Eldning i tältkåtan! Pellets!

asp; sa:
Raskesven; sa:
Aha. Den volymen förstår jag att du inte bär med dig. Moskoselkåtan hade en sådan variant för ett par år sedan. Såg ut som ett paraplyställ:) Den går att ställa rätt långa klabbar i har förstått. Men kommer inte lågorna rätt högt ur den, dvs. blir inte duken för varm? Vilken variant på kåta använder du?

Raskesven

Nja, höjden på lågorna beror mest på hur mycket man lägger i 'burken'. Lägger man i för mycket blir det ju höga lågor så det får man undvika. Knepet är att elda lungt och försiktigt...

Min kåta är snart 10 år, vill minnas att jag köpte den 1994 (?). Det är en Tåpp 5 (tror jag) med bomull/polyesterduken. Den är knappt 4 m i diameter och rymmer 6 pers liggande (sju om det kniper) fast då får man lämna packningen utanför. Den har fungerat utomförträffligt under alla år. Det enda som fallerat är att mittstången gick av det 1:a eller 2:a året. Det visade sig vara ett känt tillverkingsfel och Moskoselgänget ersatte den direkt och utan prut när jag visade upp den på fabriken då vi for hemåt från fisketuren. Som tur var tältade vi i björkskogen och det var bara att hugga sig en ny mittstång så vi slapp avbryta turen.

Det är mest på 'gruppresor' jag använder kåtan, när jag går ensam blir det oftast med 'tarp' och hängmatta. Hur det fungerar kan du bl.a. se på min hemsida: http://asp.st

//p-a
Jag använder också poly/bomull varianten. Tåpp Jakt 5, 1997 års modell. Har solovandrat med den ett par gånger, både till skogs och till fjälls, men det blir lite för mycket vad gäller vikt, och utrymmet blir så frikostigt att man känner sig ensam i den. Använder den dock jämt när vi går två skallar, eller fler. Så för soloturer använder jag numera oftast tält/vindskydd/tarp. Har redan lusläst din trevliga hemsida:)

För ett par år sedan rök mittstången i min kåta också, på fjället långt från allfartsvägarna. Sågade till mittstången med filen från Leathermantången, sågade till en träplugg från en grov videbuske, skarvade mittstången, sågade till två bitar renhorn och stabiliserade stången runt skarven med träpluggen genom att surra med leukoplast och tre buntband som finns i reparationsutrustningspåsen. En natt tryckte vi dit en klyka mot skarven och andra änden i backen när vinden drog på. Det höll ihop hur bra som helst återstående veckan.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg