Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
En gammal debatt om membranens vara eller icke vara...
- Trådstartare muminfar
- Start datum
Re: Re: Poncho
Jo,det är det.Men det som är UL på papperet går före allt annat,
IRL funktionen ger associationer till den läskiga verkligheten där naturen är en aktiv motståndare.
peter
alven; sa:Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?
IRL funktionen ger associationer till den läskiga verkligheten där naturen är en aktiv motståndare.
peter
Re: Re: Re: Poncho
Nädå Peter, naturen och dess krafter är alltid No 1!
Poncho är vådligt segellikt emellanåt....
Holkar däremot är toppengrejor!
go tur
ping; sa:alven; sa:Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?
peter
go tur
Re: Re: Re: Re: Poncho
Dom får vara hur toppen som helst,men det är bara ett krystat exempel på att försöka vara lite udda (JAG är speciell).Skillnaden viktmässigt är obefintlig jämte ett par regnbyxor som det dessutom inte regnar in i.
peter
johankse; sa:ping; sa:alven; sa:Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?
peter
go tur
Dom får vara hur toppen som helst,men det är bara ett krystat exempel på att försöka vara lite udda (JAG är speciell).Skillnaden viktmässigt är obefintlig jämte ett par regnbyxor som det dessutom inte regnar in i.
peter
Re: Re: Re: Re: Re: Poncho
Så oavsett om det är en lösning som man föredrar av vissa funktionella skäl (t ex att ha bra ventilation samtidigt som man slipper bli blöt i nyss nedregnade videsnår) så är det ett "krystat exempel på att försöka vara lite udda". OK, tack för det skarpa argumentet.
ping; sa:johankse; sa:ping; sa:alven; sa:Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?
peter
go tur
peter
Så oavsett om det är en lösning som man föredrar av vissa funktionella skäl (t ex att ha bra ventilation samtidigt som man slipper bli blöt i nyss nedregnade videsnår) så är det ett "krystat exempel på att försöka vara lite udda". OK, tack för det skarpa argumentet.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poncho
Varsågod.
Nja,sist jag kollade så blev jag inte blöt iförd regnbyxor i samma situation.
peter
alven; sa:Så oavsett om det är en lösning som man föredrar av vissa funktionella skäl (t ex att ha bra ventilation samtidigt som man slipper bli blöt i nyss nedregnade videsnår) så är det ett "krystat exempel på att försöka vara lite udda". OK, tack för det skarpa argumentet.
Varsågod.
peter
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Poncho
Nej men du hade sämre ventilation än vad du skulle haft i ett par byxholkar. Det var liksom en poäng...
ping; sa:alven; sa:Så oavsett om det är en lösning som man föredrar av vissa funktionella skäl (t ex att ha bra ventilation samtidigt som man slipper bli blöt i nyss nedregnade videsnår) så är det ett "krystat exempel på att försöka vara lite udda". OK, tack för det skarpa argumentet.
Varsågod.
Nej men du hade sämre ventilation än vad du skulle haft i ett par byxholkar. Det var liksom en poäng...
Ett par holkar väger dessutom ungefär 2/3 av vad ett par byxor väger eftersom de saknar motsvarande mängd tyg. Det är inte vad jag kallar försumbart i alla fall.
Det som gör holkar och poncho lättare är ju också avsaknaden av alla fållar, dragkedjor, knappar, resårer och grejer som behövs för att göra mer avancerade plagg.
Det som gör holkar och poncho lättare är ju också avsaknaden av alla fållar, dragkedjor, knappar, resårer och grejer som behövs för att göra mer avancerade plagg.
Re: Re: Re: Re: Re: Poncho
Peter du verkar aningen oupplyst, jag förordar inte holkar för att vara udda, utan för att de luftar vida bättre än något par regnbyxor jag hitintills prövat. Har endast funnit ett tillfälle när hela regnbyxor är bättre än holkar och det är vid snöka och igloobyggnad.
Givetvis fungerar holkar bara med regnjacka/rock som är lång nog så att takglagsprincipen bibehålls.
Det finns kanske en tanke bakom varför regnbyxor M90 ser ut som de gör?
Att du gått med glipa mellan byxholkar och kort regnjacka kan väl endast förklaras av att du tänkt kort.
Måhända har du andra erfarenheter och då vill jag och övriga läsare på den här tråden gärna ha reda på dem!
[Ändrat av johankse 2007-03-13 kl 12:41]
ping; sa:johankse; sa:ping; sa:alven; sa:Är det inte ganska meckigt med poncho när det blåser?
peter
go tur
peter
Peter du verkar aningen oupplyst, jag förordar inte holkar för att vara udda, utan för att de luftar vida bättre än något par regnbyxor jag hitintills prövat. Har endast funnit ett tillfälle när hela regnbyxor är bättre än holkar och det är vid snöka och igloobyggnad.
Givetvis fungerar holkar bara med regnjacka/rock som är lång nog så att takglagsprincipen bibehålls.
Det finns kanske en tanke bakom varför regnbyxor M90 ser ut som de gör?
Att du gått med glipa mellan byxholkar och kort regnjacka kan väl endast förklaras av att du tänkt kort.
Måhända har du andra erfarenheter och då vill jag och övriga läsare på den här tråden gärna ha reda på dem!
[Ändrat av johankse 2007-03-13 kl 12:41]
Illuminati.
Har man ett par regnbyxor med genomgående ficköppningar har man all ventilation man kan önska sig.Ang. 2/3 viktfördelning mellan regnbyxor och holkar så stämmer den i de flesta fall inte för byxholkar brukar vara gjorda i ett kraftigare material.Med det sagt finns det självklart undantag,men som generell lösning anser jag att regnbyxor är vida överlägsen holkar.Vad pinnhögar använder har föga med friluft att göra...
peter
Har man ett par regnbyxor med genomgående ficköppningar har man all ventilation man kan önska sig.Ang. 2/3 viktfördelning mellan regnbyxor och holkar så stämmer den i de flesta fall inte för byxholkar brukar vara gjorda i ett kraftigare material.Med det sagt finns det självklart undantag,men som generell lösning anser jag att regnbyxor är vida överlägsen holkar.Vad pinnhögar använder har föga med friluft att göra...
peter
ping; sa:Har man ett par regnbyxor med genomgående ficköppningar har man all ventilation man kan önska sig.Ang. 2/3 viktfördelning mellan regnbyxor och holkar så stämmer den i de flesta fall inte för byxholkar brukar vara gjorda i ett kraftigare material.Med det sagt finns det självklart undantag,men som generell lösning anser jag att regnbyxor är vida överlägsen holkar.Vad pinnhögar använder har föga med friluft att göra...
Litet fel här: med regnbyxor med genomgående ficköppningar har du all ventilation du kan önska dig. Jag tycker för min del att byxholkar ger bättre ventilation. Så enkelt är det. Men att anklaga andra för att vara nån slags posörer (som väljer en 'alternativ' lösning för att "försöka vara lite udda") bara för att de har andra preferenser än vad man själv har är lite löjligt; kanske ett sätt att skapa sig en egen identitet, vad vet jag...
EDIT:
Min fråga längst upp på sidan kvarstår, ser gärna att nån som faktiskt föredrar poncho svarar!
[Ändrat av alven 2007-03-13 kl 17:14]
alven; sa:Men att anklaga andra för att vara nån slags posörer (som väljer en 'alternativ' lösning för att "försöka vara lite udda") bara för att de har andra preferenser än vad man själv har är lite löjligt; kanske ett sätt att skapa sig en egen identitet, vad vet jag...
Men,men...Nu anklagar du ju MIG.
Hmmm...Hur var det nu....Var det hela handen man visade?*Spegel*
peter (Med uträckt tunga för att understryka allvaret)
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Gammal gore-tex missfärgning | Kläder | 0 | ||
Gammal Haglöfs Anorak i Climatic | Kläder | 8 | ||
Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka | Kläder | 9 | ||
Impregnera en gammal anorak | Kläder | 4 | ||
Hitta gammal skomodell | Kläder | 2 |
Liknande trådar
-
-
-
Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka
- Börjat av nicko_
- Svar: 9
-
-
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg