Enkät för examensarbete om stormkök och dess användarvänlighet, KTH

Har svarat. Det är nog fler än jag som uppskattar om ni kan återkoppla vad ni kom fram till i denna tråd. Skulle också vara intressant att veta om ni gör x-jobbet för något särskilt företag. Fast det är kanske inte något ni vill avslöja innan ni har lagt fram ert arbete.

Användarvänliga? Inget stormkök jag har använt har varit svårt att använda.
Skall ni lösa ett problem som inte finns?
Skall man ge sig ut och använda ett stormkök så vill det till att man har koll på hur och att det fungerar innan man ger sig ut och det gäller hela utrustningen, inte bara köket.
Förhoppningsvis kollar man vad som finns och som passar ens egna behov bäst innan man köper ett
stormkök.
Inget kök jag har stött på har varit ett mysterium som skall lösas.

Alla är väl lite olika.
Gaskök är bra för att man kan reglera lågan och inte blir sot, dåligt för att det inte funkar när det är kallt, och behöver vindskydd.
Tsprit är bra för att det är robust och alltid funkar, dåligt för sot och låg effekt.
Multifuel är bra för hög effekt och att det funkar när det är kallt, dåligt för att det är lite meckande, och inte går att reglera lågan.

Jag undrar vad svaren ska ge er? Exempel: Jag har svarat att jag använder flera olika kökslösningar men följdfrågorna som bl a handlar om ev. problem är inte kopplade till respektive kökstyp jag uppgett - vilket gör det omöjligt för er att koppla specifika problem till specifik kökstyp. Följdfrågorna borde återkommande ha funnits med under varje kökstyp som respondenten uppgett att hen använder.

Jag höll på att ge upp redan när jag studsade mot en särskrivning i den allra första meningen. Och sedan (viktigare) av samma anledningar som Småtärna m fl skriver om. Fyllde i ändå till slut, men ni får nog vässa ert formulär om ni vill kunna dra några vettiga slutsatser.

Med den metodik ni har i enkäten tror även jag att ni kommer få en hel del problem att dra slutsatser i analys- och diskussionsfasen.

Ett examensarbete ska testa er förmåga att genomföra en studie på ett korrekt sätt, med allt vad det innebär.
Det är således irrelevant vad ni kommer fram till, och om ni kommer fram till något.
Det kommer dock vara betydligt mer tillfredsställande för både er och er externa handledare (Primus) om ni faktiskt kommer fram till något.
Det arbetet börjar redan i datainsamlingsskedet.

Ta hjälp av er lärare och handledare och förbättra er metodik så att ni får in er data på ett bättre sätt. Det kommer bespara er en hel del frustration längre fram.
Inlägg #2 och #6 tar upp en del av svagheterna i er metodik.

Ni är masterstudenter och ber om hjälp i ett forum vars medlemsbas består av en erfaren målgrupp, tillika kundgrupp, med högt ställda krav.
Förvänta er att vi är petiga ;)

Användarvänliga? Inget stormkök jag har använt har varit svårt att använda.
Skall ni lösa ett problem som inte finns?
Skall man ge sig ut och använda ett stormkök så vill det till att man har koll på hur och att det fungerar innan man ger sig ut och det gäller hela utrustningen, inte bara köket.
Förhoppningsvis kollar man vad som finns och som passar ens egna behov bäst innan man köper ett
stormkök.
Inget kök jag har stött på har varit ett mysterium som skall lösas.
Tror du misstolkar lite.

T.ex:
Ett kökssystem avsett för vinterbruk är mer användarvänligt om det har ett reglage som går att reglera med handskar.
Det har inget att göra med om jag förstår mig på hur det fungerar eller inte.

Alla är väl lite olika.
Gaskök är bra för att man kan reglera lågan och inte blir sot, dåligt för att det inte funkar när det är kallt, och behöver vindskydd.
Tsprit är bra för att det är robust och alltid funkar, dåligt för sot och låg effekt.
Multifuel är bra för hög effekt och att det funkar när det är kallt, dåligt för att det är lite meckande, och inte går att reglera lågan.
Vad är det för nonsens, att det inte går att reglera lågan på ett Multifuel kök, det går aldeles utmärkt.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg