Enkelt frilufsliv...!!!

Hallå!

Kommer ihåg för i tiden då allt var ganska enkelt ute i skog o mark..Man tog vad man hade:Ett par gummistövlar,en tjock tröja,några slitna o gamla jeans,lite tändstickor o en kniv.Visst !..man blev blöt ibland,men man torkade ju till slut:)Det bästa av allt e att d funkade att vara ute i skogen några dagar på detta sättet!Nu för tiden så skall de vara så "hypat" att vara ute me d det ena materialet efter det andra....annars så klarar man sig inte!!!Tyvär så har jag oxå fastnat i den fällan.Ibland så kan jag sakna den gamla goa tiden...eller vad säger ni andra??

Ha d gott där ute...../Nicklas

NL; sa:
Hallå!

Kommer ihåg för i tiden då allt var ganska enkelt ute i skog o mark..Man tog vad man hade:Ett par gummistövlar,en tjock tröja,några slitna o gamla jeans,lite tändstickor o en kniv.Visst !..man blev blöt ibland,men man torkade ju till slut:)Det bästa av allt e att d funkade att vara ute i skogen några dagar på detta sättet!Nu för tiden så skall de vara så "hypat" att vara ute me d det ena materialet efter det andra....annars så klarar man sig inte!!!Tyvär så har jag oxå fastnat i den fällan.Ibland så kan jag sakna den gamla goa tiden...eller vad säger ni andra??

Ha d gott där ute...../Nicklas

NL; sa:
...Ibland så kan jag sakna den gamla goa tiden...eller vad säger ni andra??...

Riksgränsen i påskas, var ute och fiskade med min lillebror i regn/snö/snöblandat/hagel och blåsigt. Efter en heldag ute var det enda som var blött mina skinnhandskar... Tack gode gud för GoreTex

/Mikael (Prylbög och stolt över det...)

Nånting ligger det i vad du säger, NL. Vi tenderar att bli allt bekvämare... Jag fasar för när friluftslivet börjar handla om att gå på väl tillrättalagda stigar och titta på naturen i stället för att vara i den. Att alltid vara varm och torr -- är inte det på något sätt att minska upplevelsen? Själva strapatsen -- och där ingår exponering för vädrets makter -- är väl en del av det man söker?

(Sedan är jag den förste att erkänna att det f-n inte är roligt att vara dyngblöt och kall. Fast det är sådant som skapar bra berättelser till sena höstkvällar...)

granbom; sa:
Riksgränsen i påskas, var ute och fiskade med min lillebror i regn/snö/snöblandat/hagel och blåsigt. Efter en heldag ute var det enda som var blött mina skinnhandskar... Tack gode gud för GoreTex

Amen to that brother!

Jag kan hålla med till viss del och det är bra att någon tar upp diskussionen. Så att man inte glömmer varför man är ute i naturen, jo för att njuta. När det gäller utrustning så måste man ju hitta det som passar en bra dyrt eller inte dyrt så måste man ju ha en fungerande utrustning som inte sviker en under trippen. Sen finns det ju viss utrustning som man kan diskutera om man verkligen behöver med sig. Min första vandring jag gjorde slutade med blåmärken och blåsor. Man kan lungt säga att man inte njöt av naturen

granbom; sa:

Att du är stolt över dig själv är bra! Men en poäng som ursprungsinlägget har är att diskussioner om friluftsliv alltför ofta (inte "ofta", men ändock "alltför ofta") handlar om vilken utrustning alla borde ha eller vilka prylar som man ska ha för att inte vara efter, töntig, etc. Som inom alla andra områden existerar en på vissa plan enorm prestigekamp inom friluftsliv, där man vinner med antingen häftigast erfarenhet eller dyrast grejer. Man blir trött om man orkar bry sig.

Det vore fantastiskt om prylbögar och purister (alla är lite både och) kunde få frodas i fred och vara stolta istället. Själv har jag inga problem med vare sig jeans i fjällen eller goretex på stan. :)

Tvärt om för mig.

För mig går utvecklingen på andra hållet. Ett par slitna gymnastikskor från 80-talet och ett par sandaler, regnar det går jag i sandalerna för skorna läcker. Ett par jeans och ett par avklippta, men jag vill byta till ett enda par byxor vars ben kan zippas av. En presenning till tält, i fall vindskydden är fylda av danska scouter. Ska skaffa hängmatta senare så är man inte ens beroende av vindskydd, och med en vattenrenare kan man gå vart man vill. Ett gaskök modell Pocketrocket. Och en dyr pryl; en UL-sovsäck. Jag slår mitt viktrekord neråt igen på nationaldagshelgen.

Ja just det ja, jag ska experimentera med att använda presänningen som regnrock. Då blir "tält" och regnrock samma fysiska pryl. Funkar det blir det galant.

Och så har jag ju min ta-moj i 1 mm titan, som jag gjorde på verkstan, lättaste ta-mojen i världen.

Tänkvärt

Tack NL för ett tänkvärt inlägg.

Det är som jag har hävdat i ett flertal inlägg som så att det levts väldigt mycket mer friluftsliv fordom, mer ju mer fordom, och det med avsevärt mindre utstyr.

Det viktigaste är ju att komma sig ut i naturen.
Jag har köpt mycket grejer genom åren men efter att ha provat så kommer man tillbaka till enkla beprövade lösningar igen. Jeans är dock ganska värdelöst vill jag påstå, hade det första gången i fjällen men efter en regnskur så tar det läänge innan man är torr.
(Fjällrävens gamla gröna brallor torkar fort.)

Det är väl f.ö oftast så att man inte hinner ut och dämpar abstinensen med att handla lite prylar istället.

(Själv köpte jag en picknick Muurikka i veckan, ska försöka få en kulinarisk upplevelse i skogen i pingsthelgen.)

Re: Tvärt om för mig.

bananmannen; sa:
För mig går utvecklingen på andra hållet. Ett par slitna gymnastikskor från 80-talet och ett par sandaler, regnar det går jag i sandalerna för skorna läcker. Ett par jeans och ett par avklippta, men jag vill byta till ett enda par byxor vars ben kan zippas av. En presenning till tält, i fall vindskydden är fylda av danska scouter. Ska skaffa hängmatta senare så är man inte ens beroende av vindskydd, och med en vattenrenare kan man gå vart man vill. Ett gaskök modell Pocketrocket. Och en dyr pryl; en UL-sovsäck. Jag slår mitt viktrekord neråt igen på nationaldagshelgen.

Ja just det ja, jag ska experimentera med att använda presänningen som regnrock. Då blir "tält" och regnrock samma fysiska pryl. Funkar det blir det galant.

Och så har jag ju min ta-moj i 1 mm titan, som jag gjorde på verkstan, lättaste ta-mojen i världen.

Vad är syftet?

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg