Enkelt frilufsliv...!!!

tamoj.jpg

Trangiakökets lättviktshandtag är urtypen för tamoj.
Sedan finns det mer extrema för dom som tycker att grambesparandet är viktigt.

Torr och varm => enkelt friluftsliv

Men alltså...

Hellre funktionella friluftskläder i vardagen än vardagskläder i friluftandet!

Man minns ju när man var "strövare" och satt och frös i sina blöta jeans. Eller hur otrevliga M59-brallorna var när man hade stått på knä i ett värn i en halv dag.
En normal friluftskarriär för en 30+ är ju full av friluftsupplevelser som har förstörts av dålig utrustning (och dåliga kunskaper).
Aldig mer.

För mig handlar utrustningsvalet om att jag älskar att vara torr och varm när det är blött och kallt.
Det är ju då man kan njuta av naturen!

Det är ju inte sällan som man dessutom har förhöjt sina vänners friluftsupplevelser många steg just genom att justera deras utrustning.

Sen är det ju inte ett dugg mindre enkelt att ta med sig ett par kängor, en fleecetröja, några gamla fältbrallor, lite tändstickor och en kniv jämfört med
"Ett par gummistövlar,en tjock tröja,några slitna o gamla jeans,lite tändstickor o en kniv". :)
[Ändrat av Nordesjö 2005-05-13 kl 09:28]

Några grillkorvar, petflaska med saft, kniv, bröd, tändstickor, skog, grillplats. Så enkelt fast ändå inte tillräckligt ofta.

För det enkla behöves ingen koplicerad utrustning, men behöver inte dyr goretexutrustning för att grilla korv i skogen.

Barnen skickar vi till scouterna, samma utrustning men där finns större möjligheter att bete sig. De får komma hem leriga och smutsiga men ska vara 'försiktig' med utrustning och kläder.

Jag tror att vi fixerar oss för mycket på att få extremuplevelser, synd, det finns ju så mycket som är nära.

Utrustningen är egentligen en hobby i sig, och visst den kan göra utlivet roligare säkrare och torrare. Den sporrar förhoppningsvis också till frekvent användning.

Ps bästa utrustninge för att komma ut i naturen är en eller ett par hundar.

Prylar och material!

Det är väl som det är ,vad man än har för intressen,så tycks det finnas dom som väljer att lägga alldeles för mycket uppmärksamhet på "bra" prylar och material och dessutom uppdatera dessa med jämna mellanrum.Precis vad marknaden vill! Argumentet är som vanligt "bekvämlighet" det enda som vi kan köpa för pengar!Det gäller att få lite balans på det hela,en bra utrustning håller många många år om man bara vårdar och sköter om den väl!En bra utrustning är som jag ser det A och O ,men det får räcka med det,för min egen del.När jag väl har en utrustning som fungerar så ägnar jag inte mycket tid åt den ,mer än i vårdande syfte.Torr varm och utan skavså,räcker gott för mig.Hela tiden kommer det nya material bättre än det andra med andasfunktioner,fukttransporterande egenskaper,vatten beständiga ht och dit.Har skaffat mig allt detta och är säker på att dom kommer fungera lika bra om några år, fast marknaden tar fram nåt som är ännu "bekvämare" Gamla lösningar kan vara nog så bra,om dom fungerade då så fungerar dom nu också...det är bara det att dom inte alltid är lika "bekväma",som dom nya!Det fins gränser för hur långt jag vill driva min egen "bekvämlighet" som jag ser det så har mänsklighetens iver efter just "bekvämlighet orsakat mycket lidande inte då minst för dom andra som vi delar denna planet med!Sunt förnuft mycket glädje och kamratskap är det bästa material i fjällen utan dessa skulle jag inte vilja vistas där.Mvh.europa12

MW; sa:
För det enkla behöves ingen koplicerad utrustning, men behöver inte dyr goretexutrustning för att grilla korv i skogen.

hehe.. jag gillar grejer, ska jag vara ärlig så tillbringar jag 90% i skogen klädd i fristadsbyxor o en sketen fleecejacka av billigaste modell, men å andra sidan så bor jag ju i skogen... Det är alltid kul med fin-frilufs när man får klä upp sig och använda GPS, det är lite som att slänga på slipsen när man skall på fin-middag i stan..

-Patric-; sa:
MW; sa:

hehe.. jag gillar grejer, ska jag vara ärlig så tillbringar jag 90% i skogen klädd i fristadsbyxor o en sketen fleecejacka av billigaste modell, men å andra sidan så bor jag ju i skogen... Det är alltid kul med fin-frilufs när man får klä upp sig och använda GPS, det är lite som att slänga på slipsen när man skall på fin-middag i stan..

Fristads är ett mycket underskattat friluftsmärke. Har tyvärr inte någon butik i närheten.

-Patric-; sa:
Det är alltid kul med fin-frilufs när man får klä upp sig och använda GPS, det är lite som att slänga på slipsen när man skall på fin-middag i stan..

Haha - lysande!
Du belönas med en medalj för dagens Utsidan-citat, Putte.

Egentligen tycker jag att det är konstigare att vi envisas med att ständigt köpa nya, obekväma, otvättbara, ofunktionella vardagskläder än att vi dreglar över funktionella friluftskläder.

Mitt förråd av vardagsbyxor i bomull (som slits ut på ett år) har kostat mig betydligt fler tusenlappar än mina friluftsbrallor, till exempel.

Alltså: vår friluftsiga prylhysteri är ju en fis i rymden jämfört med vardagsprylarna. Faktiskt.

alven; sa:
Nånting ligger det i vad du säger, NL. Vi tenderar att bli allt bekvämare... Jag fasar för när friluftslivet börjar handla om att gå på väl tillrättalagda stigar och titta på naturen i stället för att vara i den. Att alltid vara varm och torr -- är inte det på något sätt att minska upplevelsen? Själva strapatsen -- och där ingår exponering för vädrets makter -- är väl en del av det man söker?

(Sedan är jag den förste att erkänna att det f-n inte är roligt att vara dyngblöt och kall. Fast det är sådant som skapar bra berättelser till sena höstkvällar...)

Räcker det? Snart har vi inglasade rullande trotoarer över fjällen. Bara att ta en stol, ställa den på bandet och sätta sig. Sedan kan man åka torr och varm genom regn och snöstorm. Varannan mil passerar man en hållplats med hotell och restaurang, allt inbyggt i uppvärmda glasiglos.
Hoppas bara att det inte sker under min livstid.

Onödigt komplicerat

PK Neelix; sa:
Räcker det? Snart har vi inglasade rullande trotoarer över fjällen. Bara att ta en stol, ställa den på bandet och sätta sig. Sedan kan man åka torr och varm genom regn och snöstorm. Varannan mil passerar man en hållplats med hotell och restaurang, allt inbyggt i uppvärmda glasiglos.

Det är väl mycket bättre att vända på konceptet! "Fjällturisten" sitter still i sin stol och "naturen" kommer åkandes förbi. En stor bioduk visar vad man ser, lite lukter skapas på konstgjord väg, ljud bla från "helikoptern" (dvs rummet brevid för dem som har mer bråttom) skapas av ett maffigt ljudsystem. Klädtillverkarna kommer säkert jobba för ett varierat klimat så att man behöver mycket olika kläder för alla snabba väderväxlingar. När man blir hungrig beställer man den mat man vill ha.

Hela anläggningen, inklusive de kompletterande delarna charterhotellet, kryssningsbåten, storstaden och campingen byggs lämpligtvis nära en stor flygplats så att man snabbt och enkelt kan ta sig dit. Man kan därmed variera sig och fjällsemestra ena dagen och gå runt och shoppa dagen efter.

/Klas

Bara för att man kör med äldre prylar betyder det inte att man blir kall och blöt! Det finns något som heter regnställ! M59 är för övrigt mycket bra brallor.

/mattias

PK Neelix; sa:

kanske inte långt från en liknande framtid..

jag tycker nog att dom skulle smälla upp stora lyxhotell och resorts i utkanten på nationalparkerna, se till att det e lätt att komma dit, erbjud turister dagsturer i storslagen natur och 5-rätters lyxmiddag på kvällen.. Då kanske landsbyggden börjar blomstra och avfolkningen stoppar, jag menar, va fan bidrar en fjällvandrare med, han åker upp med allt klart och sliter på naturen utan att lägga en spänn för att den lokala turistnäringen skall kunna överleva, nä.. dit med peningstinna amerikaner och tyskar som vet att spendera, då blirre rulijans på grejerna.. det fina med kråksången är att dom "riktiga" frilufsarna aldrig kommer att träffa dessa betalande turister för att dom kommer att passera det området redan första dagen, alla vinner på det och snyltarna kan med gott samvete fortsaätta att slita på naturen.

-Patric-; sa:
jag tycker nog att dom skulle smälla upp stora lyxhotell och resorts i utkanten på nationalparkerna, se till att det e lätt att komma dit, erbjud turister dagsturer i storslagen natur och 5-rätters lyxmiddag på kvällen..

Precis!
Då kanske vi bakåtsträvande svenskar äntligen kan få gå i fjällen med lite mindre ryggsäck och tennisdojjor som de riktiga människorna gör i det riktiga Europa!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg