Ekerspänning

Hur får jag till en ungefärligt korrekt ekerspänning utan att använda en tensiometer?

Just nu känns det som att spänningen skulle kunna vara nästan vad som helst i hjulet. Känns ungefär som mina andra hjul i hårdhet när jag trycker på ekrarna men detkänns som om mätfelet är väldigt stort med den metoden.

Jag har testat att plinga på ekrarna men jag tycker inte att det säger mig nånting alls. Om man nu lyckas höra nåt blir det ju ändå bara ett relativt test.

Jag har läst nikings alla artiklar (de är bra). Men är det verkligen meningen att jag ska spänna hjulet tills det kollapsar och sedan lossa det lite grann. Hur vet jag när det börjar närma sig kollaps?
 
En viss

uppfattning kan du få genom att känna med fingrarna på ett likadant och välbyggt hjul.

Att spänna alla nipplarna ett halvt varv ökar spänningen och motståndet mot vridning avsevärt när du närmar dig lämplig ekerspänning inbillar jag mig. Det känns klart annorlunda i ekernippelnyckeln.

Thure
 
hjul kollapsar

Hur får jag till en ungefärligt korrekt ekerspänning utan att använda en tensiometer?

Just nu känns det som att spänningen skulle kunna vara nästan vad som helst i hjulet. Känns ungefär som mina andra hjul i hårdhet när jag trycker på ekrarna men detkänns som om mätfelet är väldigt stort med den metoden.

Jag har testat att plinga på ekrarna men jag tycker inte att det säger mig nånting alls. Om man nu lyckas höra nåt blir det ju ändå bara ett relativt test.

Jag har läst nikings alla artiklar (de är bra). Men är det verkligen meningen att jag ska spänna hjulet tills det kollapsar och sedan lossa det lite grann. Hur vet jag när det börjar närma sig kollaps?

Att knäppa ger en hygglig "relatv" test - men bara relativ.
För att få hygglig koll på den absoluta spänningen är det tillräckligt för de flesta att ha en enkel tensiometer.
Har man inte det, får man jämföra så gott man kan. Lita dock inte på att "andra" hjul alltid är bra byggda.

Ett lagom spänt hjul känns stumt om du ´masserar´ hjulet på det sätt som de stora grabbarna säger att man inte ska göra, d v s håller "kvart i tre" på fälgen och trycker navet mot golvet (telefonkatalog emellan).
Lägg inte på för mycket kroppstyngd, har man ett (bak-)nav med olycklig design (t ex Campa, särskilt gamla 8-delade) har de inte mycket stabilitet om de är för löst spända. Är de rätt spända är det dock fullt tillräcklig stabilitet för att vinna t ex Tour de France. Men ändå inte alltid för att köra med långfärdspackning.

Spänn alltså tills du har ett RAKT och STUMT hjul. När du fortsätter att spänna ett kvarts varv på varje eker, och går runt hjulet ett par varv, kommer du till ett läge då det plötsligt uppstår två stora böjar åt ena hållet (ev två stora böjar åt varje håll). Hjulet börjar vika sig från att tidigare varit rakt. Hjulet är för hårt spänt och börjar kollapsa...
Det svåra är naturligtvis att veta när man ska sluta spänna. När det känns stumt vid massagetestet enl ovan kan du fortsätta spänna lite till, men du får inte testa på det sättet när det börjar bli riktigt hårt spänt för en totalkollaps då kan ställa till med stor skada. Nu finns bara tummarna och magkänskan att luta sig mot. Man kommer hyfsat långt med den metoden, men riktigt bra blir det egentligen inte. Speciellt inte om du ska bygga starka långfärdshjul eller gå ner i ekerantal.
Har du absolut gehör kan du leta på nätet efter tonhöjdstabell som ger en fingervisning om aktuell ekerspänning. Men det ska nog vara ett mänskligt öra. Gitarrstämningshjälpmedel är inte att lita på eftersom de påverkas på oförutsägbart sätt av övertoner och andra störningar (jag försökte en gång men det visade lite hursomhelst). För att få en "relativ" finavstämning duger även ett amatöröra.
Park Tools enklaste tensiometer kostar ca 700Kr och är rätt OK. Sparar om inte annat väldigt mycket tid.
/Lasse
 
Att knäppa ger en hygglig "relatv" test - men bara relativ.
För att få hygglig koll på den absoluta spänningen är det tillräckligt för de flesta att ha en enkel tensiometer.
Har man inte det, får man jämföra så gott man kan. Lita dock inte på att "andra" hjul alltid är bra byggda.

Ett lagom spänt hjul känns stumt om du ´masserar´ hjulet på det sätt som de stora grabbarna säger att man inte ska göra, d v s håller "kvart i tre" på fälgen och trycker navet mot golvet (telefonkatalog emellan).
Lägg inte på för mycket kroppstyngd, har man ett (bak-)nav med olycklig design (t ex Campa, särskilt gamla 8-delade) har de inte mycket stabilitet om de är för löst spända. Är de rätt spända är det dock fullt tillräcklig stabilitet för att vinna t ex Tour de France. Men ändå inte alltid för att köra med långfärdspackning.

Spänn alltså tills du har ett RAKT och STUMT hjul. När du fortsätter att spänna ett kvarts varv på varje eker, och går runt hjulet ett par varv, kommer du till ett läge då det plötsligt uppstår två stora böjar åt ena hållet (ev två stora böjar åt varje håll). Hjulet börjar vika sig från att tidigare varit rakt. Hjulet är för hårt spänt och börjar kollapsa...
Det svåra är naturligtvis att veta när man ska sluta spänna. När det känns stumt vid massagetestet enl ovan kan du fortsätta spänna lite till, men du får inte testa på det sättet när det börjar bli riktigt hårt spänt för en totalkollaps då kan ställa till med stor skada. Nu finns bara tummarna och magkänskan att luta sig mot. Man kommer hyfsat långt med den metoden, men riktigt bra blir det egentligen inte. Speciellt inte om du ska bygga starka långfärdshjul eller gå ner i ekerantal.
Har du absolut gehör kan du leta på nätet efter tonhöjdstabell som ger en fingervisning om aktuell ekerspänning. Men det ska nog vara ett mänskligt öra. Gitarrstämningshjälpmedel är inte att lita på eftersom de påverkas på oförutsägbart sätt av övertoner och andra störningar (jag försökte en gång men det visade lite hursomhelst). För att få en "relativ" finavstämning duger även ett amatöröra.
Park Tools enklaste tensiometer kostar ca 700Kr och är rätt OK. Sparar om inte annat väldigt mycket tid.
/Lasse

Tack för ditt långa svar. Det är nog bara att jobba på, men nu har jag lite mer att tänka på när jag sitter där. Det blir nog att leta upp nån som kan mäta ekerspänningen sen när jag tror att jag är klar.
 
uppfattning kan du få genom att känna med fingrarna på ett likadant och välbyggt hjul.

Att spänna alla nipplarna ett halvt varv ökar spänningen och motståndet mot vridning avsevärt när du närmar dig lämplig ekerspänning inbillar jag mig. Det känns klart annorlunda i ekernippelnyckeln.

Thure


Visst känns det ökade vridmotståndet i ekern. Problemet är bara att med dagens fina /mässings/nipplar och dagens fina ekernycklar, så är det lätt hänt att spänna ekrarna så hårt, så att hjulen kollapsar.

Att jämföra med andra hjul kan lätt bli en "hole in the bucket"-upplevelse http://www.youtube.com/watch?v=yD-ffhvefsw
/Niklas
 
Visst känns det ökade vridmotståndet i ekern. Problemet är bara att med dagens fina /mässings/nipplar och dagens fina ekernycklar, så är det lätt hänt att spänna ekrarna så hårt, så att hjulen kollapsar.

Att jämföra med andra hjul kan lätt bli en "hole in the bucket"-upplevelse http://www.youtube.com/watch?v=yD-ffhvefsw
/Niklas

men är det nån fara med att spänna det så att det kollapsar? Under förutsättning att jag direkt efter att det kollapsat lossar lite på ekerspänningen? Hur mkt isf?
 
hannulan;502004 Jag har läst nikings alla artiklar (de är bra). Men är det verkligen meningen att jag ska spänna hjulet tills det kollapsar och sedan lossa det lite grann. Hur vet jag när det börjar närma sig kollaps?[/QUOTE sa:
När hjulet kollapsar blir det skevt i två stora vågor.

Tja, om du vägrar använda dig av en ekertensiometer, så ser jag ingen annan metod att uppnå ett välspänt hjul, än att successivt spänna och stressbefria ekrarna (på korrekt sätt) tills hjulet kollapsar. Då är det alltså läge att släppa ekerspänningen något.

Enligt min erfarenhet, så kan en enkel ekertensiometer direkt avslöja om ekerspänningen är på ca 400 N eller ca 1000 N. För särskilt en nybörjare/ovan eller ringrostig hjulbyggare kan det annars vara mycket svårt att avgöra om ekerspänningen är ca 400 N eller ca 1000 N.

Glöm aldrig att hjulets hållbarhet är direkt beroende utav ekerspänningen. Om ekerspänningen är ca 400 N, så lär hjulet ge dig en massa problem. Om ekerspänningen däremot är ca 1000 N, så lär hjulet hålla länge. Sett ur den aspekten, tycker jag att Park Tools billiga ekertensiometer är en god investering.
/Niklas
 
men är det nån fara med att spänna det så att det kollapsar? Under förutsättning att jag direkt efter att det kollapsat lossar lite på ekerspänningen? Hur mkt isf?

Så mycket så att hjulet inte längre kollapsar när det stressbefrias på rätt sätt. Kanske 1/2 varv nyttig nippelvridning/eker.
/Niklas
 
men kan det verkligen stämma att det inte skulle spela någon roll om hjulet kollapsar, jag tycker det känns fel.

sen tycker jag ni sätter överdriven tilltro till mätinstrument, lite känsla kan man väl ha i nyporna även om man är nybörjare. jag tvivlar inte på att resultatet blir bäst med era metoder men jag tycker inte man ska underskatta "känslan" som man kan utveckla.
 
sen tycker jag ni sätter överdriven tilltro till mätinstrument, lite känsla kan man väl ha i nyporna även om man är nybörjare. jag tvivlar inte på att resultatet blir bäst med era metoder men jag tycker inte man ska underskatta "känslan" som man kan utveckla.

Jag har iaf ingen känsla för det här. Men jag tänkte att det är lättare att lära sig genom att testa sig fram, o sen kan jag provmäta hos nån annan och kontrollera resultatet.

Det skulle inte förvåna mig om det snart ligger en ekertensiometer bland cykelverktygen, men först ska jag vara lite envis, om jag mot förmodan pajar hjulet så att det inte går att använda är det ju tråkigt men inte hela världen, det är ju ett "övningshjul".
 
men kan det verkligen stämma att det inte skulle spela någon roll om hjulet kollapsar, jag tycker det känns fel.

Inte om man omedelbart släpper på ekerspänningen. Problemet kommer först om det kollapsade hjulet används i ett något kollapsat tillstånd.

sen tycker jag ni sätter överdriven tilltro till mätinstrument, lite känsla kan man väl ha i nyporna även om man är nybörjare. jag tvivlar inte på att resultatet blir bäst med era metoder men jag tycker inte man ska underskatta "känslan" som man kan utveckla.

Tja, det tar tid att få rätt känsla. Bygger du 30-50 hjul inom några månader och använder en ekertensiometer för att både få rätt ekerspänning och kalibrera hjulbyggarkänslan, så får du givetvis en bra hjulbyggarkänsla. Problemet är ju bara att ytterst få hjulbyggare kommer upp i den volymen, om de inte jobbar som professionell hjulbyggare åt någon cykelaffär. Hjulbyggarkänslan är ju dessutom en färskvara,som lätt försvinner vid ett längre uppehåll.

Det är bara att gå till mig själv. Runt 1997 byggde jag ett 20-tal hjul på några månader och fick en någorlunda hjulbyggarkänsla. Nu bygger jag kanske något hjul per år i genomsnitt och skulle knappast lyckas utan en ekertensiometer. Med min bristande känsla har jag svårt att avgöra om ekerspänningen är 400 N eller 1000 N. Med en ekertensiometer så får jag svart på vitt hur jag egentligen ligger till.

Det stora problemet är att de flesta hjul, som byggs på s.k. känsla, får en alldeles för låg ekerspänning, vilket resulterar i svaga hjul som får riktas med jämna mellanrum. För att dölja en låg ekerspänning och i övrigt undermåligt byggda hjul, använder många cykelaffärer loctite mellan eker och nippel. De många undermåligt byggda hjulen förklarar också varför det finns en sån stor marknad för allehanda färdigbyggda hjul - ofta till rena ockerpriset!
/Niklas
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg