Efter en snabb läxläsning hittar jag ett annat citat i samma artikel från samma forskare:walk_alone; sa:
"— Diskussioner om överbete är därför mer relevanta
utifrån ett optimalt produktionsperspektiv
än utifrån ett ekologiskt perspektiv.
Ett hårt betestryck kan leda till att ett
växtsamhälle förändras till ett annat, men
detta kan per definition inte benämnas ”överbete” om djurproduktionen inte påverkas, säger Jon Moen."
Det verkar faktiskt ganska snurrigt. Dels erkänner de att de utgått från renskötarnas egna uppgifter vad gäller fluktuationer av djurantal (så om djurproduktionen påverkas eller ej är väl inte helt glasklart) samt att de försöker sig på en omdefinition av termen överbete. Ett förändrat/eroderat växtsamhälle pga högt betestryck är väl överbete??? Jmf ett marint fiskekosystem: förändringar i fiskekosystemet (fishing down the marine food chain) pga fisket kallas detta för överfiske, punkt och slut. Om det förändrade växtsamhället i längden ger mest kråkris där det förut var en mångfald av örter tror inte jag att det ger lika bra bete för renar och risken för erosion bör öka.
För att verkligen veta vad de menar tror jag att man måste läsa deras publicerade artikel:
"Moen, J. and Danell, Ö. 2003. Reindeer
in the Swedish Mountains: An assassment
of Grazing Impacts. Ambio Vol. 32 No. 6."
Tills jag läst den är jag nog lite skeptisk. Försöker de bara omdefiniera termerna???
Något konfunderad/ Staffan