E10 söder om Abisko stängd pga broras

Låna böcker

Bara ett litet tips till till Animal: Gå till biblan och låna lite vandrings-/friluftsböcker! Det finns hyllmeter... Du har ju gott om tid tills du ska vandra. Jag gjorde min vandringspremiär nu i juni, bodde på Kebne Fjällstn och gjorde dagsturer. Inget dramatiskt, men jag var ändå lite orolig innan, eftersom jag skulle vandra själv med mina 2 ungar. Så jag såg till att vara superväl förberedd - ett par av böckerna var rena överlevnadsböcker, vilket ju kan tyckas löjligt. Men jag bläddrade runt i de 7-8 böcker jag lånade, och plockade upp massor av tips betr utrustning, packning, kläder, tält osv... för att inte tala om att kunna göra upp eld, och fixa sig skydd om vädret ändrar sig snabbt (vilket det gör). Även på en dagstur kan man ju vara ett antal km bort, och någon kan vricka sig och inte kunna gå. Jag var helt klart överförberedd, men det kändes himla gott att vara.
Lycka till!

Oro över regnet

Jag blev också orolig när jag läste om det höga vattenflödet och alla svåra vad som kan uppstå på Kungsleden. Jag åker upp torsdag för att vandra Abisko-Kebnekaise med mina två barn som stugvandring. Stugvandring vil säga inget tält, så jag så också mig själv sitta en natt, kall och frusen på fjället. Man kan förstås stanna där man är om regnet har börjat eller varslats redan på morgonen, men vädret kan ju snabbt ändras, så det är inte säkert man undviker att fastna vid ett svårt vad, även med fjällvett.
Jag har nu kompletterat min utrustning med vandrarstavar för besvärliga vad, ett räddningstäcke för hjälpligt skydd om nödvändigt och troligen också en mobiltelefon... jag lovar att inte slå larm i onödan.

Re: Oro över regnet

mnd; sa:
Jag blev också orolig när jag läste om det höga vattenflödet och alla svåra vad som kan uppstå på Kungsleden. Jag åker upp torsdag för att vandra Abisko-Kebnekaise med mina två barn som stugvandring. Stugvandring vil säga inget tält, så jag så också mig själv sitta en natt, kall och frusen på fjället. Man kan förstås stanna där man är om regnet har börjat eller varslats redan på morgonen, men vädret kan ju snabbt ändras, så det är inte säkert man undviker att fastna vid ett svårt vad, även med fjällvett.
Jag har nu kompletterat min utrustning med vandrarstavar för besvärliga vad, ett räddningstäcke för hjälpligt skydd om nödvändigt och troligen också en mobiltelefon... jag lovar att inte slå larm i onödan.

Jag har en känsla av att du och dina barn kommer att klara det hela utmärkt.

Dels byggs för närvarande ett högtryck upp över norra Sverige, dels verkar du medveten om vad som kan hända på väderfronten och därmed mentalt förberedd.

Ha en fin tur i norrbottensfjällen. Jag avundas dig, eftersom jag redan klarat av min långvandring för säsongen. Nu blir det bara förlängda veckoslut i september för min del.

Mvh Bert

Se till att ha Telia

som operatör, om du vill kunna förlita dig något bättre på mobilen som räddningsplanka. Inte ens Telia har fullgod täckning, men Vodafone lägger av en bit utanför Kiruna och någon som hade Comviq sa att dom la av redan i Boden... Telia har en mast utanför Kebne Fjällstn och funkar ypperligt där, och förhoppningsvis på en del andra ställen i fjällvärlden.
Skriv och berätta hur det är att göra stugvandringen med barnen - jag funderar på detsamma. Nu första ggn bodde vi på fjällstn hela tiden och dagsvandrade, men blev jättesugna på längre vandring, anting stug- eller tält. Ha det skönt, högtrycket är på väg!
/Susanne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
ostbrink Foton från söder om Tronndalen Fjällvandring 4
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
haiwa söder om ladtjovagge Fjällvandring 1
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Lasse S Söder om Rapadalen Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
ulfnor Söder om Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 7
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg