En UL-djungel..

Jörgen, som du beskriver uppsättningen uppfattar jag det hela när jag tittar på beskrivningen av tältet, blev som du förstår lite fundersam när jag läste omdömena i rock and ice.

Firstlight ligger jäkligt bra till som ett komplement till mitt nammatj. Tyvärr fanns inte nammatj med gt-absid när jag köpte mitt (andra halvan av 80-talet), med gt absid hade dom kompletterat varandra ännu bättre, men så är det. Att firstligt är självstagande gör det intressant även på paddelturer i klippig skärgårdsmiljö, fast då gissar jag att det är förståndigt att lägga ett extragolv under som skydd mot den vassa klippan? För visst är det tunn silnylon även till golv i firstlighten?

Du är inte nervös att firstligtens tunna väv ger sig i en ordentlig vinterstorm? Som sagt, de ggr jag ramlat in i sådant väder har gjort mig angelägen om att ha tillförlitliga väderskydd med mig, gränsen mellan en bekväm men pirrande upplevelse och bitig överlevnadssituation hänger bokstavligen på en tunn väv då.

Hur pass utrymme är det i den lösa absiden som man kan sätta dit vid behov? Är det tillräckligt för att kunna hantera ett kök rimligt säkert i trist väder? Där är ju gt-absider helt underbara annars.
/Jörgen

Det är silnylon i golvet, så ligger man mycket på vassa klippor och inte behöver bekymra sig om vikten (paddling) så kan man nog med fördel lägga en bit Biltema-presenning under. Själv använder jag aldrig footprint utan nöjer mig med att lappa golvet om det går hål.

Jag är inte minsta orolig för att väven inte tål en vinterstorm, Firstlight är ju ett tält som använt mycket i extrema sammanhang. Själv har jag upplevt några nätter med 20-25 m/s (uppskattning) utan några som helst problem. Däremot har jag läst synpunkter om att Epic-väven inte är helt vattentät vid rejäla skyfall. Eftersom jag enbart använder Firstlight på vintern bekymrar inte detta mig.

Jag har inte använt absiden, men har sett den monterad på ett Firstlight i butik. Den borde funka bra för matlagning och är förmodligen nödvändig om två personer skall få plats i tältet med sin utrustning under annat än låg-komfort-extrem-situationer. Vid snörök så lär det yra in ganska friskt i absiden, eftersom anslutningen mot tältet inte är tät. Eftersom jag använder tältet ensam lagar jag alltid mat inne i tältet, vilket fungerat bra.

Jörgen

Jörgen tackar Jörgen! ;-)

Det blir till att lägga upp en budget! :)

Jag föder en liten dröm om att resa till kaukasus på en klätterresa inom några år. Bara en dröm än så länge, men ändock. Ngt specat expeditionstält eller något av hillebergs stadigare kupoler skulle antagligen kännas som ett vanligare råd, men jag är nyfiken på att prova ett såpass lätt tält först för skandinaviska vinteralpina förhållanden, och sedan bedömma om det är tillräckligt för det jag vill göra.

Jörgen tackar Jörgen! ;-)

Det blir till att lägga upp en budget! :)

Jag föder en liten dröm om att resa till kaukasus på en klätterresa inom några år. Bara en dröm än så länge, men ändock. Ngt specat expeditionstält eller något av hillebergs stadigare kupoler skulle antagligen kännas som ett vanligare råd, men jag är nyfiken på att prova ett såpass lätt tält först för skandinaviska vinteralpina förhållanden, och sedan bedömma om det är tillräckligt för det jag vill göra.

Tror nog att det funkar bra alpint. Fick inte bilägga funktionen att funka, men har lagt in en bild på BD från Nanga Parbat . Inte riktigt min scen...
http://www.utsidan.se/obj/photo/fc/fc4fadadd8f93ed09b9535a655c80daf.jpg

Jörgen

PS. Hopplöst att få någon bildfunktion att funka. Den ligger bland senast inlagda bilder här på Utsidan...

Senast ändrad:
Okej, precis vad jag ville se! :) Så vackert!!

Funderar ändå om det tjänat enbart som ren toppattacksbivack eller om det fungerat även som baslägertält. Nu är inte den typen av höghöjdsalpinism min starkaste sida, men det bör vara viss skillnad eftersom toppattacken förläggs när vädret ser lovande ut och att det "väderfönstret" normalt inväntas i något basläger, dvs det är vanligen där vädret ställer tält på prov (typ något framskjutet basläger).

Åtminståne så länge man gör korrekta bedömningar om vädret....

Men inte desto mindre, härlig bild som förmedlar den där luftiga, vita och exponerade känslan som är så läcker med spetsiga alpina toppar.
/Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg