Ekerspänning

Jag förstår och håller med. Är det nå´t jag har stor respekt för i sådana här sammanhang är det folk som med perfektion kan bygga och rikta hjul och jag är definitivt (tyvärr) inte en av dom.

Men du kan bli, då övning ger färdighet! Bra verktyg inklusive en ekertensiometer är då rätt väg att gå.

Däremot tycker jag man någorlunda hjälpligt kan få till det genom att "känna" sig fram. Det jag menar och vill lyfta fram, till hanna, är att man parralellt med mätande och testande också kan sätta viss tilltro till sin egen förmåga att "känna efter" om man bara ger den en riktig chans. I alla fall kan man på sikt utveckla den till att bli någorlunda tillförlitlig. Efter lite micklande och skruvande "känner" man momentet i "nävarna".

Hur man än vrider på problemet, så går det inte att komma runt det faktum att rätt känsla kräver färsk hjulbyggarerfarenhet av rätt många hjulbyggen. Att tro att en nybörjare, som ska bygga sitt första hjul, har denna känsla är inte realistiskt.

Dessutom så behöver känslan underhållas med jämna mellanrum, annars försvinner den.
/Niklas
 
Jag tycker det är direkt orimligt att tro att nån som testar bygga hjul för första gången kommer köpa en ekertensiometer för 700 pix, man kan få hjulen byggda för samma pengar och då slipper man dessutom göra det själv.

Problemet är att de flesta "professionella" hjulbyggare saknar ekertensiometer och resultatet blir där efter. När jag stolt visat upp mina första hjul som jag byggt själv - medelst Wheelsmiths enkla ekertensiometer - så möttes jag av kommentarer som - "Oj, så hårt vågar jag aldrig spänna ekrarna!".

F.ö. så är Park Tools tveklöst den billigaste (och mest inexakta) ekertensiometern på marknaden. Således mest lämpad för den som bara bygger hjul åt sig själv. Vill du ha en noggrannare ekertensiometer med klocka, så börjar de på ca 3000 kr. http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html.

Spänn ordentligt och känn hur det känns, du märker ju om hjulet flexar när du belastar det (i sidled), är det inte väldigt stumt så är det inte särskillt spänt..

Den metoden är inte särskilt nyttig för fälgen.

Sen är det ju faktiskt inte hela världen om det råkar bli lite halvdåligt, det ligger ju i själva grunden för att pröva på och lära sig, håller sig inte hjulen tysta raka styva så är det ju bara att rikta och spänna igen, inte mer med det! Det blir inget katastrofalt fel, och den slutsatsen drar jag baserat på: se vilka jävla cyklar som rullar runt ute på stan, utan haveri utan ekerbrott.. Kanske inte alltid går så lätt eller tyst eller smidigt, Är det nån som har lullat på med ekertensiometer så var det jävligt länge sen...

Visst ger övning färdighet, men det är ju enklare att göra rätt från början. Det vet ju alla som gjort lumpen och hört de visiterande befälen säga "Gör om"! :)

Sen argument som att "Ett välbyggt hjul håller för evigt" är ju bara för skrivbordscyklister som är rädda att meka. :)

Tja, vissa gillar att cykla. Andra gillar att meka. Jag tillhör definitivt den första kategorin. Vilken kategori tillhör du?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jaha, det tog lite längre tid än vad jag hoppats på (men jag hann med lite semeser emellan). Men nu är jag iaf färdig med hjulet. Det känns hårdare spänt än bakhjulet, men om det blev lagom spänt var ju kanonsvårt att säga.

Det vobblar inte men jag tyckte inte riktigt att jag fick till rundheten. På ca 30% av hjulet är radien knappt 1 mm kortare än på resterande del av hjulet. Jag höll på rätt länge med att spänna ekrarna på detta ställe o samtidigt släppa på ekrarna på motsatt sida av hjulet, men det blev aldrig riktigt bra tyckte jag. Är denna avvikelse okej?

Centrerings grejen var svårt att mäta. Jag mätte helt enkelt med mm nogrannhet att hjulet sitter mitt i framgaffeln, inte så exakt tycker jag. Men det borde väl duga?

Jag har cyklat 13 km på det nu på blandat underlag. Svårt att säga om det känns bra eller inte, det känns nog ungefär som tidigare.

Så, nu var det bara bakhjulet kvar då.
 
När jag byggde mc-hjul så sas det att rundheten måste vara bättre än 0,5mm. Om du ser ett slag på 1mm max så har du med en annan startpunkt sannorlikt mindre än 1/2 mm orundhetsslag.
Att mäta fälgens ytterkant med en vanlig mätklocka är inte speciellt svårt. Se till att du inte har glapp i hjullagret innan du börjar.
Rundheten passat du med att lossa nipplarna inom det låga området, respektive dra inom det höga området.
Som det nu är skulle jag som nybörjare bygga bakhjul, och som jag gör spara till en tensiometer av bättre kvalitet.
 
Alla som svarvar i metall har en. En enkel tryckkänslig rund eller spetsformad dorn (bytbar spets givetvis). Sitter mekaniskt fäst i en hävarm som i sin tur är förbunden med en visare, Visaren rör sig över en cirkulär skala graderad i 1/50 eller 1/100 mm. Digitala dyrare finns som mäter i 1000 delar eller bättre. Du kan titta på den hos verktygsaffären eller CO.
En mekanisk kostar inte många kronor. Fästanordningarna däremot om du nu inte skall mäta vid svarven brukar man få bygga själv. Så ett skruvstycke och lite ämnen är bra att ha hemma.
En enkel mätgigg för cykelhjul bygger man lätt av en gammal framgaffel.

Go tur!
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg