Eldning i tältkåtan! Pellets!

Hej!

Jag tänkte att jag skulle tipsa om ett bra bränsle för eldning i en tältkåta: pellets!
OBS! Använd inte denna metod i ett vanligt tält! Både tältduken och tältbotten smälter!

- Pellets tar liten plats i förhållande till volym (praktiskt på fjället där ingen ved finns...)
- ingen rök (om man gör rätt...)
- billigt (ca 50-75:- för 20kg...)
- brinner länge (3-4 dl ca 40 minuter + glöd ytterligare 20-30 minuter!)
- enkel brännare som man gör själv
- tänds med tändvätska eller liknande

Brännare görs lättast av en konservburk - storlek efter hur mycket bränsle man vill få i. En burk med 10 cm diameter borde räcka för en tältkåta typ Moskoselkåtan (inte på vintern). Gör många lufthål över hela burken och så många som möjligt längs ner för att få in tillräckligt med luft. Gör också en mängd lufthål i konservburkslocket och lägg in locket i burken, ca 2 cm ovanför botten. Använd t.ex ett par småstenar för att få locket att ligga en bit ovanför botten. Bra lufttillförsel är nödvändigt.
I nödfall kan du använda en ölburk, men den håller inte så länge på grund av den höga värmen. Drick ur ölen först...

OBS! Se till att burken står på eldfast underlag vid eldning!

Lägg i pellets, på med lite tändvätska, låt dra en stund och tänd sedan. Om man får svårigheter med att tända eller att allt slocknar efter en stund beror det på att man har för lite lufthål i burken. Fyll inte pellets ända upp till kanten på burken, utan se till att det finns lufthål synliga i burkens övre kant. Se också till att bra ventilation finns i kåtan. Lågan blir med ovanstående exempel 20-30 cm hög. Större burk = högre låga.

Kraftig, stickande rök bildas om elden slocknar utan att ha brunnit färdigt. Om man använder brännaren utomhus (dvs utan vindskydd) kan den slockna vid kraftig vind.

Pellets köper man bl.a hos leverantörer av pelletskaminer.

Brännaren har bl.a testats 5 dygn i Råstojaure (regn hela tiden) med utmärkt resultat!

Jag experimenterar vidare och återkommer med eventuella förbättringar.


Rolf Karlsson
 
Hej,
har under många år eldat i min Moskoselkåta. Jag gjorde en liknande kamin av en gammal konserveringsapparat, delar av insatsen fick bli roster på samma sätt som ditt lock. Gjorde den mest för att inte ungarna skulle ligga i eldfängda sovsäckar nära öppen eld som sprätter. Fungerar utomordentligt fortfarande, dock naturligtvis för stor för fjällvandring men helt OK vid 'bilcamping'. Har eldat med ved, pellets, grillkol, kottar etc.

//p-a
 
asp; sa:
Hej,
har under många år eldat i min Moskoselkåta. Jag gjorde en liknande kamin av en gammal konserveringsapparat, delar av insatsen fick bli roster på samma sätt som ditt lock. Gjorde den mest för att inte ungarna skulle ligga i eldfängda sovsäckar nära öppen eld som sprätter. Fungerar utomordentligt fortfarande, dock naturligtvis för stor för fjällvandring men helt OK vid 'bilcamping'. Har eldat med ved, pellets, grillkol, kottar etc.

//p-a
Hej.
Lustigt hur olika vi tänker. Jag använder sedan flera år denna (högra lilla varianten i de utfällda, vilken är den vänstra lilla ihopfällda) i min Moskoselkåta:

1-1255-1-35.jpg


1-1230-1-35.jpg


och tycker naturligtvis inte att den är för stor för fjällvandring. Brukar normalt sett dela upp fjällvandringar i tre delar; skog, rent fjäll, blandat. Bilcamping? Då är det bara att köra med kamin. Jag ska denna vinter testa en lättviktskamin, eftersom lilla eldspisen inte räcker till när temperaturen droppar under minus 20-minus 25 strecket, nämligen denna:
stovemed.jpg

stvflat2.jpg
 
Till Raskesven:

Jo du förstår att konserveringsapparaten är ca 40 cm i diameter och ca 60 cm hög, inget man bär med sig några längre sträckor precis...

På vandringstur i skogen eller till fjälls blir det en vanlig liten brasa på marken (såvida det inte är på vintern, då eldar jag i konserveringsapparatens lock(!) som jag placerar ovanpå några pinnar så det inte sjunker ner i snön).

//p-a
 
Så här omysigt kan det bli med för mycket tändvätska & pellets:

motorfra.gif


:)

Lite mer allvarligt, ni använder inga eldrör/skorstenar för mososkelkåtorna? När jag suttit i kåtor i skogen där vi eldat har det rykt så ruskigt att man nästan blev spysjuk.. Fast det kanske var usel teknik & blöt ved.. Och all utrustning luktade pyroman i månader efteråt..
 
jarlmoden; sa:
När jag suttit i kåtor i skogen där vi eldat har det rykt så ruskigt att man nästan blev spysjuk.. Fast det kanske var usel teknik & blöt ved.. Och all utrustning luktade pyroman i månader efteråt..

Eld ryker inte särskilt mycket, det är om det inte brinner ordentligt som det ryker. Problemet är väl oftast inte rökutsläppet utan snarare luftintaget?

Jag läste nån artikel om nån som äntligen (efter många års testande) hade löst problemet med "öppen eld inomhus utan att det blir rökigt". Fast det framgick inte vad uppfinningen var.
 
jarlmoden; sa:
Så här omysigt kan det bli med för mycket tändvätska & pellets:

motorfra.gif


:)

Lite mer allvarligt, ni använder inga eldrör/skorstenar för mososkelkåtorna? När jag suttit i kåtor i skogen där vi eldat har det rykt så ruskigt att man nästan blev spysjuk.. Fast det kanske var usel teknik & blöt ved.. Och all utrustning luktade pyroman i månader efteråt..
Jag skrev en recension över kåtan jag använder. Där tar jag bl.a. upp eldning:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

Lättviktsvedspisen ovan har skorsten. Den består av en rulle, som en folierulle, i extremt tunt rostfritt stål. Rullen rullas ut i hela sin längd, sen rullas den ihop på längden och vips har man en skorsten som är c.a. 2,25 meter hög. Om det nu fungerar som tänkt, men det vet jag inte förrän efter vintern:)
 
asp; sa:
Till Raskesven:

Jo du förstår att konserveringsapparaten är ca 40 cm i diameter och ca 60 cm hög, inget man bär med sig några längre sträckor precis...

På vandringstur i skogen eller till fjälls blir det en vanlig liten brasa på marken (såvida det inte är på vintern, då eldar jag i konserveringsapparatens lock(!) som jag placerar ovanpå några pinnar så det inte sjunker ner i snön).

//p-a
Aha. Den volymen förstår jag att du inte bär med dig. Moskoselkåtan hade en sådan variant för ett par år sedan. Såg ut som ett paraplyställ:) Den går att ställa rätt långa klabbar i har förstått. Men kommer inte lågorna rätt högt ur den, dvs. blir inte duken för varm? Vilken variant på kåta använder du?

Raskesven
 
nermander; sa:
jarlmoden; sa:
När jag suttit i kåtor i skogen där vi eldat har det rykt så ruskigt att man nästan blev spysjuk.. Fast det kanske var usel teknik & blöt ved.. Och all utrustning luktade pyroman i månader efteråt..

Eld ryker inte särskilt mycket, det är om det inte brinner ordentligt som det ryker. Problemet är väl oftast inte rökutsläppet utan snarare luftintaget?

Jag läste nån artikel om nån som äntligen (efter många års testande) hade löst problemet med "öppen eld inomhus utan att det blir rökigt". Fast det framgick inte vad uppfinningen var.
Problemet vid eldning i kåta om man inte har elden "instängd" i typ en eldspis, är kanterna på elden, dvs. att de pinnar som ligger vid sidan av elden, i eldens utkant, kan pyra. Två saker är A och O för en behaglig tillvaro vid eldning i tältkåta. Elden måste få syretillförsel underifrån, dvs. vara uppbyggd på något sätt. Och klabbar får inte rasa ut längs kanten på elden, då pyr de. Om elden svalnar, t.ex för att några surpinnar inte vill brinna ordentligt, så drar inte röken ut. Behövs en värmeskjuts för att röken då ska dra iväg ut.
 
Raskesven; sa:
Aha. Den volymen förstår jag att du inte bär med dig. Moskoselkåtan hade en sådan variant för ett par år sedan. Såg ut som ett paraplyställ:) Den går att ställa rätt långa klabbar i har förstått. Men kommer inte lågorna rätt högt ur den, dvs. blir inte duken för varm? Vilken variant på kåta använder du?

Raskesven

Nja, höjden på lågorna beror mest på hur mycket man lägger i 'burken'. Lägger man i för mycket blir det ju höga lågor så det får man undvika. Knepet är att elda lungt och försiktigt...

Min kåta är snart 10 år, vill minnas att jag köpte den 1994 (?). Det är en Tåpp 5 (tror jag) med bomull/polyesterduken. Den är knappt 4 m i diameter och rymmer 6 pers liggande (sju om det kniper) fast då får man lämna packningen utanför. Den har fungerat utomförträffligt under alla år. Det enda som fallerat är att mittstången gick av det 1:a eller 2:a året. Det visade sig vara ett känt tillverkingsfel och Moskoselgänget ersatte den direkt och utan prut när jag visade upp den på fabriken då vi for hemåt från fisketuren. Som tur var tältade vi i björkskogen och det var bara att hugga sig en ny mittstång så vi slapp avbryta turen.

Det är mest på 'gruppresor' jag använder kåtan, när jag går ensam blir det oftast med 'tarp' och hängmatta. Hur det fungerar kan du bl.a. se på min hemsida: http://asp.st

//p-a
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg