:
crazy; sa:
Tråden var menat att handla om det men det är få som sagt vad de gör praktiskt.
1) Vandra i grupp (/par).
Ditt första råd till den som vill öka säkerheten vid Ensamvandring är alltså att ensamvandrarna ska vandra i grupp.... eller?;)

Jag vet ju sedan tidigare att du är kraftigt negativ till ensamvandring men vad jag förstår så brukar du syssla med klättring, där får vi nog lägga på åtminstone en tiopotens på risken jämfört med ensamvandring, och den är du villig att ta. (Kalkylerade risker)

///Claes
glad.gif

Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Ånejdå Claes, jag är faktiskt inte alls så kritisk som man kanske kan tro till solorace av vilket slag det nu vara månde. Folk får väl göra som de vill med sina liv? Men om någon intresserad nu undrar om tips för att minimera riskerna vid solovandring kan man väl lika gärna informera om att den viktigaste åtgärden i så fall är att välja att inte vandra solo... ;)

Tjosan!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Men om någon intresserad nu undrar om tips för att minimera riskerna vid solovandring kan man väl lika gärna informera om att den viktigaste åtgärden i så fall är att välja att inte vandra solo... ;)

Tjosan!

/ G

jaaa.. det finns folk som envisas med att dyka solo oxå.. men ett fel blir inte rätt för att många gör det?
 
Vem blir en ensamvandrare?

alven; sa:
"OK han är försvunnen. Var är han?" "Jo han började nånstans mellan Abisko och Narvik för en vecka sedan och sedan skulle han kanske gå söderut."

Blir man hittad då så ska man köpa en Bingolott.

Både Johans kommentarer om bingolott, om någon har erfarenhet av att sitta och vänta på hjälp och Tigertämjarens råd om gruppturer för ensamvandrare är bra tycker jag.

Självklart är det en ökad risk att gå ensam. En sådan människa accepterar en högre risk (eller blundar för den). Den personen uppskattar antagligen frihet mycket också. Det innebär att risken är rätt stor att man även kan tänka sig att avvika från sin planerade färdväg. Den människan är också van vid att lita på egen förmåga och kommer därför sannolikt att ha svårt att sitta och vänta.

Om vi utgår från vilken personlighetstyp ensamvandraren är kommer vi också att få tydliga tips om när ensamvandraren löper störst risk att fatta fel beslut.

Mina första funderingar när något oväntat (trasig skidbindning, höga vågor) hotar fortsatt resa är alltid hur jag skall kunna fortsätta på egen hand (snarare än att jag har det bra där jag har det och därför kan invänta hjälp). (Mat/vatten-förråden är dock planerade för att vänta ut hjälp även om olyckan sker första dagen och psykiskt är jag förberedd på att fjällräddningen kommer att ta mer tid på sig än de tre dagarna efter larm).

Jag tänkte därför trycka lite på ett par tips som jag använder då för att balansera min vilja att fortsätta. STOP (Stanna-Tänk-Orientera-Planera ) är utmärkt. Har du allt du behöver – sov på saken, då det brukar bringa reda i funderingar. Anar du att din (mer eller mindre extrema) personlighet kan få dig att fatta ett icke-balanserat beslut – tänk på någon som är mer försiktig och fundera på hur den skulle ha gjort i samma läge. Ha någon typ av psykologisk beredskap för att få din personlighet att lyda det mer försiktiga rådet fast du inte vill. Jag använder att jag lovat min fru att vara ”försiktig” och att jag svurit vid min fars grav att berätta om jag svikit det löftet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg