Jag måste också kommenter cykel och dubb.
Jag har slutat med dubbar på cykel, däcken väger mer, kostar mycket mer och ger inte värst bättre grepp än färska däck med lite lägre tryck. Jag har tidigare kört med Nokian 360 dubb och känner ingen markant skillnad. Den lilla skillnaden kan minimeras med lite mer planerad cykling. Greppet i sidled upplever jag som ännu sämre. Nu har jag inte provat de värsta däcken med spetsiga dubb, de kanske ger bättre grepp?
Nu gäller väl tråden egentligen bildäck med dubb, men ändå.. Det beror kanske också på var och hur man cyklar, vet inte men jag kan bara tala för mig själv. Jag cyklar i princip hela vintern (brukar bara skippa dagar med -8 eller mer), och skulle aldrig vilja köra utan dubb. Dubbarna gör hela skillnaden mellan att kunna passera en oupptäckt glashal isfläck, eller gå omkull där. Råkade ut för såna förhållanden ett antal gånger förra vintern.
På bil håller jag däremot med, där klarar sig de flesta utan dubb. Framförallt har alldeles för många en stark övertro på sina dubbdäck.