Självklart kan jag se problem, i stil med att Pitebor kommer till Stockholm och plötsligt har en skylt framför sig om att de inte får köra vidare. Inser också att det finns de som bor på Söder och tar fram bilen ett fåtal ggr per vinter, och då kanske just för att åka norrut.
Men jag ser det också som ett problem att så många Stockholmare av nån outgrundlig anledning rasslar fram på dubbdäck.
Det där med resor till sommarstugan osv är verkligen knappast ett problem. Jag har varit i Åre, Hemavan och på andra nordliga ställen under vintern på dubbfria däck och det är INTE som att åka med sommardäck.
De som tycker att friktionsdäck inte räcker borde antaligen dessutom tycka att dubbdäck får ha gått max 500 mil för att duga. De försämras rätt snabbt.
Om det blir busväder i vinter tar jag inte bilen med dubbdäcken, utan den med dubbfritt och fyrhjulsdrift och lite elektronik... Tveklöst.
Nåja, på något vis kanske restriktionerna borde vara utformade annorlunda än att det är generellt förbud mot dubbdäck på hela Söder - om det nu är det som kommer att ske. Avgifter tycker jag vore vettigt - inte för att pengarna minskar partiklarna, men för att detta successivt och hyfsat effektivt styr över användandet på sikt. Jag vet inte riktigt hur ett sådant system borde vara utformat - men det känns ju lite som att det borde ha gått att göra nåt med trängselvägtullarna - hur nu dessa ska kunna hålla reda på däcken också...
Men jag ser det också som ett problem att så många Stockholmare av nån outgrundlig anledning rasslar fram på dubbdäck.
Det där med resor till sommarstugan osv är verkligen knappast ett problem. Jag har varit i Åre, Hemavan och på andra nordliga ställen under vintern på dubbfria däck och det är INTE som att åka med sommardäck.
De som tycker att friktionsdäck inte räcker borde antaligen dessutom tycka att dubbdäck får ha gått max 500 mil för att duga. De försämras rätt snabbt.
Om det blir busväder i vinter tar jag inte bilen med dubbdäcken, utan den med dubbfritt och fyrhjulsdrift och lite elektronik... Tveklöst.
Nåja, på något vis kanske restriktionerna borde vara utformade annorlunda än att det är generellt förbud mot dubbdäck på hela Söder - om det nu är det som kommer att ske. Avgifter tycker jag vore vettigt - inte för att pengarna minskar partiklarna, men för att detta successivt och hyfsat effektivt styr över användandet på sikt. Jag vet inte riktigt hur ett sådant system borde vara utformat - men det känns ju lite som att det borde ha gått att göra nåt med trängselvägtullarna - hur nu dessa ska kunna hålla reda på däcken också...