En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Fast när jag lusläser Garmin Instinct 2-specen, så ser jag att vissa versioner (Standard, Camo och Surf) faktiskt även finns i "dam"-storlek (40 mm boett med 20 mm band), där Surf-varianten också har solceller för extra batteritid.👍
/Niklas

Senast ändrad:
Jag vill alltså INTE ha en massa hälso- och träningsappar, inte heller någon musiklagring eller annat lullull som äter batteritid. Det enda jag vill ha är en riktigt bra GPS, höjdmätare, kompass och grundläggande navigeringsfunktioner, inkl att ladda upp och logga och "backtracka" spår.

I stället för allt det onödiga vill jag - prio ett - ha längsta möjliga batteritid. Helst 1-2 veckor med lågupplöst spårloggning och positions- och/eller höjdkoll några gånger per dag.

Rent fysiskt måste klockan vara vattentät, slagtålig och så pass kompakt att en sådan klenis som jag kan bära den utan att den är i vägen när jag t ex scramblar i berg. Och eftersom jag dessutom är vänsterhänt, måste fysiska knappar vara hanterliga även om klockan sitter på höger arm.

Utifrån din beskrivning låter det som att Suunto Race Titanium skulle kanske passa dig och har fått positiva recensioner och har bra batteri. Den har också automatisk korrigering av höjdmätning i kombination av barometer och GPS. Titan (även undersidan!) och safirglas.

Jag har precis skaffat den och har använt den i några veckor. Bra skärm. Bra app som sammanfattar enkelt. GPS-precisionen är väldigt bra! Batteritid lär vara bra men jag har inte testat den ute på flerdagarstur ännu. Dock har jag alltid powerbank med mig numera.

Tyvärr finns klockan inte i mindre storlek men den sitter bra på min smala handled. Känns ej tungt eller klumpigt vilket är ett plus.

Senast ändrad:
(...) Så sammanfattningsvis. Är dammodell viktig för dig, så är det nog bara Fenix 7S/7S Pro (eller Epix 2S Pro) som gäller idag. Å då får du leva med att betala för många fancy funktioner. (Men det är ju inget krav på att använda dem, å så länge de inte används, så drar de ju heller inget batteri).
Kan du däremot leva med en "herrmodell", så finns det flera alternativ, där Garmin Instinct 2-serien nog bäst uppfyller din kravspec.
Dam som dam... jag köper vantar i barnstorlekar :p. Alla herrmodeller jag provat IRL ligger bortom horisonten.
(...) Å knapparna sitter ju där de sitter, men du kan ange vilken handled du bär klockan på.
/Niklas
Hmm, finns där någon anpassning man kan välja?

Utifrån din beskrivning låter det som att Suunto Race Titanium skulle kanske passa dig
(...)
Tyvärr finns klockan inte i mindre storlek men den sitter bra på min smala handled. Känns ej tungt eller klumpigt vilket är ett plus.
Ja den har verkligen allt... om den nu inte var bredare än min handled :p.
Med den storleken hade jag också hoppats på längre batteritid i "expeditionsläge". Trevligt med amoled-skärm, men batteritid skulle smälla högre.

Tacksam för alla svar, fast jag kan låta grinig! Fortsätt gärna tipsa hämnings- och förutsättningslöst. Tack vare HåkanC har jag nu ett snabbare sätt att sovra genom att köra tipsen i den matris han länkat till :).

Det verkar som Garmin rekommenderar att man bär klockan på sin icke-dominanta hands sida, för att t ex steg- och rörelsemätning ska bli mer korrekt, eftersom man oftast använder och gestikulerar etc mer med den dominanta sidan. (Men knapparna sitter ju (som sagts av flera) rent fysiskt där de sitter på klockan, har inte sett någonstans att man kan programmera om dem.)

Jag vill alltså INTE ha en massa hälso- och träningsappar, inte heller någon musiklagring eller annat lullull som äter batteritid. Det enda jag vill ha är en riktigt bra GPS, höjdmätare, kompass och grundläggande navigeringsfunktioner, inkl att ladda upp och logga och "backtracka" spår.

I stället för allt det onödiga vill jag - prio ett - ha längsta möjliga batteritid. Helst 1-2 veckor med lågupplöst spårloggning och positions- och/eller höjdkoll några gånger per dag.
Jag har precis som Ture tipsar som köpt alla mina Garmin begagnade på annons från privatpersoner, nu inne på den fjärde (som dock var "ny i oöppnad kartong"), plus köpt en till syrran. Många som gillar att byta upp sig till senare modeller och säljer de gamla till bra pris, jag har haft tur med köp och även sålt undan de gamla.

Jag har inte på en enda av mina klockor använt dem som smartklocka med funktioner som meddelandeavisering, betaltjänster eller musikspelare etc. Musiklagring som man inte använder äter ingen batteritid. Hälso-/träningsfunktioner kan man ställa in om man vill ha igång kontinuerligt eller ej. Man kan välja lite "tråkigare" urtavlor som inte har kontinuerlig visning av t ex puls eller sekundvisare, iaf på min typ av klockor som inte har AMOLED-display har det sparat en del batteri.

Min senaste är en (väldigt stor) Garmin 955 Solar, jag är mycket nöjd med batteritiden och att den har solcellsladdning.
Annars slår nog Coros fortfarande Garmin vad gäller batteritid.

Det verkar som Garmin rekommenderar att man bär klockan på sin icke-dominanta hands sida, för att t ex steg- och rörelsemätning ska bli mer korrekt, eftersom man oftast använder och gestikulerar etc mer med den dominanta sidan. (Men knapparna sitter ju (som sagts av flera) rent fysiskt där de sitter på klockan, har inte sett någonstans att man kan programmera om dem.)
Man undrar då varför de ändå ställer frågan, om svaret inte gör någon skillnad. Ska kanske maila & fråga.

Dam som dam... jag köper vantar i barnstorlekar :p. Alla herrmodeller jag provat IRL ligger bortom horisonten.

Ok! Tja, det är väl bara Garmin, som över huvud taget erbjuder vissa outdoor-klockor i olika storlekar. Å det är inte alla Garmin-modeller, som ens görs i "dam"-storlek.

Nej det gör det väl knappast. Klockorna är (som världen i övrigt) mest anpassade efter de högerhänta.
/Niklas

Senast ändrad:
(...) Klockorna är (som världen i övrigt) mest anpassade efter de högerhänta.
/Niklas
Jo, det är bara att inse. Kändes väldigt bakvänt att manövrera knapparna med klockan på höger arm. Men det var ändå lite skillnader i antal och hanterlighet, samt hur mycket man behöver använda knapparna. Touch-skärm gillar jag egentligen inte under friluftsaktiviteter, men det kanske är en (del)lösning?

Jo, det är bara att inse. Kändes väldigt bakvänt att manövrera knapparna med klockan på höger arm. Men det var ändå lite skillnader i antal och hanterlighet, samt hur mycket man behöver använda knapparna. Touch-skärm gillar jag egentligen inte under friluftsaktiviteter, men det kanske är en (del)lösning?
Tja, fysiska knappar har ju vissa fördelar i friluftslivet. Risken är ju annars betydande för spöklika blädranden med touch-skärm.

Den enda egentliga fördelen med touch-skärm i friluftslivet är när kartor ska panoreras. Men då Instinct 2-serien saknar kartor (till skillnad från den dyrare Fenix och Epix), så spelar det ingen roll i sammanhanget.
/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg