Nja. Enligt Damon Rinards hjulprovså skiljer det väldigt lite i styvhet mellan olika ekerspänningar fram tills några ekrar blir helt slappa.
Mycket bra länk!
/Niklas
Nja. Enligt Damon Rinards hjulprovså skiljer det väldigt lite i styvhet mellan olika ekerspänningar fram tills några ekrar blir helt slappa.
Jag förstår och håller med. Är det nå´t jag har stor respekt för i sådana här sammanhang är det folk som med perfektion kan bygga och rikta hjul och jag är definitivt (tyvärr) inte en av dom.
Däremot tycker jag man någorlunda hjälpligt kan få till det genom att "känna" sig fram. Det jag menar och vill lyfta fram, till hanna, är att man parralellt med mätande och testande också kan sätta viss tilltro till sin egen förmåga att "känna efter" om man bara ger den en riktig chans. I alla fall kan man på sikt utveckla den till att bli någorlunda tillförlitlig. Efter lite micklande och skruvande "känner" man momentet i "nävarna".
Jag tycker det är direkt orimligt att tro att nån som testar bygga hjul för första gången kommer köpa en ekertensiometer för 700 pix, man kan få hjulen byggda för samma pengar och då slipper man dessutom göra det själv.
Spänn ordentligt och känn hur det känns, du märker ju om hjulet flexar när du belastar det (i sidled), är det inte väldigt stumt så är det inte särskillt spänt..
Sen är det ju faktiskt inte hela världen om det råkar bli lite halvdåligt, det ligger ju i själva grunden för att pröva på och lära sig, håller sig inte hjulen tysta raka styva så är det ju bara att rikta och spänna igen, inte mer med det! Det blir inget katastrofalt fel, och den slutsatsen drar jag baserat på: se vilka jävla cyklar som rullar runt ute på stan, utan haveri utan ekerbrott.. Kanske inte alltid går så lätt eller tyst eller smidigt, Är det nån som har lullat på med ekertensiometer så var det jävligt länge sen...
Sen argument som att "Ett välbyggt hjul håller för evigt" är ju bara för skrivbordscyklister som är rädda att meka.
Centrerings grejen var svårt att mäta. Jag mätte helt enkelt med mm nogrannhet att hjulet sitter mitt i framgaffeln, inte så exakt tycker jag. Men det borde väl duga?.
Prova att vända på hjulet.
Då ser du felet (fördubblat)
Att mäta fälgens ytterkant med en vanlig mätklocka är inte speciellt svårt. .
Vad är en vanlig mätarklocka?