haskell; sa:Just det exempel du nämner är ju ett lysande exempel på hur ökad konkurrens (punkt 3) och förndringar i import-/agentledet (delvis "punkt" 4) kan sänka priset...nermander; sa:Vi såg ju t.ex. hur det fungerade med läkemedel, där svenska parallellimportörer köpte i Italien och därmed kunde sälja dem billigare än det svenska ordinarie priset. Så de där argumenten är mest bortförklaringar från företagen för att kunna tjäna mer pengar.
Precis.
Jag har jobbat som exportchef pà tre medelstora tillverkande företag, och kan försákra att det dár med att som tillverkare kontrollera konsumentpriserna ár det nog bara de allra största multi-játtarna som klarar av, respektive ár intresserade av.
Mindre och medelstora företag brukar ha en exportprislista som ár lika fór alla lánder. Eventuellt kan en importör i ett land fà báttre villkor om han uppnàr vissa sáljmàl etc., men annars kostar exempelvis en spansk kánga lika mycket för en svensk importör som för en norsk, tysk, fransk och japansk (ex-works).
Hur sedan prissättningen sker i de olika leden, och vilka marginaler varje led "minst" vill ha (importör/grossist -> detaljist -> slutkund) ár olika land för land, och i regel inget som fabriken brukar kunna lágga sig i. Det ennda man tittar pà att den importör man jobbar med inte drar iväg med priserna sà pass att varan blir osäljbar.
Sant ár att den gemensamma valutan i kombination med mycket resande, internet handel etc., har gjort prisjámförelser blir láttare och att priserna nog nármar sig varandra lite mer inom EMU-länderna án vad som var fallet tidigare.
Mvh / Mats