En bra långfärdscykel?

Re: Två 75 cl:s cykelflaskor

klippen; sa:
Jag brukar ha två 75 cl:s cykelflaskor, min erfarenhet är att det räcker gott enär påfyllningsmöjligheterna längs vägarna alltid är goda. Jag har aldrig blivit nekad att fylla min vattenflaska på bensinmackar, korvkiosker etc.

Det var inte mycket! Då kanske man klarar sig med mindre än man tror. Det kanske räcker med 2 x 75 cl och sen en eller två extra PETs i kärran. Så kan man fylla på dem mot kvällen innan man ska slå läger.

Jag vill att det ska bli sommar NU så jag kan komma iväg!!! Har iofs inte ens nån cykel än, men ändå...
 
Re: Tubus är i en klass för sig

ipg289h; sa:
Aminida; sa:
Finns det verkligen inget annat som är åtminstone nästan lika bra till lägre pris?

Nej, Tubus är i en klass för sig, http://www.tubus.net/eng/index.php och eftersom vi varit inne på dålig aluminum vill jag nämna att jag sett knäckta Toppeak räcken. Det finns aluminiumramar som väl matchar stålramar. Däremot när det gäller räcken håller de ännu inte måttet. Min framväska satt på en aluminiumbåge och den sprack när materialet blev kallt och utsattes för stötig väg.

Per

[Ändrat av ipg289h 2005-03-31 kl 22:31]

Kan så vara men jag och ävenså vänner till mig har i Skandinavien avverkat åtskildiga mil med packningen på olika typer av taiwanesiska Blackburnkopior och de har hållit väl. även då i Norrland med sin dåliga vägstandard
 
Re: Kronan Cyckel

AG847; sa:
Hej!
Jag trycker det låter som en jätte bra cyckel!
Själv ska jag försöka ta mig från Torsång (ligger utanför Borlänge) till Varberg i Halland på en Kronan utan växlar. Man får se det som en utmaning och som en kul grej. Skulle något gå sönder finns det säkert vänliga människor som hjälper till att fixa reservdelar.
Vet någon förresten vart man kan köpa bra packväskor?

Med vänliga hälsningar
Pär i Borlänge

På en cykelaffär i Borlänge har jag sett att de säljer så'na där gammaldags hårda bruna cykelväskor som borde matcha en Kronan perfekt.

Jag är ingn direkt kronanfan, men jag har kört en del små turer (3-5 mil) på en sådan när jag som lokförare haft dagöverliggningar under cykelsäsong i Storvik. Det är inga större problem med det men sadeln är monumentalt obekväm efter ca 15 km.
 

Guest

Gäst
Ska du inte cykla i terräng (skogsstigar, lerstigar och sånt) så ska du ha helt släta däck, för maximalt grepp och lägsta rullmotstånd.
Hittar du helt mönsterlösa så är det bäst, men är det en liten dekorativ skåra så gör det inget.

Men rent generellt gäller att:
mer mönster = sämre grepp på normal väg
mer mönster = högre rullmotstånd

Bredd bör du ha 1.25-1.5".

Om man tittar på samma sida som länkarna ovan, så har du ett mycket bättre däck här:
http://www.cykelnetto.com/shop/show_product.asp?artnr=11130141
(Det smalare av storlekarna som erbjuds.)

[Ändrat av biketivist 2005-04-03 kl 18:35]
 
tolv sidor om vad man ska ha för cykel för cykling i sverige...suck. inte konstigt att folk aldrig går ur soffan. de går ju med precis vasomhelst.
 
håller med ovanstånde !

ha ha .. håller med, asså det funkar med precis vilken cykel som helst, men lägger mig gärna i diskussionen lite iaf...

Angånde maraton-däcken, råkade köpa ett sånt i Tyskland för några år sedan (ca 3 eller 4) o det rullar ännu, utan en enda punktering. De är riktigt fina däck...
 
biketivist; sa:
mer mönster = sämre grepp på normal väg
mer mönster = högre rullmotstånd

Visst jag har inget mönster alls på min racer men vid regn kan den vara direkt farlig eftersom greppet kan försvinna.

Den viktigaste faktorn för att ett däck ska rulla snabbt och lätt är dock trycket. För egen del har jag åkt långtturer på Micheline Jet slicks, de är lätta ca 500 g, 2" breda, har visst mönster, lite knottror under, och pumpade till fyra bar rullar de fantastiskt fint.

Per
 

Guest

Gäst
Nej, greppet är bättre även vid vått väglag.

http://yarchive.net/bike/slicks.html
http://www.mountainflying.com/hydroplane.htm

Det finns två teoretiska sätt att tappa greppet på en våt vägbana.
Det ena är genom vattenplaning, och det kan vem som helst med mattekunskaper på högstadienivå se att det inte är aktuellt för en normal cyklist.
För mina däck (85-90 PSI) skulle det behövas runt 180 km/h! Cykeldäck vattenplanar alltså inte.
(Bildäck har en annan form, och vattenplanar därför vid mycket lägre hastigheter, om de inte har mönster, men cykeldäck och flygplansdäck har en form som tar bort behovet av mönster.)

Det andra sättet är när det är fuktigt på vägytan, och fukten bildar en tunn film.
Då får man grepp på de punkter där mikroskopiska ojämnheter i ytan sticker upp och får kontakt med cykeldäcket. Detta sker ganska slumpmässigt.
Ju större yta gummi som är på rätt avstånd från ytan, desto större antal greppunkter är möjliga.
Har man mönster, så saknas gummiyta för kontakt där (för långt från vägytan), och den totala ytan, och det totala greppet, blir mindre.
 
Re: Ingen plåga

klippen; sa:
mlindstrom; sa:
Samma sak med sadel. Brooks må vara bekväma, men det kan vara plågsamt att cykla in den.

/Mattias

Åtminstone Brooks B17 är inte plågsam att cykla in.

Har precis monterat en Brooks B66 och kört några vändor. Kan inte påstå att det är några besvärligheter att cykla in den. Fantastiskt bekväm sadel för långfärder.

/Calle
 
Marin har stålramar.Sök på marin+cykel i googel eller nått.Har för mej att cykelnetto.com har dom,var själv inne på en sån för ett tag sen.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg