Bra karta har man alltid potentiell nytta av. Men i de situationer jag refererade till ovan hade jag tryckt karta tillgänglig och skulle inte haft någon extranytta av att ha haft karta i klockan. Är jag inom Sverige räcker t ex Lantmäteriets Min Karta i mobilen väldigt långt. Offlinesparade kartor är mkt värt i fjällen. Motsvarande funktionalitet finns i Norge och Schweiz. Vid offpistskidåkning i Schweiz för några år sedan hade jag en tryckt karta avsedd för mountainbike. Med kartan följde länk till digital variant som jag laddade hem till mobilen. Utmärkt kombo. Motsvarande finns till Calazos tyvekkartor men förutsätter att man har iPhone har jag för mig. (Jag använder android).Det är just den sortens situationer som fått mig att "villhöva" en GPS-klocka.
Tycker du att en underliggande kartbild är till hjälp i sådana lägen, eller går det lika bra med bara själva spåret? Mina repkamraters klockor hade "riktig" kartnavigering allihop, och de (alltså kamraterna...) hävdade att det var stor skillnad.
En av mina skridskokamrater testade nyligen att navigera på isen med en satellitbild med den aktuella isutbredningen i skärgården utanför Gräsö nedladdad till klockan. Lite science fiction för bara några år sedan. Fyrkantig display borde ha fördelar om man vill ha karta i gpsklockan. Han använde en Samsung Galaxy 4 köpt begagnad om jag minns rätt.
Thure