hjul kollapsar
Hur får jag till en ungefärligt korrekt ekerspänning utan att använda en tensiometer?
Just nu känns det som att spänningen skulle kunna vara nästan vad som helst i hjulet. Känns ungefär som mina andra hjul i hårdhet när jag trycker på ekrarna men detkänns som om mätfelet är väldigt stort med den metoden.
Jag har testat att plinga på ekrarna men jag tycker inte att det säger mig nånting alls. Om man nu lyckas höra nåt blir det ju ändå bara ett relativt test.
Jag har läst nikings alla artiklar (de är bra). Men är det verkligen meningen att jag ska spänna hjulet tills det kollapsar och sedan lossa det lite grann. Hur vet jag när det börjar närma sig kollaps?
Att knäppa ger en hygglig "relatv" test - men bara relativ.
För att få hygglig koll på den absoluta spänningen är det tillräckligt för de flesta att ha en enkel tensiometer.
Har man inte det, får man jämföra så gott man kan. Lita dock inte på att "andra" hjul alltid är bra byggda.
Ett lagom spänt hjul känns stumt om du ´masserar´ hjulet på det sätt som de stora grabbarna säger att man inte ska göra, d v s håller "kvart i tre" på fälgen och trycker navet mot golvet (telefonkatalog emellan).
Lägg inte på för mycket kroppstyngd, har man ett (bak-)nav med olycklig design (t ex Campa, särskilt gamla 8-delade) har de inte mycket stabilitet om de är för löst spända. Är de rätt spända är det dock fullt tillräcklig stabilitet för att vinna t ex Tour de France. Men ändå inte alltid för att köra med långfärdspackning.
Spänn alltså tills du har ett RAKT och STUMT hjul. När du fortsätter att spänna ett kvarts varv på varje eker, och går runt hjulet ett par varv, kommer du till ett läge då det plötsligt uppstår två stora böjar åt ena hållet (ev två stora böjar åt varje håll). Hjulet börjar vika sig från att tidigare varit rakt. Hjulet är för hårt spänt och börjar kollapsa...
Det svåra är naturligtvis att veta när man ska sluta spänna. När det känns stumt vid massagetestet enl ovan kan du fortsätta spänna lite till, men du får inte testa på det sättet när det börjar bli riktigt hårt spänt för en totalkollaps då kan ställa till med stor skada. Nu finns bara tummarna och magkänskan att luta sig mot. Man kommer hyfsat långt med den metoden, men riktigt bra blir det egentligen inte. Speciellt inte om du ska bygga starka långfärdshjul eller gå ner i ekerantal.
Har du absolut gehör kan du leta på nätet efter tonhöjdstabell som ger en fingervisning om aktuell ekerspänning. Men det ska nog vara ett mänskligt öra. Gitarrstämningshjälpmedel är inte att lita på eftersom de påverkas på oförutsägbart sätt av övertoner och andra störningar (jag försökte en gång men det visade lite hursomhelst). För att få en "relativ" finavstämning duger även ett amatöröra.
Park Tools enklaste tensiometer kostar ca 700Kr och är rätt OK. Sparar om inte annat väldigt mycket tid.
/Lasse