En gammal debatt om membranens vara eller icke vara...

Poncho har fördelar i skogen och när det inte blåser småspik, den luftar bättre än regnjacka/parka.
Men skall man ta sig upp på kala bergen måste man oftast snöra in sig så mycket enligt min erfarenhet att fördelarna försvinner.

go tur
 
ping; sa:
alven; sa:
Men att anklaga andra för att vara nån slags posörer (som väljer en 'alternativ' lösning för att "försöka vara lite udda") bara för att de har andra preferenser än vad man själv har är lite löjligt; kanske ett sätt att skapa sig en egen identitet, vad vet jag... ;)

Men,men...Nu anklagar du ju MIG.:(


Hmmm...Hur var det nu....Var det hela handen man visade?*Spegel*


peter (Med uträckt tunga för att understryka allvaret)

Quid pro quo ;)


("Stjärnstopp stjärnstopp bombombom" tror jag att vi körde med...)
 
Nja

Om man skall ha ett vattentåligt bomullsplagg så måste det impregneras hårt och helst vara dubbelt över axlarna. Det fungerar men blir tungt jämfört med täta eller texmexförsedda syntetmaterial. När det är hårt impregnerat är ventilationen genom materialet dålig. Tänk de oljerockar som var populära för 15-20 år sedan, inte oävet som regnplagg eller för att gå ut med hunden med i ruskväder, men inget UL-plagg. Minns att Cotswolds i London sålde sådan här Ventilefritidsjackor 1993 med dubbelt tyg över axlarna och framtill men de var tunga och dyra jämfört med Goretex.

När Ventile utvecklades ca 1940 så var målsättningen en vattentät overall för brittiska militära flygare. Utvecklingen har kommit lite längre sedan dess.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-03-13 kl 19:36]
 
Jag föredrar holkar på grund av den goda ventilationen. I kombination med mitt paraply håller man sig torr och välventilerad så länge regnet inte är hårdblåst.

Jag försökte använda en lång regnjacka med holkar för några år sedan, men det funkade dåligt. En sådan regnjacka måste nog vara ganska lång och gjord i ganska stadigt material för att skydda grenen. När det verkligen blåste och regnade ordentligt så blev jag blöt i grenen och sedan rann det längs benen. Inte behagligt.

Vid första civilisationskontakt kompletterade jag utrustningen med en svart plastsäck som skars ned till en lagom lång kjol. Detta funkade bra resten av turen.

Numera kompletterar jag holkarna med regnshorts av egen tillverkning. Den sammanlagda vikten av holkar och shorts i tunn membranväv är 160-170 gram, vilket är obetydligt tyngre än om jag bara hade ett par rena byxor. Men kombinationen är mer flexibel. Man kan njuta av den utmärkta ventilationen med holkarna när det inte är värsta busvädret, och man har ett heltäckande alternativ när regnet är hårddrivet och horisontellt.

Jörgen
 
NUI; sa:
Jag försökte använda en lång regnjacka med holkar för några år sedan, men det funkade dåligt. En sådan regnjacka måste nog vara ganska lång och gjord i ganska stadigt material för att skydda grenen. När det verkligen blåste och regnade ordentligt så blev jag blöt i grenen och sedan rann det längs benen. Inte behagligt.

Vid första civilisationskontakt kompletterade jag utrustningen med en svart plastsäck som skars ned till en lagom lång kjol. Detta funkade bra resten av turen.

Numera kompletterar jag holkarna med regnshorts av egen tillverkning. Den sammanlagda vikten av holkar och shorts i tunn membranväv är 160-170 gram, vilket är obetydligt tyngre än om jag bara hade ett par rena byxor. Men kombinationen är mer flexibel. Man kan njuta av den utmärkta ventilationen med holkarna när det inte är värsta busvädret, och man har ett heltäckande alternativ när regnet är hårddrivet och horisontellt.

Problemet med regnjackan, var det att den blåste upp, eller vad? (Där rök min plan ;)) Vad fick dig att välja shorts framför kjol/kilt, om nu det fungerade bra? Det borde ju glasklart ge bättre ventilation.
 
alven; sa:
Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?

Tidigare hade jag en dålig plastponcho som hade detta problem. Men sedan skaffade jag en bättre i silnylon, med bättre knäppning och smartare modell. Så nu har jag inga problem med det. Den sitter fastspänd runt ryggsäcken, så bakdelen kan inte blåsa upp. Framdelens nederkant kan knäppas ihop med bakdelens nederkant mellan benen, om så behövs. Jag har dock klarat mig bra hittills utan att knäppa...

Dessutom håller man sig torr hela vägen ner till knäna, så det räcker med damasker (dvs varken holkar eller regnbyxor behövs).
_
[Ändrat av matslandgren 2007-03-13 kl 22:02]
 
matslandgren; sa:
alven; sa:
Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?

Tidigare hade jag en dålig plastponcho som hade detta problem. Men sedan skaffade jag en bättre i silnylon, med bättre knäppning och smartare modell. Så nu har jag inga problem med det. Den sitter fastspänd runt ryggsäcken, så bakdelen kan inte blåsa upp. Framdelens nederkant kan knäppas ihop med bakdelens nederkant mellan benen, om så behövs. Jag har dock klarat mig bra hittills utan att knäppa...

Dessutom håller man sig torr hela vägen ner till knäna, så det räcker med damasker (dvs varken holkar eller regnbyxor behövs).

Se där ja; vad var det för poncho, mer specifikt, som du skaffade?
 
alven; sa:
NUI; sa:
Jag försökte använda en lång regnjacka med holkar för några år sedan, men det funkade dåligt. En sådan regnjacka måste nog vara ganska lång och gjord i ganska stadigt material för att skydda grenen. När det verkligen blåste och regnade ordentligt så blev jag blöt i grenen och sedan rann det längs benen. Inte behagligt.

Vid första civilisationskontakt kompletterade jag utrustningen med en svart plastsäck som skars ned till en lagom lång kjol. Detta funkade bra resten av turen.

Numera kompletterar jag holkarna med regnshorts av egen tillverkning. Den sammanlagda vikten av holkar och shorts i tunn membranväv är 160-170 gram, vilket är obetydligt tyngre än om jag bara hade ett par rena byxor. Men kombinationen är mer flexibel. Man kan njuta av den utmärkta ventilationen med holkarna när det inte är värsta busvädret, och man har ett heltäckande alternativ när regnet är hårddrivet och horisontellt.

Problemet med regnjackan, var det att den blåste upp, eller vad? (Där rök min plan ;)) Vad fick dig att välja shorts framför kjol/kilt, om nu det fungerade bra? Det borde ju glasklart ge bättre ventilation.

Japp, regnjackan blåste upp. Shortsvalet berodde nog på denna erfarenhet. Plastsäcken var ju hyfsat styv, men jag var rädd att en tunn kilt skulle blåsa upp också. Alternativet var då en längre kilt eller en i styvare material.

Klättermusens kilt väger 160 g i medium, vilket indikerar ett styvare, stadigare material. För min smak alldeles för tungt för ett så perifert plagg, som jag sällan skulle använda. Den vikten är ungefär vad mina holkar och shorts väger tillsammans.

Slutligen såg jag väl shortsen som en mer heltäckande lösning i värsta busvädren.

Möjligen ville jag vissa mig vara lite udda genom att inte sno kiltidén :)

Fast soppås-idéen skrev Colin Fletcher om redan för 25 år sedan.

Jörgen
 
NUI; sa:
Fast soppås-idéen skrev Colin Fletcher om redan för 25 år sedan.

..och vill man komplettera detta eminenta plagg med något andasmaterial kan man ju stilenligt ta jutesäcksväv, à la Rambo...

Hmmm, vi får se om det blir nåt pyssel inför sommaren...
 
alven; sa:
NUI; sa:
Fast soppås-idéen skrev Colin Fletcher om redan för 25 år sedan.

..och vill man komplettera detta eminenta plagg med något andasmaterial kan man ju stilenligt ta jutesäcksväv, à la Rambo...

Hmmm, vi får se om det blir nåt pyssel inför sommaren...

Om man inte syr holkar och shorts själv så är väl en enkel och billig lösning att köpa två par Packaway-byxor på ITAB. De kostar 300 kr styck eller något däråt.

Det ena paret klipper man av högt på låren och använder som holkar, ,med snöre till midjan, det andra paret klipper man av någon dm lägre och använder som shorts. Är man petig av sig kan man fålla...

Jörgen
 

Liknande trådar