Enmanstält under 750 gram; inventering!

De som vandrar med stavar ska naturligtvis inte räkna in den vikten i sitt tält, lika lite som den som använder sina skidor för att förankra tältet på vintern ska räkna in dem i tältets vikt. Eller?
Hear hear!

Men... i slutändan har det ingen större betydelse. Det är ju min egen packningsvikt jag försöker minimera, inte slå någon annans.

Ni som inte går med stavar kan ju plussa på 50–100 gram tältstång (finns alltid som tillval), så slipper vi den diskussionen? Att kånka med sig ett halvt kilo vandringsstavar bara för att resa sitt tält vore ju rätt onödigt.

De som vandrar med stavar ska naturligtvis inte räkna in den vikten i sitt tält, lika lite som den som använder sina skidor för att förankra tältet på vintern ska räkna in dem i tältets vikt. Eller?

Om man använder exoskelett (se den här tråden) som tältstång, ska man då räkna bort hela packvikten?

Förlåt! Kunde bara inte låta bli :)

/OJ

Eller...

För att resa tältet använder man (iaf jag) markpinnar eller 'specialare' för snö.Om det behövs använder man (återigen jag) skidorna för att fästa stormlinor i. Men det är ju kanske bara jag som ser en skillnad?

peter

Huvudpoängen här var ju inte huruvida eller hur vikten på stavar eller andra attiraljer ska mätas, vägas och räknas. Poängen var att det helt enkelt blir lättare att jämföra de olika tälten med varandra, inte minst eftersom flera av dem helt saknar tältstång. Då blir det ju orättvist att räkna in den på de tält som erbjuder en sådan som tillbehör och straffa dem i statistiken bara för att de tillhandahåller fullständiga produkter och inga halvmesyrer som bara passar oss stavgångare.

(OBS lite ironisk ton där på slutet kanske.)

Kan vi inte återgå till tältletandet?

Citat:
"Note: Recommended for low humidity areas, such as USA's southwest and Rocky Mountain areas, and not recommended for high humidity areas"

Står allt mer klart för mig att för varje sparad gram följer en vis portion önsketänkande!

;)

Du menar att du på allvar tidigare trodde att enkelvävstält var ett strålande val i hög luftfuktighet? I så fall är det väl bara att gratulera till insikten. ;)

Allt är inte svart eller vitt. Man måste inte antingen lura sig att tro att man ska tälta i orkan på Sydpolen, eller lura sig att tro att det aldrig regnar i de svenska fjällen. Nånstans mittemellan funkar finfint och kan väga mindre än man tror.

Du menar att du på allvar tidigare trodde att enkelvävstält var ett strålande val i hög luftfuktighet? I så fall är det väl bara att gratulera till insikten. ;) Allt är inte svart eller vitt. Man måste inte antingen lura sig att tro att man ska tälta i orkan på Sydpolen, eller lura sig att tro att det aldrig regnar i de svenska fjällen. Nånstans mittemellan funkar finfint och kan väga mindre än man tror.

Mina prov med enkelduk i nordiskt väder på tidigt 90-tal föll inte väl ut så den insikten är nog inte så ny som du tycks tro. Men fortsätt för all del med att jämföra äpplen med päron.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg