Kalkylerade risker?
Som flera redan påtalat har detta ämne diskuterats åtskilliga gånger tidigare i detta forum. Men när vi ändå är igång så skriver jag detta som är i samma anda som liknande inlägg jag skrivit.
Vi tar alla kalkylerade risker i vardagslivet:
* Ingen ifrågasätter att man promemerar i stan och går över gatan på övergångsställen. Detta är, i min värd, ett betydligt farligare ställe att vistas på än i fjällvärlden. Visst, det är närmare till räddningsresurser om man blir påkörd av någon galning i full fart, men vad hjälper det, man är antagligen redan död när dom kommer...
* Ingen ifrågasätter att man sätter sig i bilen och drar iväg trots att man vet att över 500 personer om året dödas i trafiken (en Estonia-katastrof om året!)
* Ingen ifrågasätter den kalkylerade risken att vara ensam hemma i lägenheten som man ganska ofta tar. Ett farligt ställe om man skulle sätta något i halsen, få hjärtsnörp, ramla i duchen och slå i huvet, etc.
Självklart är det inte ofarligt i fjällen, vare sig man går själv eller med andra. Men det är en kalkylerad risk man tar, har man otur kan man dö, där precis som i stan eller hemma i lägenheten. Storleken på risken beror helt och hållet på hur väl du är förberedd, var du vandrar, fjällvana och inte utsätter sig för onödiga risker. Solovandrare är inte jämförelsevis någon särskilt olycksdrabbad grupp vad jag vet, och vi är inte särskillt få.
Vad gäller kommunikationsverktyg typ (satelit)mobil så skulle jag själv aldrig ha en sådan med. Bara att veta att den fanns i säcken skulle förstöra hela turen. För mig är den typen av prylar just vad jag vill komma bort från när jag fjällvandrar. Det är en kalkylerad risk jag tar!! mitt eget beslut. (som ingen annan behöver följa om dom inte känner för det).
Men om du ramlar och bryter foten och ingen hittar dig då? Den frågan har jag hört många gånger... och standardsvaret från mig "Då dör jag antagligen!" brukar få en förskräckt min att dyka upp på frågeställaren. Men som sagt, jag går över gatan på väg till jobbet också, kalkylerade risker....
* Träna innan!!!! med ryggsäck, kängor. (skavsår, ryggont och träningsvärk mm. kan man klara av hemma)
* Lämna en färdplan med din rutt inritad hos en anhörig (rita in alla eventuella avstickare du har planer på) och HÅLL DIG TILL DEN!!!
* Det är inte fegt att vända om förhållanden blir dåliga, det är smart!!
* Tänk innan du handlar!!!!