nermander; sa:
chralm; sa:
mvh Christian, som redan betalar en massa skatt.
Och tycker det är OK att dina skattepengar går åt till att flyga hem folk med helikopter för att de inte klarade av att sätta upp tältet när det blåste och regnade samtidigt?
Naturligtvis ska inte avgiften vara "betala annars kommer vi inte" utan det skall ju debiteras i efterhand. Man kan ju alltid teckna en försäkring som skall täcka kostnaderna (försäkringsbolagens premier är att ganska bra sätt att styra vad folk gör och inte gör).
Räddningstjänsten måste vara avgiftsfri
Det är vi oldtimers som måste utbilda alla greenhorns
Vi har en skattefinansierad räddningsverksamhet i Sverige. Att förändra detta system går inte att göra rättvist. Skall fjällvandrare och sjöfolk betala en försäkringsavgift måste således alla som kan tänkas nyttja räddningstjänsten få betala en avgift, alltså en form av skatt. Nu är verksamheten skattefinansierad så det är redan fixat.
Böter eller att man måste betala för räddningtjänst för den som av oaktsamhet sätter sig i fara? Trafiken har sina lagar som man kan åberopa och dömma folk till böter. Även på sjön finns det trafikregler och man kan dömmas efter dessa. Naturligtvis kan man spika nya lagar som omfattar friluftsliv. Sedan kommer domstolarna med prejudikat så vi fattar att bara för att man stukat tummen kan man inte ringa fjällräddningen. Svårigheten är bara att dra gränser, utelivet är för omfattande för att man skall kunna få någon form av "vårdslöshtet i fjällen".
Antalet räddningsaktioner ökar både på sjön och i fjällen, mest beronde på att allt fler utan vana söker sig ut. Är man ovan och hamnar i en farlig situation så kommer rädslan över en väldigt fort och man kan gripas av panik, fatta fler dåliga beslut som gör att man inte kan reda upp situationen. Situationer som dessa kan man inte utbilda sig till och var skulle man göra det.
Jag har lärt mig att klara mig i skogen redan som barn, detta genom att följa med de som var äldre och mer erfarna. Det har jag byggt på med egna erfarenheter. Dessa hade jag med mig till fjällen men det var lite annorlunda mot skogen.
Jag har fått lära mig fjällvett själv men ofta har man gjort dåliga val som man fått reda ut själv. Jag har varit rädd när jag insett faror jag satt mig in i men alltid lyckats hålla kontrollen och reda ut situationer. Det är kanske det som avgör om man ringer efter fjällräddningen eller inte. Om jag vet att jag måste vakta på varje steg så blir varje steg säkrare, varje vad säkrare men man kommer inte ifrån att ger man sig ut så tar man en risk.
Den bästa utbildngen som nya vandrare kan få är av oss oldtimers
I år har jag haft med mig tre personer som fått en grundkurs i fjällvett. Jag har ju ingen kursplan, men det har varit mycket snack om tält, sovsäckar, vägval, väder, kläder, mat, kök, vad och inte vad men mest "learning by doing". Det går inte att läsa sig till hur man gör därute, bara genom att göra det. Sista dagarna vi var ut med min dotter så fixade hon både bensinkök och tält som ingentig, hon som aldrig ens använt trangia än mindre rest något tält.
Ta med någon! // Roland .... snar fd. walk_alone
)))))