Enmanstält under 750 gram; inventering!

Det är väl som en light-variant av Hilleberg Akto verkar det som. Troligen lite mindre ventilerat, lite mindre stormtåligt, lite mindre slitstarkt, men halva vikten. Vet inte om det finns några Photon-ägare här på utsidan (?) men det finns nog några Laser Competition-ägare åtminstone, förra modellen som är nåt hekto tyngre men väldigt likt.

Spännande, men varför utesluta vikt på pinnar, bågar och annat som krävs - då blir det väl en ganska ointressant sammanstälning? Jag kan iofs förstå att man vill skippa vikten på vandringsstavar om man använder de till tältet också, men det som är intressant måste väl vara vilken vikt som krävs för en fungerande enhet under de förhållanden som den ska användas i?

Per

Ja, vikt måste vara incl stavar ! Jag går också utan ;)

"The 2 way zippers are now standard on all our laser range including both the photon and competition"

http://lighthiker.wordpress.com/2008/08/04/outdoor-2008-tents-i/
http://lighthiker.wordpress.com/2008/08/06/outdoor-2008-tents-ii/

Eagleeye

Senast ändrad:
Ja, vikt måste vara incl stavar ! Jag går också utan ;)

Fast i många fall blir ju då vikten på ett par vandringsstavar meningslösa, eftersom det ibland finns tillval till tälten. Kolla t.ex. The One, där de väger 176 g. Olika stavar väger dessutom olika, jag släpar t.ex. omkring på ett par som väger drygt ett halvkilo, högst o-UL-mässigt ;).

Av det utstyr som har vært nevnt her er jeg mest interessert i å vite mer om Terra Nova Laser Photon. Det ser ut som et vettig telt, dobbelt og endatil med et lite fortelt (absid på svensk).

Jeg lurer på om noen har prøvd dette, og særlig i dårlig vær, dvs hvordan er teltet i sterk vind?
Har ett comp
Det höll uppe i Tarfalla i sommras, blåste ganska bra där. Absiden är lagom stor för både ryggsäck och matlagning

Spännande, men varför utesluta vikt på pinnar, bågar och annat som krävs - då blir det väl en ganska ointressant sammanstälning? Jag kan iofs förstå att man vill skippa vikten på vandringsstavar om man använder de till tältet också, men det som är intressant måste väl vara vilken vikt som krävs för en fungerande enhet under de förhållanden som den ska användas i?

Per

Håller fullständigt med, men det är ju som alla jämförelser man vill ju va värst. Det finns många trådar där man redovisar sina 3 för 3 med en liten näsduk som pressning och ett 3,5 mm rusta underlag att sova på.

mitt TN Laser Comp väger 1014 gram inkl allt som kom med posten.

Det är väl som en light-variant av Hilleberg Akto verkar det som. Troligen lite mindre ventilerat, lite mindre stormtåligt, lite mindre slitstarkt, men halva vikten. Vet inte om det finns några Photon-ägare här på utsidan (?) men det finns nog några Laser Competition-ägare åtminstone, förra modellen som är nåt hekto tyngre men väldigt likt.

Nä inget Photon men väl ett Comp

Bilagor

• TN Tarfalla.jpg
    TN Tarfalla.jpg
    274.1 KB · Visningar: 914
Håller fullständigt med, men det är ju som alla jämförelser man vill ju va värst. Det finns många trådar där man redovisar sina 3 för 3 med en liten näsduk som pressning och ett 3,5 mm rusta underlag att sova på.

Det som är relevant är väl om man redovisar det man har på ett sånt sätt som gör att det kan värderas av en annan. Jag använder just en "liten näsduk" som handduk (ca 20*30 cm) och ett billigt tunt Rusta-underlag. Funkar bra för mig. Det handlar ju bara om att försöka vara tydlig kring vad det handlar om.

I detta fall tycker jag att det är bättre att inte redovisa just fenomenet "stavar" eftersom det finns så oerhört många alternativ (och just det är ju poängen!). Jag utgår också från att läsaren inte är dummare än att hon eller han kan räkna ut vad just hennes eller hans lösning på problemet "vad håller detta tält uppe" väger.

Men det vore kul om tråden kunde återgå till inventeringen (även om det spiller över några gram över 750), det var mer tänkt som en tipslista än som en mätningsdebatt. Premisserna ligger väl klara ;)

Ang 750g tält...

Det som är relevant är väl om man redovisar det man har på ett sånt sätt som gör att det kan värderas av en annan. Jag använder just en "liten näsduk" som handduk (ca 20*30 cm) och ett billigt tunt Rusta-underlag. Funkar bra för mig. Det handlar ju bara om att försöka vara tydlig kring vad det handlar om.

I detta fall tycker jag att det är bättre att inte redovisa just fenomenet "stavar" eftersom det finns så oerhört många alternativ (och just det är ju poängen!). Jag utgår också från att läsaren inte är dummare än att hon eller han kan räkna ut vad just hennes eller hans lösning på problemet "vad håller detta tält uppe" väger.

Men det vore kul om tråden kunde återgå till inventeringen (även om det spiller över några gram över 750), det var mer tänkt som en tipslista än som en mätningsdebatt. Premisserna ligger väl klara ;)

Akto ytterduk á 632g + 1/2 footprint 125g + tältpinnar 6x10g = ca 817g! Jo förresten tältstång 178g tillkommer... ;)
Att stavar mm tillkommer bör givetvis anges då det är "tält" vi diskuterar. Skulle inte tjafsa om du kallat tråden för "Tarptält under 750 gram; inventering".

Akto ytterduk á 632g + 1/2 footprint 125g + tältpinnar 6x10g = ca 817g! Jo förresten tältstång 178g tillkommer... ;)
Att stavar mm tillkommer bör givetvis anges då det är "tält" vi diskuterar. Skulle inte tjafsa om du kallat tråden för "Tarptält under 750 gram; inventering".

Att notera att det tillkommer är en bra idé, men att räkna in det i vikten är mindre bra tycker jag (av ovan angivna skäl).

Vilka riktigt lätta enmanstält har vi på marknaden? Jag listar de jag på rak arm kommer ihåg redan, men jag har säkert missat ett eller annat, så fyll på listan!

Six Moon Designs Lunar Solo e (652 - 751 beroende på golv)
Tarptent Sublite (524)
Tarptent Sublite Sil (610)
Tarptent Contrail (680)
Gossamer Gear The One (454)
Gossamer Gear Squall (698 inkl båge)

En liten definition: Med tält menar jag att de erbjuder regnskydd, golv och en insektsskyddad miljö i en sammansatt enhet. Jag utesluter alltså tarp/insektsnätkombinationer (det blir så många kombinationsmöjligheter då; ta det i en annan tråd den som vill!)

750 är naturligtvis ett fullständigt godtyckligt val och jag går på de vikter som uppges av tillverkaren, vilket oftast exkluderar pinnar, eventuella stavar, etc.

EDIT:
Till samtliga tält ovan krävs dessutom en vandringsstav eller liknande för uppsättning, evt kan naturligt förekommande objekt (träd, grenar) användas. Vikten för stav är inte inräknad då det finns många olika alternativ på marknaden. Dessutom använder ju vissa stavar i alla fall, oavsett om det behöv till tältet eller ej.

Tror Big Agnes har nån modell, sen finns ju Stephenson's Warmlite också.

Stavar ska självklart räknas in i vikten (my op), eftersom de behövs och de bärs på, i handen eller ryggan same-same. Rullar man in sig i tältet och hoppar fram som en korv så räknas det inte...tjohoo...hopp...hopp...hopp...

peter

Ni som inte går med stavar kan ju plussa på 50–100 gram tältstång (finns alltid som tillval), så slipper vi den diskussionen? Att kånka med sig ett halvt kilo vandringsstavar bara för att resa sitt tält vore ju rätt onödigt.

De som vandrar med stavar ska naturligtvis inte räkna in den vikten i sitt tält, lika lite som den som använder sina skidor för att förankra tältet på vintern ska räkna in dem i tältets vikt. Eller?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg