Dubbla sovsäckar...

Kläder eller inte!

Grundtesen i hur mycket kläder man ska ha i sovsäcken är att man endast ska ha ett lager på sig, från topp till tå. Hur mycket utav tesen som är av "gammal hävd" vet jag inte men jag tror mig veta följande:

Tar du på dig en tunn tröja till, ett par långkalsonger till och ett par strumpor till är det nog inget problem. Tar du på dig för mycket kan det bli så att den svett du avsöndrar under natten stannar i kläderna och du blir fuktig och fryser lättare. Dessutom, det är luften som isolerar/"värmer". Tar man på sig en tjock tröja eller liknande så trycker man ihop tröjan på den sidan man ligger och kanske även i sidorna av säcken beroende på hur stor man är dvs ingen luft som kan isolera. Lägg hellre den tjocka tröjan ovanpå säcken eller löst ovanpå dig i säcken.

Tänk också på markkylan, tröjan kan faktiskt göra större nytta under säcken, ovanpå liggunderlaget, än i eller ovanpå säcken. Visst, den trycks ihop där också men det är ju både fram och baksidan av tröjan som isolerar i det fallet.

Ett bra knep för att minska markkylan är att lägga en kroppslång pinne på var sida om din liggplats, lägga tunnare, smidiga grenar på tvären så att det ser ut som en stege (med lite fantasi). Lägg därefter dina liggunderlag ovanpå. Detta gör att du inte ligger direkt på den kalla marken/snön och liggunderlagen kommer bäst till sin rätt. Det låter knöligt men rätt byggd funkar det alldeles utmärkt.

Nackdelen med att lägga något ovanpå säcken vintertid är att säcken får mindre chans att "andas" ut den fukt du producerar under natten, den kan därför till viss del stanna kvar i säcken som förlorar lite av sin isolerande förmåga, framförallt om det är svårigheter att ordentligt vädra säcken under turen. Inga problem om man bara är ute en eller två nätter men vid längre vistelser kan det bli kallt på slutet.

Ha en god tur!

Erik

Om man har kläder på sig kan teoretiskt effekten bli samma som femfingervante kontra tumvande dvs att kroppens värme inte värmer upp armar och ben lika effektivt. De enda gången jag har känt att ytterkläder kyler i säcken är då man har tagit på sig byxor utan att ha långkarlsonger under. Min strävan är att inte behöva mer än ett underställ, mössa och strumpor, rent och torrt håller kroppen varm och sovsäcken ren, men i bland måste man förstärka. Vakna av att man fryser är otrevligt

Jeg mener at hvis ens sovepose er tæt på varm nok får man den bedste søvn hvis man kun har lidt tøj på. Man kan så varme hele posen op og vil ikke fryse om nogen del af kroppen. For at få varmen rundt i kroppen kan man drikke lidt alkohol (2-4 cl).

Hvis man har en for kold sovepose kan man tage alt ens tøj på i soveposen. Men så vil meget af varmen blive i tøjet og man vil ofte fryse om lår, knæ og føder. Man vil så ikke sove ligeså godt da kroppen vil lukke noget af for blodomløbet i hud og ben. Men det er klart at man bedre vil kunne bevare kroppens kernetemperatur. Hvis det gælder om overlevelse er dette at anbefale og så er alkohol en meget dårlig ide.

Mer kläder eller ej

Åtminstone för mig är det så att jag byter sovposition åtskildiga gånger per natt, saker som ligger ovanpå en glatt sovsäck tenderar då p.g.a. den låga friktionen att inte längre ligga på sovsäcken och gör därmed ingen nytta.

Däremot så är jag enig i vikten av god isolering mot marken och om valet skulle stå mellan ett kasst liggunderlag och en extremsovsäck eller ett bra liggunderlag och en kallare sovsäck så skulle jag välja det senare utan att blinka.

För många år sedan vid ett träningsläger med en draghundsklubb från östra Jamtland i trakterna av Storulvån så övernattade jag och en annan gosse i tält vid Ulvåtjärn. Temperaturen kröp ned mot 30 minusgrader under natten. Jag hade ett tjockt Karrimat-och ett konsums tjockaste liggunderlag och en Ajungilak Igloo, färdkamraten hade ett tunt, för att inte säga ett mycket tunt, liggunderlag max 10 mm och en ytterst kvalificerad vintersovsäck.

Han frös så jag kunde höra tandskallret innan jag somnade. Jag tog en hemstickad ylletröja på överkroppen som förstärkning samt ett par tjocka yllesockar på fötterna, fuskolle om halsen och givetvis ullluva på skallen samt dunjacka som fotpåse på sovsäcken. Jag sov gott om än inte svettvarmt. Efter den turen så är jag övertygad om liggunderlagets betydelse samt om den mytkofficient som finns förborgad i rådet om att inte förstärka klädseln i sovsäcken.

Ajungilak Igloo var inte att betrakta som nå'n vidare värst vintersovsäck.

Godast hade nog ändock grönlandshundarna Tuak och Tarra sovit, vilka på morgonen hälsade den stigande marssolen med loj svansviftning liggandes på rygg med tassarna uppsträckta mot soluppgången.
[Ändrat av klippen 2007-01-20 kl 23:09]

Re: Caravan Carry Combi

klippen; sa:
Jag har en gammal Caravan Carry Combi som bygger på principen med dubbla tunna sovsäcker trädda i varandra.
Konstruktionen är sådan att blixtlåsen är höger resp. vänstermonterade vilket underlättar i- och urkrypning av sovsäcken. Säckarna var för sig är sommarsovsäckar för den hyfsat ofrysne.

Den har fungerat utmärkt vid många kalla vinterturer på fjäll och i skogsland. Idag har den dock inte kvar sin pretanda för många nätter i sträck med tempraturer på -15 grader C och därunder.

När det gäller rådet att man inte skall ta på mer kläder i sovsäcken utan lägga dem ovanpå (det brukar heta så i rådet) så är det kvalificerat skitsnack. Mer kläder på kroppen om man fryser hjälper. Gärna en varm luva huvet släpper ifrån sig lika mycket värme natt som dag. Polokrage skyddar från värmefölust via halsen, extra kortkallingar i boxermodell, gärna i fleece, skyddar mot värmeförlust via skrevet och sockar på fötterna givetvis.

Jag brukar också, som en annan skribent redan tipsat om, använda dunjackan som extra fotpåse att dra över sovsäckens fotända om det blir kallt om benen.

Jag skulle vilja se hur många som tar på sig extra underkläder ovanpå ytterkläderna om dessa inte är varma nog?

Rådet är nog utformat för att gälla ytterkläder, och det har jag erfarit stämmer ganska väl. (undantaget kanske dunkläder, dem brukar jag inet så mycket.)

Bas och mellanlager har man på sig i sovsäcken och skalplagg (vattentälta eller vara vindtäta) har man helts utanpå, dock inte drapera dem på så att de pressar ihop sovsäcken!

Jag är nyss hemkommen från en snutt av sörmlandsleden (mölnbo-järna) och kan förövrigt informera att dubbla sovsäcker funkade även denna gång, nu var inte temperaturen så att jag skulle behovt det men, vad gör man inte för lite extar lyx.

Denna turens "glömda" artikel var liggunderlag, men som jag mistänkte från början blev det lite för lätt med så många vändfälda granar som fortfarande är gröna och fina. Jag sov på granris och med fötterna i ryggan och membranjackan under mig. Hopsamlandet av granriset tog bara hälften av den tid det brukar ta när förhållandena var så snälla.

Till alla som ska vandra den sträckan med så här mycket snö(under dagen har det växlat mellan ankeldjup och knädjupt beroende på teräng och vegetation); Det tar en djävla tid (unjefär dubbla) mot för vad som är normalt, men så djävla fint det var!
Nu ska jag tanka ur kameran och se om det blev nått fint även där.

Funderar på en första övernattning m kajaken vintertid nu till helgen. Har dock ingen vintersäck, min vanliga har t lim 2grader och t comf 7grader.
Tänkte komplettera med frugans enklare sommarsäck m t komf 14grader. Det borde klara en natt strax under nollan va?

Kör på!

Torde gå alldeles utmärkt. Provade själv tidigare att kombinera en t-lim 13 med en t-lim 1 och har varit riktigt varm och go i lite kallare än -5 i vindskydd (är varm av mig och sover iförd tunt ullunderställ). Hade dock inte räknat med att näsan skulle bli så kall, blåser kanske mer i vindskydd än i tältet jag annars normalt använder...

Den kommande veckan ska vi ut med klassen och gräva bivacker som vi ska bo i en vecka. Då ska jag sova med mina 2 sovsäckar som är 3 säsongers, båda 2... Den ena är förvisso en tunn rackare som jag köpt i nepal för en skitsumma.
Ska bli spännande att se om jag fryser skiten av mig eller inte... Det kommer förmodligen bli ca 20 grader här uppe nästa vecka.
Kan återkomma med en uppföljning på veckan senare... om jag kommer ihåg. :)

Tjo...

Ska ni bo i snöbivack blir det inte kallare än snön som isolerar omkring er dvs runt noll eller några minus. Ert problem kommer snarare att vara det motsatta, hur undvika dropp från töande och det islager som bildas på insidan av bivacken. Fast det vet ni kanske redan :).

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg