Enkelt frilufsliv...!!!

Nordesjö; sa:
Precis!
Då kanske vi bakåtsträvande svenskar äntligen kan få gå i fjällen med lite mindre ryggsäck och tennisdojjor som de riktiga människorna gör i det riktiga Europa!

maan behöver väl inte lukta kossa för att man är i fjällen, nä.. dusch och middag på kvällen..

all annan industri flyttar ju utomlands så vi måste ju få in pengarna via tjänste sektorn istället och vad bättre än eko-turism, men det vill väl inte socialfallsromantikerna och knarkliberalerna i sina toppluvor och bomullsanoraker..?

Nä, jag saknar inte ett tält som läcker eller att man var sur hela tiden och frös. Funktionsplagg har förändrat allt. Det är tamefan natt som dag om man jämför bomull med polyester. Aldrig mer bomull.

crazy; sa:
Det är tamefan natt som dag om man jämför bomull med polyester. Aldrig mer bomull.

hähä.. det gäller att plocka det bästa, jag föredrar tillexempel ett underställ i ull framför syntet, men ett bomull vet jag nog inte vad man skall ha till mer än plåster..

Aldrig mer bomull?

Jag vill inte dra igång någon membran-debatt,men jag tycker att bomull (1000-vävar) och fleece är störtskönt att ha under normala omständigheter.Regnar det drar jag på regnkläder eller poncho,är det sol och livet leker finns det inget som luftar bättre.Försöker undvika membran-kläder i största möjligaste mån framförallt vid skogsvandringar,när jag är framme vid någon lägerplats åker oftast skogs-tv´n fram nästan direkt och jag vill inte behöva sitta fem meter ifrån och bli livrädd varje gång det sprakar till (Ni minns väl glödsprätts-tråden).Dessutom är svårt att laga maten över elden då.

peter
[Ändrat av ping 2005-05-13 kl 15:26]

Saken är den att hade det funnit gt kläder då hade dom använts.. vad som verkar svårt med gt kläder vet jag ej?. Vad som är enket och vad som är svårt går ju att diskutera till dö dagar.. ha ha..

Provocerande inlägg...

som märks av svaren. Friluftslivet har gått in i samma pryl- och materialfixering som resten av samhället.
Bara en sann reflexion. Även jag är påverkad och klickar på alla länkar som lovar lättare, tätare och mindre.Samtidigt startade jag som många andra med seglarstövlar och fransiga jeans.Samma ställ i skidbacken och skogen. Så nog vet vi att prylarna är ingen förutsättning, även om ett par goretexdojor är bättre än träskor i terrängen. Risken är att skrämma bort alla som bara vill testa. Vad är ingångskostnaden för en fjälltur om man ska leva upp till alla rekommendationer ?
Mats

Re: Provocerande inlägg...

svingen; sa:
Risken är att skrämma bort alla som bara vill testa. Vad är ingångskostnaden för en fjälltur om man ska leva upp till alla rekommendationer ?
Mats

Mycket, mycket. Jag såg en annons på nätet för någon månad där en person sålde en komplett "fjällutrustning". Det mesta använt en gång, inköpspris över 20 k, det mesta från samma butik. Man fick lust och åka till butiken och ge dom en smäll.

Re: Aldrig mer bomull?

ping; sa:
Jag vill inte dra igång någon membran-debatt,men jag tycker att bomull (1000-vävar) och fleece är störtskönt att ha under normala omständigheter.Regnar det drar jag på regnkläder eller poncho,är det sol och livet leker finns det inget som luftar bättre.Försöker undvika membran-kläder i största möjligaste mån framförallt vid skogsvandringar,när jag är framme vid någon lägerplats åker oftast skogs-tv´n fram nästan direkt och jag vill inte behöva sitta fem meter ifrån och bli livrädd varje gång det sprakar till (Ni minns väl glödsprätts-tråden).Dessutom är svårt att laga maten över elden då.

peter
[Ändrat av ping 2005-05-13 kl 15:26]

Membranplagg för 5-10000 spänn är pinsamma på sommaren, man blir genomsvettig när man går i dom och sedan smälter dreten när man vill värma kvällsteet...brrrr..

Att bära omkring på ett fin-ställ i GT som bara används när det regnar är inte heller min smak, det är bättre att ha en jacka som man kan använda dagligen och som tål lite gnistor och skit utan att sluta fungera...möjligen skulle man ha ett lättviktsställ i ngt billigt andas att dra över, men min erfa av sådana är dålig, jag tycker en poncho ger bättre luftning och har flera användningsområden...

Men på kalla/våta turer kan membranplagg vara det enda vettiga om man vill leva det enkla friluftslivet som tråden handlar om...

//J

alven; sa:
MW; sa:
... Utrustningen är egentligen en hobby i sig...

Huvudet på spiken!

Ja, eller inte. Åtminstone inte för alla. Själv tillhör jag de som samlat på mig en hel del prylar genom åren -i bekvämlighetens namn skulle jag tro (?). Det finns dock en filur jag träffat som jag sent kommer att glömma:

Jag och en polare gick för ca 10 år sedan Munkastigen mellan Ramundeboda-Olshammar, det var regnigt och jävligt och på vägen stötte vi på en speciell kille. Han gick ensam i jympadojjor och med en jacka som med sin krage glatt skulle kunna klätt The Osmonds när dom var i sin glans dagar. I övrigt hade han jeans och en liten rygga som senare skulle visa sig innehålla en Skogaholmslimpa och ett paket hot dogs.

Vi hamnade till kvällen i samma vindskydd utmed leden, och erbjöd killen att steka sina korvar på vårt kök eftersom det då var helvetesregn och dåligt med ved. Men näe... "Fan grabbar, det är bara så skönt att komma ut!" Okej.

Vi gick och lade oss framåt kvällningen och när jag och polaren vaknade var killen borta. Senare under dag två stötte vi ihop med honom igen där han gick i sina blöta jeans och skwishande jympadojjor, han tyckte fortfarande att allt var fantastiskt, och en sak är säker -killen MENADE det.

Sensmoral: Inställning-förutsättningar=50/50.

Hälsningar Punkarn

Punkarn; sa:
alven; sa:
MW; sa:
... Utrustningen är egentligen en hobby i sig...

Huvudet på spiken!

Ja, eller inte. Åtminstone inte för alla. Själv tillhör jag de som samlat på mig en hel del prylar genom åren -i bekvämlighetens namn skulle jag tro (?). Det finns dock en filur jag träffat som jag sent kommer att glömma:

Jag och en polare gick för ca 10 år sedan Munkastigen mellan Ramundeboda-Olshammar, det var regnigt och jävligt och på vägen stötte vi på en speciell kille. Han gick ensam i jympadojjor och med en jacka som med sin krage glatt skulle kunna klätt The Osmonds när dom var i sin glans dagar. I övrigt hade han jeans och en liten rygga som senare skulle visa sig innehålla en Skogaholmslimpa och ett paket hot dogs.

[...]

Klockren snubbe ni träffade!

Vad jag menade var att utrustningen i sig mycket väl kan ses som en hobby -- men det innebär inte att alla har den hobbyn bara för att de gillar att vara ute i busken...

Det som kan irritera mig en smula är att det nog är många som helt enkelt inte tror att det går att ge sig ut i naturen mer än över dagen om man inte är utrustad som Skinnarmo & Co. De enda som tjänar på det är friluftsutrustningsindustrin -- förlorarna är de som vill ut men inte har råd att uppfylla kanske onödigt tilltagna antaganden om vad man måste ha i utrustningsväg. (Jag hoppas dock att jag har fel här. Förhoppningsvis har de tagit sig till Utsidan o hittat UB-tråden!)

Jag hänger en del på hembioforum, och där finns en tendens som liknar den i friluftssammanhang (fast där avsevärt mycket mer extrem): även om man är nybörjare och bara vill ha tips om ett litet surroundsystem och en tv så börjar tipsen om förstärkeri, högtalare och projektorer för tiotusentals kronor att hagla. Intrycket man får är att man omöjligen kan njuta av film hemma om man inte har såna prylar.

Nu tycker jag förvisso att Utsidan-folket brukar vara mer behärskade... men det finns ju vissa märken som med automatik ploppar upp om man frågar om vissa saker...

[Ändrat av alven 2005-05-13 kl 21:18]

Right, Mr Alvehus!

Tyvärr tror jag att du har rätt i dina farhågor om utrustningsmanin. Lite allmänfilosofiskt dravel följer: Den värld vi lever i idag sätter likhetstecken mellan "att äga-att göra och att vara någon". Oavsett om det gäller hemmabioutrustningar, frilutsliv, bilar eller whatever. Sånt kan få en gammal punkare att se rött.

Känner man för att gå ut i skogen, låt oss säga två gånger om året -köp då en "trangiacontainer" och en falukorvsring på Coop och knalla ut. Jag skulle personligen vilja träffa fler av den typ jag nämnde i mitt tidigare inlägg ute i skogen. Nästa gång kanske han har torra skor OCH en Osmonds-jacka o.s.v. Inställningen är kanske det viktigaste trots allt?

(Säger killen som nyligen skaffat både Moskoselkåta och omnifuelkök!)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg