Här måste jag protestera lite. Jag håller med om att lätta prylar t ex skor ofta inte håller lika länge. Det är en viktigt egenskap och det gör mig irriterad att behöva byta lågskor efter bara något år eller två. Främst av miljöskäl, men också av ekonomiska skäl.
Det jag inte håller med om är att de turer Jörgen, Rose i artikeln, Ryan Jordan t ex går på skulle kunna karakteriseras som enkla. Mer än veckolånga turer i ospårad blöt terräng och kyligt väder får nog klassas som ganska avancerat för de flesta. Likaså att gå tvärs över Skottland på två veckor i maj månad (TGO challenge).
Skulle det inte gå att tillverka en lättare lågsko som också håller? Jag tänker mig något liknande en mesh-sandal med kvalitetsläder/gummi på utsatta ställen. Kravspecen skulle vara ungefär:
1. Tillräckligt lätt - OK, man får offra några hekton för hållbarheten
2. Snabbtorkande - Inget GTX och bra dränering.
3. Lagom flexibel slitstark sula med bra grepp på våta stenar
Som nâgon redan nämnt menade jag med "enklare aktiviteter"" inte att de inte gâr lângt och till viss del i obanad terräng, utan snarare att de inte har som huvud-aktivitet att bestiga i berg och röra sig i extrema terránger och váderförhâllanden. Dessutom bör tas i beaktning att en stor skillnad mellan de som klassar sig som UL-packare och de som de klassar som "vanliga" vandrare är att UL-vandrarna (sâ vitt jag förstâtt) priroterar lâg vikt som viktigaste egenskap pâ ett skodon, och att de gärna offrar andra egenskaper som mânga "vanliga" vandrare klassar som intresanta: stabilitet, skydd, vattentäthet, hâllbarhet etc.
Som nâgon annan ocksâ mycket riktigt nämnt är det inte svârare att göra en lätt som att göra en hàllbar, stabil etc. sko, snarare tvärtom. Kruxet är att göra en sko som uppfyller de krav man vanligen ställer pà en vandringssko, och att göra detta till sâ lâg vikt som möjligt. Tro mig, ingen gör en en tung sko för att de anser att skor bör vara tunga.
En modern vandringssko med gummisula som uppfyller "normala" krav pâ hâllbarhet, stabilitet, skydd etc váger ca 800 gram/paret i storlek UK8 (42), medan en liknande känga med viss skaft kanske väger ca 1000 gr/paret. . Jag använder själv denna typ av av skor bâde till vardags och till enklare vandringar, och tycker att de uppfyller en bra balans mellan vikt och övriga prestationer.
För den som anser att 400 gram per fot är för tungt finns ju nu en hel del alternativ att välja bland, men för att gà ned frân 400 gram mâste man börja prioritera andra prestationer, vilket ju som sagt är helt OK, ja tom önskvärt för en del av dagens vandrare som vill gà med öppna amfibieskor, väldigt flexibla skor utan stöd, tunna/mjuka sulor etc etc.
För din egen del: vad menar du med "tillräckligt lätt", och hur har du kommit fram att just denna vikt är den optimala? Detta är viktigt att veta för att kunna tillfredstálla dina drömsko-behov. ;-)