En gammal debatt om membranens vara eller icke vara...

Jo, jag vet att ämnet har vrängts ut och in flera gånger om, men ändå, trots ihärdig forskning bland gamla inlägg, finns det en fråga jag inte hittat svaret på, nämnligen denna:
Är det någon här som verkligen använt plagg i ventile/etaproof som enda skal under längre sommarvandringar, och anser att detta fungerar bra?

Som jag förstår det hela är vattentätheten begränsad i dessa plagg. Å andra sidan är min paclite-jacka lika blöt på insidan som utsidan efter några timmars vandring i regn.
 
muminfar; sa:
Jo, jag vet att ämnet har vrängts ut och in flera gånger om, men ändå, trots ihärdig forskning bland gamla inlägg, finns det en fråga jag inte hittat svaret på, nämnligen denna:
Är det någon här som verkligen använt plagg i ventile/etaproof som enda skal under längre sommarvandringar, och anser att detta fungerar bra?

Som jag förstår det hela är vattentätheten begränsad i dessa plagg. Å andra sidan är min paclite-jacka lika blöt på insidan som utsidan efter några timmars vandring i regn.

Jooo,jag har haft en ventile-jacka,men inte använt som skalplagg sommartid för jag förstår inte riktigt vad vitsen skulle vara.


peter
 
ping; sa:
muminfar; sa:
Jo, jag vet att ämnet har vrängts ut och in flera gånger om, men ändå, trots ihärdig forskning bland gamla inlägg, finns det en fråga jag inte hittat svaret på, nämnligen denna:
Är det någon här som verkligen använt plagg i ventile/etaproof som enda skal under längre sommarvandringar, och anser att detta fungerar bra?

Som jag förstår det hela är vattentätheten begränsad i dessa plagg. Å andra sidan är min paclite-jacka lika blöt på insidan som utsidan efter några timmars vandring i regn.

Jooo,jag har haft en ventile-jacka,men inte använt som skalplagg sommartid för jag förstår inte riktigt vad vitsen skulle vara.

Tillägg:Ska kanske vara lite tydligare.

Då,på den tiden,fanns inte Tex-membran så det var aldrig ett alternativ,och ventile blir blött,genomsurt efter ett par timmars ösregn.Vill man vara torr både utifrån och innifrån så är en regnjacka rätt och nuförtiden finns det med riktigt vettig VENTILATION,det är det som gäller.


peter


Hahaha,klickade på citera när jag hade tänkt redigera.
[Ändrat av ping 2007-03-09 kl 15:22]
 
muminfar; sa:
Det är ju just vad frågan gäller... Behöver jag verkligen det? Har du provat?

Japp, du måste ha en regnjacka med. Om man ska ut på stan och det finns risk för regn så klarar man sig, det tar ett tag innan det blöter igenom. Men för längre turer, ta med nåt vattentätt.

Det knepiga är att veta när man ska ta på regnjackan. Ventile klarar enstaka skurar, men om skuren håller i sig blir jackan blöt och den torkar långsamt. Så, det gäller att ta på regnjackan i tid, annars har man en blöt jacka i ryggan flera dagar (om det inte blir bra väder igen altså) bara för att man hade den en timme för länge när regnet började.
 
Japp, regnjacka är ett måste.

Jag upplever att min etaproof står emot duggregn i flera timmar men det är ett helvete att få den torr efteråt. Jag använder den mest på hytteturer eller kortare tältturer, orkar helt enkelt inte med torkproblemet.


I stället använder jag en vindjacka i microfiber, istort sett samma komfort och förmåga att stå emot vatten och vind, men torkar på ett ögonblick.

I Sarek i somras hade vi regn nio dagar av tio, att få etaproofen torr då hade varit hopplöst, men vindjackan var klockren och regnjackan användes endast när den absolut behövdes, så skönt att slippa den.


Så med tanke på den svenska sommaren är regnjacka ett måste, regnar det för mycket är etaproof inget kul att ha med i tält. En torr o fin sommar är den klockren därimot. Våga vägra membran :)
 
På hedenhös tiden fanns det bara impregnerad bomull och galon. Yll återupptäcktes som vida bättre. Sytetuppblandade tyger hann torka i fält.
Nyfil blev en lättnad. Mextex ingen lösning, men dyr. Microfiber och ull en skön mix. Ser en nytänding i Pu framför mig.....

go tur
 
Min uppfattning är att man i svenska fjällområden behöver något helt vattentätt som sista utpost. Om detta släpper igenom fukt inifrån så är det behagligare än något som är helt tätt. Men än så länge finns det få plagg som släpper igenom så mycket fukt inifrån att jag vill använda dem om jag inte absolut måste. Vilket är när det både regnar och blåser rejält.

Min egen modell bygger på en vindblus som står emot tät dimma/duggregn ganska bra så länge man rör sig och genererar värme från insidan och har en hyfsad impregnering av vindblusen. När det börjar blöta igenom vindblus och baslager är det hög tid att spänna upp parplyet. Under detta torkar baslager och vindblus upp snabbt så länge man vandrar.

Om det blåser en smula (inte helt ovanligt i fjällen..) så blir benen lätt blöta och kalla ovanför knäna, trots paraply. Då tar jag på byxholkarna, som skyddar benen bra och ventilerar bra. Med denna utrustning har man det osvettigt och behagligt i hällregn, så länge det inte blåser för mycket.

Ökar vinden så att man måste slå ihop paraplyet så tar jag på regnshorts, vilka skyddar underlivet ovanför holkarna, samt regnjackan. I möjligaste mån försöker jag hålla regnjackan så öppen som möjligt, eftersom ventilation är det som tar bort huvuddelen av kroppsfukten, inte transport genom tyget/membranet.

I riktigt skitväder så är man som regel tacksam för det skydd som ett heltäckande regnställ ger, och kondens på insidan är ett mindre problem:; det både blåser och är kallt. Vattnet från utsidan är i dessa lägen alltid kallare och mer kylande än den egna kroppfukten, så ett riktigt tätt ställ är viktigt.

Jörgen
 

Liknande trådar