Kanske inte ultralätt men ganska lätt packning är jag ute efter.
Som sagt så är den en djungel av prylar som betecknas ultralätt och nu sitter jag här för att göra ett komplett inköp av ryggsäck, sovsäck, tält och gasolkök.
Eftersom jag har sagt att det får kosta lite att vara lätt så spelar priset en mindre roll, huvudsaken jag blir nöjd och att jag trivs med sakerna.
Tanken är att jag skall kuna använda dessa saker under 3 säsonger, vår sommar höst.
Ryggsäcken: Där har jag tittat på några olika säckar med en vikt lite över 1 kilo, bla.
Bergans helium och
Osprey Talon 44 verkar falla mig i smaken. Dom har en viss stabilitet med en del smarta lösningar.
Sovsäcken: Då finns det tydligen en hel drös med olika vikter, material osv.
Mountain Equipment helium 250 (600gram) +2 komfort.
Western Mountaineering summerlite (525gram) +-0 komfort
Lafuma Warm`n Light 600 (600gram) +8 komfort
Är några som jag sållat ut.
Tältet: Färgen spelar ingen roll för mig.
Marmot Aura för 2 pers.(ca.2kg)
Northface vario 23 (ca.1,9kg)
Vaude hogan ultralight (ca.1,5kg)
Kök: Här funderar jag på hur jag själv vill ha det.
Skall jag begränsa mig och bara kunna koka vatten och äta torrfoder eller vill jag kunna steka en biff eller två. Godast låter det ju med biff för min del.
Jetboil: Men då blir det bara att koka vatten vad jag förstår.(400 gram). (Nu såg jag att Jetboil kommer ut med ett kök som heter Helios men om det går att steka saker med det vet jag ej.)
MSR Reactor: Lika där med. koka vatten.(ca.600gram)
Primus Etapower EF: verkar vara ett bra allroundkök. (ca.830gram)
Eller varför inte ett trangiakök!?
Ja, det är inte lätt när det skall vara lätt.
Min tanke är ju den att satsa på bra saker på en gång istället för att senare komma på att vissa saker behöver bytas ut innan jag är nöjd. Visst så kommer det säkert att ske, men jag vill minimera den risken genom att fråga er som har varit med förr och kanske kan ge några handfasta tips.
3 för 3 kilo blir svårt för mig att hålla som synes då mina starkaste funderingar lutar åt. Marmot Aura, Mountain Equipment Helium 250 och Osprey Talon 44.
Jag själv väger 78kg, 177lång och har tänkt att använda ett par löparskor att gå i.
Turer på en vecka och mindre är det tänkt att jag skall klara. Eftersom jag är nybörjare men med tankar och känslor för den natur vi har omkring oss så verkar frilufsliv ett bra val för mig.
Är jag fel ute när det gäller dessa funderingar om tält, ryggsäck osv.?
Mvh
Michael Stark