Enmanstält under 750 gram; inventering!

Vilka riktigt lätta enmanstält har vi på marknaden? Jag listar de jag på rak arm kommer ihåg redan, men jag har säkert missat ett eller annat, så fyll på listan!

Six Moon Designs Lunar Solo e (652 - 751 beroende på golv)
Tarptent Sublite (524)
Tarptent Sublite Sil (610)
Tarptent Contrail (680)
Gossamer Gear The One (454)
Gossamer Gear Squall (698 inkl båge)

En liten definition: Med tält menar jag att de erbjuder regnskydd, golv och en insektsskyddad miljö i en sammansatt enhet. Jag utesluter alltså tarp/insektsnätkombinationer (det blir så många kombinationsmöjligheter då; ta det i en annan tråd den som vill!)

750 är naturligtvis ett fullständigt godtyckligt val och jag går på de vikter som uppges av tillverkaren, vilket oftast exkluderar pinnar, eventuella stavar, etc.

Spännande, men varför utesluta vikt på pinnar, bågar och annat som krävs - då blir det väl en ganska ointressant sammanstälning? Jag kan iofs förstå att man vill skippa vikten på vandringsstavar om man använder de till tältet också, men det som är intressant måste väl vara vilken vikt som krävs för en fungerande enhet under de förhållanden som den ska användas i?

Per

Spännande, men varför utesluta vikt på pinnar, bågar och annat som krävs - då blir det väl en ganska ointressant sammanstälning? Jag kan iofs förstå att man vill skippa vikten på vandringsstavar om man använder de till tältet också, men det som är intressant måste väl vara vilken vikt som krävs för en fungerande enhet under de förhållanden som den ska användas i?

Per

Håller absolut med dig!
//Peter

Håller helt med. Därför tycker jag att bågar bör räknas in (vilket jag gjorde på Squall ovan) medan pinnar inte bör räknas med. Jag anpassar valet av pinnar till det underlag och väder jag kan förvänta mig, alltså är det smartare för min del att räkna dem separat. Möjligen borde en notering om minsta antal pinnar vara med.

Även gällande stavar kan man gott räkna bort dem. Om man går i lågland kan man ofta använda (löst liggande) grenar eller hänga tältet i ett träd istället, och olika stavar väger olika mycket.

Var och en får helt enkelt lägga till det som behövs. Om man ska ha med vikten på pinnar, stavar etc bör de minimalt särredovisas så att man kan dra bort det om det behövs. Tycker jag alltså.

Av det utstyr som har vært nevnt her er jeg mest interessert i å vite mer om Terra Nova Laser Photon. Det ser ut som et vettig telt, dobbelt og endatil med et lite fortelt (absid på svensk).

Jeg lurer på om noen har prøvd dette, og særlig i dårlig vær, dvs hvordan er teltet i sterk vind?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg