E10 söder om Abisko stängd pga broras

Re: Snälla lär mig!

AniMal; sa:
Jag tillhör en av de där blåbären som i början av september för första gången ska ut och vandra i fjällen. Vi kommer att bo på Abisko Turiststation och tanken är att vi ska göra dagsutflykter i området.

Snälla lär mig! Vad ska jag tänka på för att inte hamna bland dem som måste "undsättas pga skavsår".

Läs på denna tråd för lite tips om skavsår
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=1465
Bertil

Börja lugnt

Du gör helt rätt som börjar med dagsturer, det gjorde jag också för några år sedan. Först som helt okunnig i Abisko iklädd jeans och gymnastikskor, ingen regnrock. Karta och kompass var med, förstås. Jag blev genomvåt i första regnskur. :) Sedan från Kebnekasie fjällstation med lite bättre grejer. Eftersom det bara handlade om dagsturer behöver man inte vara lika välutrustad som när man ska övernatta på fjället, i stuga eller tält.

Nu vandrar jag och min flickvän på 10-dagarsturer med tält och har uppdaterat utrustningen med tiden. Och jag lär mig fortfarande hela tiden. En väldigt bra regel är med andra ord att börja lugnt, med dagsturer, där man kan pröva sina begränsningar. Många gör nog misstaget att börja direkt med en långvandring.

Dessutom inbjuder miljön runt Abisko till äventyr utan att de behöver bli farligt. Det finns massor med korta turer att göra i området!

Re: Re: Re: Snälla lär mig!

AniMal; sa:

Tack, har precis köpt nya kängor så jag ska lusläsa! Men vad gäller fjällvett i övrigt! Vad ska jag tänka på, ta med, packa ner osv....

Det är ju en del så att räkna upp hela din packning rakt ur minnet blir svårt för de flesta! :) Men ett par saker:

Bra på fötterna (Hade du fixat)
Bra regnkläder (snabbkaffe på en kulle är mysigt i regn, om man har kläder för det!)
Sittlapp (ska du ut på dagsturer så kan det vara trevligt att ha)
Karta/Kompass. Även om du bara ska på dagsturer så kan det vara bra att öva förmågan
Compeed (köps på apoteket) om olyckan skulle vara framme så löser det sig med compeed i 99% av fallen
Lite varma kläder att slänga på sig när det kyler på.
Lite lättare kläder när svetten rinner.
Termos, kåsa

Naturkompaniet har en packlista på sin hemsida men tänk på att de vill gärna sälja massa saker till dig. STF har även de packlistor. Leta gärna reda på Nygårdhs irrfärder i fjällen (en hemsida med bra info) eller Martin Nordesjös motsvarighet. Har inte adresserna framme men du hittar dessa medlemmar här på utsidan. Även min egen tar jag mig friheten att nämna.

Abisko är mitt eget favoritområde så lycka till! Mycket fint i omgivningarna som någon redan skrev. Tältlägret, Nissunjokk canyon, lapporten, Kårsavagge, Stendalen mm.

Ha en trevlig tur!
Peter

Re: Re: Snälla lär mig!

AniMal; sa:
Snälla lär mig! Vad ska jag tänka på för att inte hamna bland dem som måste "undsättas pga skavsår".

Marginaler, marginaler, marginaler!

Planera inte in en tur som är på gränsen till vad du orkar eller hinner. Särskilt inte om det inte finns möjlighet att korta av den.

Ha lite reservmat med ifall du blir fast.

Ha kläder så du klarar dig även om det blir kallare än väntat.

Ha en lättare packning än du klarar. På så sätt kan du alltid hjälpa en kompis.

Och framför allt: Ha kul. Njut av miljön även om det blir dåligt väder. Då orkar du mycket mer...

Re: Snälla lär mig!

AniMal; sa:
...Snälla lär mig! Vad ska jag tänka på för att inte hamna bland dem som måste "undsättas pga skavsår".

Om man går utan tält tycker jag att en vindsäck kan vara bra att ha även på sommaren. Väger inte mycket och kan vara mycket trevlig att krypa in i om man tvingas stanna pga dimma, översvämning, etc...

/M

Vindsäck....

är inte det viktigaste. Se GustavOhs inlägg. Kollar man dessutom väderprognosen innan man ger sig av från fjällstationen (och avstår en dagstur om personalen rekommenderar det!), så ska man nog inte behöva nån vindsäck.

/Håkan

Vindsäck...

...har jag aldrigt känt något behov av. Däremot ordentliga regnkläder. De behöver inte "andas" och vara av hitech-material på dagsturer, viktigast är att plaggen håller dig torr. Då blir allt mycket roligare!

Re: Vindsäck....

Håkan K; sa:
är inte det viktigaste. Se GustavOhs inlägg. Kollar man dessutom väderprognosen innan man ger sig av från fjällstationen (och avstår en dagstur om personalen rekommenderar det!), så ska man nog inte behöva nån vindsäck.

/Håkan

Jag säger inte att det är det viktigaste men även om man bara gör dagsturer från Abisko kan man hamna i situationer där man inte har tillräckligt bra väder för att fortsätta.
Vindsäcken är hyfsat lätt, inte så dyr och jag sitter hellre två i en sån och väntar ut en regnskur/molnbank eller liknande än i bara regnkläder.

/M
(Själv bor jag alltid i tält men OM jag inte skulle ta med det skulle det nog bli en vindsäck eller liknande skydd)

Trådurspårning eller? :)

Nu är i alla fall vägen öppen till oss här uppe, så nu finns det inget som hindrar att åka upp. Vi hade till och med sol igår och idag :)

De flesta dagsturer som vi rekomenderar på Abisko Naturum, samt hos fjällinfo på Stf, går under trädgränsen. Det finns broar och spänger utefter de markerade lederna. Så om man bara ska gå dagsturer känns det lite overkill med en vindsäck. Hursomhelst så kan du hyra sådana i STFs butik här i Abisko.

På en dagstur skulle jag ha med mig: Mat/fika, termos med kaffe, en kåsa, karta+kompass, myggmedel, regnkläder, varmare tröja (om du går i tunn tröja), flora, kikare, kamera. Med nya kängor även skavsårsplåster, typ Compede

Givetvis varierar det med vad du kallar dagstur, om man går på 1700 meters höjd eller 500 meters höjd.... Men utgår man från Abisko, blir de flesta turer rätt enkla.

Bild på skadorna:
P7210008.jpg

Mvh Patrik Bylund, Abisko Naturum
[Ändrat av Durin 2004-07-23 kl 16:50]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
ostbrink Foton från söder om Tronndalen Fjällvandring 4
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
haiwa söder om ladtjovagge Fjällvandring 1
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Lasse S Söder om Rapadalen Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
ulfnor Söder om Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 7
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg