Jag tycker mig se en ny våg/trend (eller kanske medvetenhet?) av användande av vindjackor i bommull/bollullsblandning i kombination med regnjacka.
Eftersom jag går Fjälledarlinjen just nu är vi ute mycket och alla har sina egna tycken om vad som är bäst. Men det verkar som att fler o fler med tiden inser att det skönaste är att ha "kläder efter väder". Det betyder att det optimala är att byta kläder då regn o rusk kommer in eller då det spriker upp igen.
Min skaljacka från Lundhags i "Event", jag köpte för ett tag sedan, blir mindre o mindre använd. Tyckte den blev kall då den blev blöt på yttersidan under höstens rusk och då vinden låg på o kylde. Nu under vintern ventilerar den på tok för dåligt under aktiviter och gör den livsfarlig uppe på fjället. Dessutom leder själva materialet kyla. Sen är det jobbigt att höra detta städiga plast prassel i öronen när man är ute o njuter av stillheten, djur o natur....
Ja, då är det ruskigt mycket bättre med en skön annorak som är tyst o följsam, leder ut all fukt under aktivitet o håller dig torr o varm vintertid som sommartid, även då det blåser på. När rusket väl drar in så är det bara att dra fram regnjackan o sedan mysa i lungt tempo när regndropparna smattrar o håller sig därutanpå utan att kyla av dig. Som någon sa, så är ju fukten innanför redan varm, medans fukten som kommer utanför offtast är kall o otrevlig.