Enkelt frilufsliv...!!!

avslutad210712

Gäst
mattiasj; sa:
Det viktigaste är ju att komma sig ut i naturen.
Jag har köpt mycket grejer genom åren men efter att ha provat så kommer man tillbaka till enkla beprövade lösningar igen. Jeans är dock ganska värdelöst vill jag påstå, hade det första gången i fjällen men efter en regnskur så tar det läänge innan man är torr.
(Fjällrävens gamla gröna brallor torkar fort.)

Det är väl f.ö oftast så att man inte hinner ut och dämpar abstinensen med att handla lite prylar istället.

(Själv köpte jag en picknick Muurikka i veckan, ska försöka få en kulinarisk upplevelse i skogen i pingsthelgen.)

Min första fjällvandring var i jeans kompletterat med bomullstshirt, försvarets gröna bomullsskjorta och stövlar. Regnade dock väldigt lite den gången men annars hade det nog inte varir riktigt så där skoj om man säger så. Visserligen hade jag regnställ i form av dåtidens hightech Helly Hansen där man fick välja på att vara utan och bli blöt av regnet eller ta på sig det och bli blöt av svett. Var på den tiden när jeans skulle vara snäva och då pratar vi snäva så rörelseförmågan var begränsad till viss del *L*.

Så visst går utvecklingen framåt när det gäller funktion och vikt men därmed inte sagt att man måste köpa på sig allt. Och GTX passar utmärkt i stan.

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Egentligen tycker jag att det är konstigare att vi envisas med att ständigt köpa nya, obekväma, otvättbara, ofunktionella vardagskläder än att vi dreglar över funktionella friluftskläder.

En del har sett ljuset så nuförtiden består mina arbetskläder till 75% av funktionella friluftskläder kompletterat med lite civila saker tillverkade i bomull som kallingar, strumpor, tshirt, skjortor etc.

Har sina fördelar att jobba på ett universitet där klädstilen inte spelar så stor roll. I alla fall inte så länge man jobbar på "golvet". Jeans slutade jag köpa för några år sedan helt enkelt för att jag tröttnade på att de var dyra och höll dåligt i förhållande till priset.

Re: Re: Tvärt om för mig.

johanniska; sa:
bananmannen; sa:
För mig går utvecklingen på andra hållet. Ett par slitna gymnastikskor från 80-talet och ett par sandaler, regnar det går jag i sandalerna för skorna läcker. Ett par jeans och ett par avklippta, men jag vill byta till ett enda par byxor vars ben kan zippas av. En presenning till tält, i fall vindskydden är fylda av danska scouter. Ska skaffa hängmatta senare så är man inte ens beroende av vindskydd, och med en vattenrenare kan man gå vart man vill. Ett gaskök modell Pocketrocket. Och en dyr pryl; en UL-sovsäck. Jag slår mitt viktrekord neråt igen på nationaldagshelgen.

Ja just det ja, jag ska experimentera med att använda presänningen som regnrock. Då blir "tält" och regnrock samma fysiska pryl. Funkar det blir det galant.

Och så har jag ju min ta-moj i 1 mm titan, som jag gjorde på verkstan, lättaste ta-mojen i världen.

Vad är syftet?

Vill du ha ett svar på den frågan får du minsann vara mindre kryptisk än att citera hela inlägget och sen skriva en luddigt formulerad fråga? Syftet med vad?

Re: Tvärt om för mig.

bananmannen; sa:
.....
Ja just det ja, jag ska experimentera med att använda presänningen som regnrock. Då blir "tält" och regnrock samma fysiska pryl. Funkar det blir det galant.
.....
Det finns de som kör den varianten och tycker det funkar. Har själv reflekterat över det för skogsvandringar i närområdet. Lätt blir det ju.

Men jag har en fråga på hjärtat; antag att det regnar hela tiden, då blir du hänvisad till att antingen sitta i skydd av ponchon/tarpen/regnrocken/presseningen eller använda den som regnplagg på dig. Jag menar, antag att du slagit läger eller har en lägerdag och det regnar, blir du inte rätt låst då under din poncho/tarp/regnrock/pressening?

Raskesven

re: poncho-tarp & lägerliv

Kombinationen "lägerdagar" och poncho-tarp som enda regnskydd är nog inte jättebra.

Visst blir man kanske lite låst, men om man stannar när det skymmer och går vidare i gryningen är det inte mycket av ett problem. Med en slimmad packning som görs klar på mindre än 5 minuter är det inte stort besvär att flytta en bit ens mitt i natten. En poncho-tarp kan t.o.m. slås upp när man har den på sig vid behov (mycket regn). I med några pinnar i backen/snören i träd, släpp ner ryggan i mitten och ner med huvudet ur huvan och gör klart underifrån. Lite ormigt men det funkar.

En bild på "Enkelt friluftsliv":
JNERGQEQGPLRQ.jpg

Re: Right, Mr Alvehus!

Punkarn; sa:
(Säger killen som nyligen skaffat både Moskoselkåta och omnifuelkök!)

Du har skaffa dig en åretruntbostad som fungerar med ved som värmekälla.

Du har även skaffat ett fältkök som går på alla vätskor som går att antända i uppvärmt tillstånd.

Detta är i stort sett din skyldighet enligt civilförsvarsplanen för medborgare.
(se telefonkatalogen)

Jag har många gånger klätt av mig naken och suttit sjöblöt på ett liggunderlag i min kåta, medans den öppna elden torkat och värmt mig.

Med en tältkåta kan man använda bomullskläder, yllekläder eller vadmalskläder.

Att sitta i kalsonger och grilla korv medans kläderna torkar på torklinan är halva nöjet :)

Lev väl!
Patrik

Rätt tänkt

Jag håller med mad as ice om att hade det funnits grejer så hade dom använts.
Detta blir lite av en "när jag var liten hade vi 5 mil till skolan och det var alltid en meter snö"-diskussion.

Jag vill inte frysa och bli blöt.

//PW

Re: Rätt tänkt

perwickström; sa:
Jag vill inte frysa och bli blöt.

//PW

Det är väl härligt. Vi är rent för bekväma, inkapslade i våra "shells" som vandrarnde soffpotatisar, är det bara ögonkontakt med naturen vi har. Nä man ska veta att man lever...:)

/mattias

Re: Re: Aldrig mer bomull?

joru; sa:
Men på kalla/våta turer kan membranplagg vara det enda vettiga om man vill leva det enkla friluftslivet som tråden handlar om...

//J

Vad var det som var svårt i mitt inlägg?Att jag tänkte vår/sommar?Det var lätt att tänka på nu när värmen börjar komma.
Självklart använder även jag membran-plagg vintertid,inte alltid helt funkis men alternativen som tillverkas idag håller inte heller måttet,förutom ventile.

peter

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg