Det här är en lite lärosam historia om hur Trygg Hansa hanterar att skidor går sönder och hur de resonerar kring offpist åkning.
Har råkat ut för en jäkligt segdragen tvist med Trygg Hansa ang ett par skidor. Förra året var jag på säsong i Schweiz och bestämde mig för att innan jag åkte kolla upp detta mer försäkringar ordentligt då jag åker till 80% offpist. Det visade sig att endast två försäkringsbolag accepterad offpist - Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Eftersom jag hade mina försäkringar hos Trygg Hansa så valde jag att fortsätta att använda mig av dem. Jag emailade och ringde och fick samma svar att om jag lade till ResPlus (skulle vara iväg mer än 45 dagar) så gällde mitt reseskydd samt hemförsäkring. Det skulle både täcka olycksfall, hemtransport, sjukvårdskostnader, överfall, inbrott, stöld, etc. Då jag har HemPlus sedan tidigare som är en s.k. "drulleförsäkring" och täcker exempelvis att du tappar din TV i golvet. HemPlus skulle även den gälla under min säsong. Jag har även sedan tidigare en olycksfallsförsäkring som täcker eventuell invaliditet vid en olycka. För att slippa eventuella kostnader vid räddningspådrag och helikoptertransport (du kan få betala för dessa om det är så att det inte är omedelbar fara) så valde jag att även skaffa mig en försäkring som kallas Rega (www.rega.ch). Den täcker dessa kostnader och ger dig assistans när du behöver det. Man kan säga att vårt gäng där nere hade koll och hade gjort vad man kan begära av en privatperson ifråga om försäkringsskydd. Jag hade och betalde för följande:
*Hemförsäkring (Trygg Hansa)
*HemPlus "drulleförsäkring" (Trygg Hansa)
*ResPlus "förlängt försäkringsskydd efter 45 dagar" (Trygg Hansa)
*Olycksfallsförsäkring "invaliditet" (Trygg Hansa)
*Rega "räddningspådrag" (Rega)
Nu kommer vi till det fina.... Jag var en dag ute med en av mina kompisar och vi körde på ett ställe där vi hade åkt många gånger. Det var en perfekt dag med djupsnö och stället vi åkte på är i branthet motsvarande en röd backe dvs. inte speciellt svår. Jag åkte som andreman och fick efter ett par svängar ett rejält felskär. Jag hade bra med fart, men full kontroll dvs. det som hände är nåt som händer en jäkla massa skidåkare - ett felskär! Jag tumlade runt och en skida löste ut och åkte runt i luften och satte sig i snön en 10 meter ner. Spetsen åkte ner i snön och efter åket visade det sig att mina Rossignol B3 hade fått sig en rejäl knäck och hade bockat sig. Gick till ett par butiker nere i Schweiz samt Rossignol Schweiz och de sa alla att den var oreparerbar och att det var en försäkringsfråga.
Jag valde då att på Internet anmäla skadan till Trygg Hansa så att inget skulle strula sig med att anmälan inte kom in. Jag tog till och med och ringde dem så att jag skulle vara säker på att jag gjorde rätt. Man vet ju hur försäkringsbolag är...... Jag gjorde anmälan på Internet den 8 april 2004. Hörde sen inget av dem på flera flera månader. Jag ringde till slut upp dem och fick då ett besked att de hade skickat ut ett besked till mig för länge sedan. Jag påpekade att jag inte fått något och de lovade då att skicka ut det igen. Någon under sensommaren/hösten kom deras beslut som var daterat den 20 april (jag fick det ett antal månader senare) där de skrev att jag inte hade inkommit med ett skadedatum dvs. vilket dag/händelse skadan hade inträffat. Läs deras brev här: http://www.skip.informatik.gu.se/~daniel/TryggHansa/TryggHansadok1.jpg
De ansåg att jag inte var berättigad till ersättning. Jag hade inte tänkt på att skadedagen var så viktig utan trodde att det viktigaste var (vilket de även hade sagt i telefon när jag ringde från Schweiz) att jag inkom med en skadeanmälan. Jag gjorde så att jag skrev ett brev till dem där jag redogjorde för när och var skadan hade uppkommit. Jag fick återigen svar av dem att de inte skulle ersätta mig. Läs brevet här: http://www.skip.informatik.gu.se/~daniel/TryggHansa/TryggHansadok2.jpg
Denna gång är det deras slutgiltiga svar att nu är inte problemet skadedatumet (jag inkom ju med en sådan i mitt brev) utan nu är det så att händelsen inte ansågs vara plötslig och oförutsedd. De anser att den skidåkning som jag utövade vid det tillfället var mycket avancerad och att det inte kan vara oväntat att man ramlar.
Sedan när ramlar man inte när man åker skidor?! Deras resonemang innebär ju att om man åker fort i en röd eller svart backe och ramlar så har man inte rätt till ersättning. Och deras resonemang kring avancerat är ju beroende på person. En nybörjare i en barnbacke anser ju att det är avancerat medan för Anja Pärson så är ju först ett störtlopp i Santa Caterina avancerat. Det roliga i det här är att om man ringer Trygg Hansa idag och frågar om de ersätter skador som uppkommer i offpist så svara de ja. Samma sak ser jag att de har uppgivit till ett flertal människor som har skrivit i forumet på Freeride.nu. Jäkligt konstigt med tanke på att det är uppenbart att de inte gör det utan anser att man utför en "avancerad" aktivitet där man förutsätter att man kommer ramla och skada sig. I deras olycksfallsförsäkring och som även är samma villkor för olyckor i ResPlus (som enligt Trygg Hansa ska gälla för offpist) så skriver de att skador ersätts som skett "ofrivilligt genom plötslig yttre händelse". Enligt Trygg Hansa så anser ju de att "skidåkning som jag utövade vid det tillfället var mycket avancerad och att det inte kan vara oväntat att man ramlar" vilket måste innebära att om jag hade varit med om en olycka så hade de hävdat detta dvs. jag hade inte fått någon ersättning.
Jag ringde för skoj skull idag den 5 februari 2005 och pratade med Trygg Hansas kundtjänst och de uppgav att de täcker de uppkomna skadorna. Efter ett par minuters samtal så berätta jag för säljaren om vad jag råkat ut för och han tyckte det lät mycket konstigt. Han hävdade att försäkringen skall gälla för detta och ingen av hans kollegor har hört nåt annat. Helt klart är att Trygg Hansa säljer en sak men levererar den inte!
Jag driver nu ärendet vidare då jag anser att de har fel och att de samtidigt vilseleder oss skidåkare då deras försäkring i praktiken är värdelös! Jag ska nu skriva ihop ett brev/överklagan till Trygg Hansas försäkringsnämnd och får jag inte rätt där så går jag vidare till Allmäna Reklamationsnämnden (ARN).
För att kunna "vinna" detta så behöver jag hjälp från er på Utsidan så snart som möjligt. Jag behöver få in dokument, email, nedskrivna vittnesmål, etc. gällande följande saker:
-Där Trygg Hansa säger att deras offpist försäkring täcker skador på egendom och olycksfall som uppkommer i offpist, gärna från år 2003/2004 samt från nutid.
-Handlingar från personer som har fått ersättning från Trygg Hansa i fall där man har fått skador på egendom och där det har skett i offpist.
Ni får gärna skicka det till mig per mail daniel@blink.se eller om ni har det i pappersform till:
Daniel Smith
Södra vägen 19
411 35 Göteborg
Tack för hjälpen och undvik Trygg Hansa!
:: deephed ::
Har råkat ut för en jäkligt segdragen tvist med Trygg Hansa ang ett par skidor. Förra året var jag på säsong i Schweiz och bestämde mig för att innan jag åkte kolla upp detta mer försäkringar ordentligt då jag åker till 80% offpist. Det visade sig att endast två försäkringsbolag accepterad offpist - Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Eftersom jag hade mina försäkringar hos Trygg Hansa så valde jag att fortsätta att använda mig av dem. Jag emailade och ringde och fick samma svar att om jag lade till ResPlus (skulle vara iväg mer än 45 dagar) så gällde mitt reseskydd samt hemförsäkring. Det skulle både täcka olycksfall, hemtransport, sjukvårdskostnader, överfall, inbrott, stöld, etc. Då jag har HemPlus sedan tidigare som är en s.k. "drulleförsäkring" och täcker exempelvis att du tappar din TV i golvet. HemPlus skulle även den gälla under min säsong. Jag har även sedan tidigare en olycksfallsförsäkring som täcker eventuell invaliditet vid en olycka. För att slippa eventuella kostnader vid räddningspådrag och helikoptertransport (du kan få betala för dessa om det är så att det inte är omedelbar fara) så valde jag att även skaffa mig en försäkring som kallas Rega (www.rega.ch). Den täcker dessa kostnader och ger dig assistans när du behöver det. Man kan säga att vårt gäng där nere hade koll och hade gjort vad man kan begära av en privatperson ifråga om försäkringsskydd. Jag hade och betalde för följande:
*Hemförsäkring (Trygg Hansa)
*HemPlus "drulleförsäkring" (Trygg Hansa)
*ResPlus "förlängt försäkringsskydd efter 45 dagar" (Trygg Hansa)
*Olycksfallsförsäkring "invaliditet" (Trygg Hansa)
*Rega "räddningspådrag" (Rega)
Nu kommer vi till det fina.... Jag var en dag ute med en av mina kompisar och vi körde på ett ställe där vi hade åkt många gånger. Det var en perfekt dag med djupsnö och stället vi åkte på är i branthet motsvarande en röd backe dvs. inte speciellt svår. Jag åkte som andreman och fick efter ett par svängar ett rejält felskär. Jag hade bra med fart, men full kontroll dvs. det som hände är nåt som händer en jäkla massa skidåkare - ett felskär! Jag tumlade runt och en skida löste ut och åkte runt i luften och satte sig i snön en 10 meter ner. Spetsen åkte ner i snön och efter åket visade det sig att mina Rossignol B3 hade fått sig en rejäl knäck och hade bockat sig. Gick till ett par butiker nere i Schweiz samt Rossignol Schweiz och de sa alla att den var oreparerbar och att det var en försäkringsfråga.
Jag valde då att på Internet anmäla skadan till Trygg Hansa så att inget skulle strula sig med att anmälan inte kom in. Jag tog till och med och ringde dem så att jag skulle vara säker på att jag gjorde rätt. Man vet ju hur försäkringsbolag är...... Jag gjorde anmälan på Internet den 8 april 2004. Hörde sen inget av dem på flera flera månader. Jag ringde till slut upp dem och fick då ett besked att de hade skickat ut ett besked till mig för länge sedan. Jag påpekade att jag inte fått något och de lovade då att skicka ut det igen. Någon under sensommaren/hösten kom deras beslut som var daterat den 20 april (jag fick det ett antal månader senare) där de skrev att jag inte hade inkommit med ett skadedatum dvs. vilket dag/händelse skadan hade inträffat. Läs deras brev här: http://www.skip.informatik.gu.se/~daniel/TryggHansa/TryggHansadok1.jpg
De ansåg att jag inte var berättigad till ersättning. Jag hade inte tänkt på att skadedagen var så viktig utan trodde att det viktigaste var (vilket de även hade sagt i telefon när jag ringde från Schweiz) att jag inkom med en skadeanmälan. Jag gjorde så att jag skrev ett brev till dem där jag redogjorde för när och var skadan hade uppkommit. Jag fick återigen svar av dem att de inte skulle ersätta mig. Läs brevet här: http://www.skip.informatik.gu.se/~daniel/TryggHansa/TryggHansadok2.jpg
Denna gång är det deras slutgiltiga svar att nu är inte problemet skadedatumet (jag inkom ju med en sådan i mitt brev) utan nu är det så att händelsen inte ansågs vara plötslig och oförutsedd. De anser att den skidåkning som jag utövade vid det tillfället var mycket avancerad och att det inte kan vara oväntat att man ramlar.
Sedan när ramlar man inte när man åker skidor?! Deras resonemang innebär ju att om man åker fort i en röd eller svart backe och ramlar så har man inte rätt till ersättning. Och deras resonemang kring avancerat är ju beroende på person. En nybörjare i en barnbacke anser ju att det är avancerat medan för Anja Pärson så är ju först ett störtlopp i Santa Caterina avancerat. Det roliga i det här är att om man ringer Trygg Hansa idag och frågar om de ersätter skador som uppkommer i offpist så svara de ja. Samma sak ser jag att de har uppgivit till ett flertal människor som har skrivit i forumet på Freeride.nu. Jäkligt konstigt med tanke på att det är uppenbart att de inte gör det utan anser att man utför en "avancerad" aktivitet där man förutsätter att man kommer ramla och skada sig. I deras olycksfallsförsäkring och som även är samma villkor för olyckor i ResPlus (som enligt Trygg Hansa ska gälla för offpist) så skriver de att skador ersätts som skett "ofrivilligt genom plötslig yttre händelse". Enligt Trygg Hansa så anser ju de att "skidåkning som jag utövade vid det tillfället var mycket avancerad och att det inte kan vara oväntat att man ramlar" vilket måste innebära att om jag hade varit med om en olycka så hade de hävdat detta dvs. jag hade inte fått någon ersättning.
Jag ringde för skoj skull idag den 5 februari 2005 och pratade med Trygg Hansas kundtjänst och de uppgav att de täcker de uppkomna skadorna. Efter ett par minuters samtal så berätta jag för säljaren om vad jag råkat ut för och han tyckte det lät mycket konstigt. Han hävdade att försäkringen skall gälla för detta och ingen av hans kollegor har hört nåt annat. Helt klart är att Trygg Hansa säljer en sak men levererar den inte!
Jag driver nu ärendet vidare då jag anser att de har fel och att de samtidigt vilseleder oss skidåkare då deras försäkring i praktiken är värdelös! Jag ska nu skriva ihop ett brev/överklagan till Trygg Hansas försäkringsnämnd och får jag inte rätt där så går jag vidare till Allmäna Reklamationsnämnden (ARN).
För att kunna "vinna" detta så behöver jag hjälp från er på Utsidan så snart som möjligt. Jag behöver få in dokument, email, nedskrivna vittnesmål, etc. gällande följande saker:
-Där Trygg Hansa säger att deras offpist försäkring täcker skador på egendom och olycksfall som uppkommer i offpist, gärna från år 2003/2004 samt från nutid.
-Handlingar från personer som har fått ersättning från Trygg Hansa i fall där man har fått skador på egendom och där det har skett i offpist.
Ni får gärna skicka det till mig per mail daniel@blink.se eller om ni har det i pappersform till:
Daniel Smith
Södra vägen 19
411 35 Göteborg
Tack för hjälpen och undvik Trygg Hansa!
:: deephed ::