En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder?

Dessutom! De "smarta" klockor med touch-skärm och enbart 1-2 knappar, brukar just fokusera på att vara väldigt "smarta", ofta ha en batterikrävande AMOLED-skärm och således få mycket korta batteritider IRL - inte minst i "dam"-varianterna! Således hamnar de ganska långt ifrån vad trådskaparen har efterfrågat i övrigt.
/Niklas

Dessutom! De "smarta" klockor med touch-skärm och enbart 1-2 knappar, brukar just fokusera på att vara väldigt "smarta", ofta ha en batterikrävande AMOLED-skärm och således få mycket korta batteritider IRL - inte minst i "dam"-varianterna! Således hamnar de ganska långt ifrån vad trådskaparen har efterfrågat i övrigt.
/Niklas
:LOL:
Tack. Precis den sortens guidning jag behöver i denna djungel.

Fattar inte riktigt vad man ska ha en smartwatch till ? Verkar onödigt ! aldrig varit intresserad av att logga gps-spår. :cool:

Jag har en Garmin Fenix 6 (köpt begagnad) som jag växlar med att ha på höger eller vänster arm. Tycker den fungerar i princip lika bra på valfri arm.

Fenix finns i tre storlekar. Även den minsta är rätt stor, men vill du ha längre batteritid är det svårt med mindre.

Fenix 7 är väl senaste modellen, samt att många Garmin-användare har valt amoled-skärmen som finns i bl.a. Epix. Det gör att det gått att hitta tidigare varianter av Fenix för en rimlig peng. Jag vill minnas att jag gav 2000:- för min.

Egentligen har Fenix alldeles för mycket funktioner, men det går relativt bra att slå av det man inte vill ha.

Touch-skärm gillar jag egentligen inte under friluftsaktiviteter, men det kanske är en (del)lösning?
I så fall tycker jag att dun skall kolla närmare på Garmin Venu-modellerna, jag har ett par kvinnliga bekanta som använder Garmin Venu och valde just den modellen för att de ville ha en liten GPSklocka med bra batteritid.
Venu-modellerna har dessutom touch-skärm
Den modell jag ffa tänker på är Venu Sq 2 med en liten fyrkantig boett/display, fyrkantigheten gör arean större utan att klockan blir bredare eller högre.
Den har även ett pris under 2kSEK hos flera handlare just nu.

Utöver touch har den knappar och de sitter på höger sida
61RGpB62eUL._AC_SX679_.jpg

Ingen knapp på vänster sida
61bYjhwvieL._AC_SX679_.jpg

(Den finns förstås även i andra färger, jag valde de jag hoppas syns bäst på en skärm)

Batteritiden för Venu Sq 2 skall vara upp till 11 dagar eller 26 timmar i GPS-läge, räcker det för dig?
De GPSklockor jag har erfarenhet av är snabbladdade och även med en liten Power bank kan man ladda det lilla batteriet många ggr.
Läs själv i Rays recension

Men om du vill ha mer avancerade funktioner och Garmins senaste variant av pulssensor på handleden bör du titta närmare på Garmin Venu 3S, om jag skulle köpa en ny klocka idag är det den jag skulle titta närmare på (fast modellen utan "S"). Men den kostar en hel del mer, precis under 5kSEK
Självklart har Ray skrivit en hel del även om den

Om du inte har möjlighet att jämföra och välja GPSklocka i en butik tycker jag att du bör beställa från en handlare med generösa regler för öppet köp. Allt för att underlätta vid en eventuell retur av den.
Tex Netonnet som säljer både Venu Sq 2 och Venu 3S

<REDIGERAT>
@joanna
Googlar man efter bilder är det enkelt att hitta bilder med Venu Sq 2 på höger handled
Garmin-Venu-Sq_1.jpg
226428_Garmin_Venu_Sq_2_AKrales_0017.jpg

Senast ändrad:
Jag har en väldigt gammal Suunto, med en barometer / höjdmätare. Kan ju vara lite kul när man åker skidor osv. Ser lite cool ut, och är nästan som en gammal vän & souvernir nu. Annars är det numera mobilen med offline kartor som gäller, då har man all funktionalitet som behövs. Att logga olika saker under tiden har jag aldrig gillat.

Smartwatch är väl en sådan grej som utvecklats bara för att det går, inte för att det behövs. Onödigt !

Tack HåkanC, återigen väldigt mycket hjälp. Följer upp alla dina tips, men det här kommer att ta tid (som vanligt när jag ska köpa något, tur det händer en gång per årtionde). Har själv tänkt tanken om rektangulär skärm, just för att den lättare skulle få plats på min ynk-handled utan att offra skärmytan. Får dock jobba lite på att övervinna irrationella estetiska spärrar ;)

Ha nu kollat på så pass många klockor med betydligt bättre batteritid än dam-Venu att min aptit ökat med måltiden ;).
Samma tyvärr med sådant som barometrisk höjdmätare, magnetisk kompass (som funkar även när man står stilla), avståndsmätning i 3D (då jag oftast knatar eller skidar över stora höjdskillnader), och andra finesser jag inte visste att jag behövde :p

Nu fattas det bara att jag ska vilja ha riktig kartnavigation på skärmen...

(...) Smartwatch är väl en sådan grej som utvecklats bara för att det går, inte för att det behövs. Onödigt !
Åker inte du långfärdsskridskor, off-pistskidor och klättrar i berg? Jag vill gärna ha mobilen säkert nedpackad i sådana lägen. Säger inte heller nej till att slippa stanna och veckla ut papperskartan.
Men visst går det att klara sig utan, det har jag ju gjort i några årtionden :)

Har du något att bidra med som inte är OT...?

Kanske lite OT, men ändå;

Batteritiden går successivt ned med ett antal hundra uppladdningar liksom hos andra liknande prylar med laddbara batterier.
Det finns många sätt att förkorta lithiumbaserade batteriers livslängd, vare sig det är en klocka, telefon, surfplatta, dator eller ngn annan av alla dagens batteridrivna "apparater" (batterierna i elbilar innehåller tusentals battericeller som kontrolleras, övervakas och styrs av avancerad elektronik)
Både att ladda ur onödigt mkt (under 30-40%) liksom att ladda upp för mkt (över 70-80%) är sätt att förkorta batteriets livslängd onödigt snabbt. Åtminstone enl
batteryuniversity_dst-cycles-web2-jpg.607639

Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

....och andra finesser jag inte visste att jag behövde :p

Nu fattas det bara att jag ska vilja ha riktig kartnavigation på skärmen...
Det finns ett "begrepp" för det som jag känner till väl:
VILLHÖVER

HeHe, man bör ju tänka efter lite innan man köper / villhöver den senaste onödiga prylen. En smartwatch har en alldeles för liten skärm för att vara hjälpsam för något annat än att visa tiden....

Men en del är ju prylgalna ---

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg